סרטן המעי הגס ומחלות דלקתיות

הקשר בין תהליכים דלקתיים לגידולים במעי ידוע כבר שנים, ולאחרונה, קבוצת חוקרים קנדית הצליחה לגלות את הקשר בין חיידק ה- Fusobacterium לבין התפתחות גידולים במעי.

סרטן המעי הגס נחשב למחלה ממאירה קשה ביותר, שגורמת למקרים רבים של תחלואה ומוות. בזכות גילוי זה והבנת המנגנון המוביל ליצירת הגידולים במעי, ניתן יהיה לשפר את היכולת לאבחנה מוקדמת של המחלה ובכך להציל חיים רבים.

מיהו חיידק ה- Fuscobacterium?

אחד החיידקים הידועים והנפוצים, הגורם לתגובות דלקתיות חריפות רבות הוא חיידק ה- Fusobacterium. החיידק גורם בעיקר למחלות חניכיים ולדלקת התוספתן וכן למחלות מעי דלקתיות כמו מחלת קרוהן ודלקת כיבית. בנוסף, מדובר על חיידק בעל יכולות אלימות מגוונות ביותר, שמצליח לחדור לרקמות בצורה טובה ולהיצמד אליהן בזכות תכונות של דביקות. בחניכיים, החיידק נצמד אל השיניים ומהווה מרכיב חשוב בפלאק הדנטלי.

הקשר בין דלקת לבין סרטן

באופן כללי, מחלות דלקתיות ידועות בכך שהן מגבירות את הסיכון לסרטן במקומות שונים בגוף וההשערה הקיימת כיום בקרב חוקרי סרטן גורסת כי קיים קשר בין תהליך דלקתי לבין התפתחות מחלות סרטניות. לדוגמא, לחולים במחלת קרוהן או קוליטיס סיכון מוגבר לפתח ממאירות, ועל כן נמצאים במעקב צמוד ומקיף לאורך שנים ארוכות.

חולים הסובלים מכיבי קיבה הנגרמים על ידי החיידק הליקובקטר פילורי חשופים לסרטן הקיבה, ואילו וירוסים הגורמים לצהבת (בעיקר צהבת B וצהבת C) עלולים לגרום להתפתחות סרטן הכבד. וירוס מפורסם נוסף הגורם להתמרה סרטנית הוא וירוס הפפילומה (HPV) שמגביר את הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם.

במחקר החדש, הצליחו החוקרים להראות את הקשר בין חיידק ה- Fuscobacterium לבין התפתחות סרטן המעי הגס. מדובר בחיידק שאינו יושב קבע במעי הגס, ולפי התצפיות האחרונות קיימת נוכחות מוגברת של סמן מסוג Fuscobacterium RNA ברקמות הפגועות במעי הגס.

תגלית מרעישה

נוכחות הסמן Fuscobacterium RNA מעידה על כך שהחיידק המסוכן אכן נמצא במעיים אצל אנשים אלה ומבדיקות נוספות התגלה שקיימת עלייה בנוכחות חלקי DNA של החיידק אצל אנשים הסובלים מסרטן המעי הגס. במילים אחרות, נוכחות סמנים שונים של חיידקים ממשפחת ה- Fuscobacterium, כמו Fuscobacterium Nucleatum, Fuscobacterium mortiferum ו- Fuscobacterium necrophorum מעידה על רקמות חולות בעלות סיכוי גבוה יותר להתפתחות מחלת הסרטן.

לא רק סרטן המעי הגס

במקרים מסויימים, חיידק ה- Fuscobacterium עלול לגרום לסרטן המעי הגס גם אם אינו נוכח באופן פעיל במעי. במקרה מבריטניה שפורסם לאחרונה, גילו אצל אדם בן 72 הסובל מסרטן רקטלי ("בן משפחה" של סרטן המעי הגס) נוכחות של חיידקים ממשפחת ה- Fuscobacterium בכיב שנמצא בכבד ולא במעי הגס. ובכך, הצליחו החוקרים להראות שהחיידק המדובר עלול לגרום לממאירות גם אם אינו נמצא באופן פעיל במעי, אלא דווקא באיברים סמוכים.

משמעות המחקרים בנושא

כיום עדיין לא ידוע בוודאות האם הזיהום בחיידק ה- Fuscobacterium אחראי על התפתחות הסרטן או להיפך, שהסרטן גורם להתפתחות הדלקת והתיישבות החיידק במקום, אך עדיין הידע הזה תורם רבות למאמצי המחקר בנושא. במחקרים עתידיים, מתכוונים חוקרים רבים לבדוק את נוכחות החיידק Fuscobacterium בקבוצות שונות באוכלוסיה, כולל קבוצת אנשים החולה בסרטן המעי הגס.

בדרך זו אנו עתידים להבין מהו חלקו של החיידק בגרימת סרטן המעי הגס, ובכך להגביר את הסיכוי לאבחן את המחלה על ידי בדיקות סקר שונות. בזכות הידע החדש, ניתן יהיה להעריך את קיומו של החיידק על ידי בדיקות שגרתיות יחסית כמו קולונוסקופיה או בבדיקת דם בצואה. בנוסף, ניתן יהיה להעריך בדרכים אלה את הפרוגנוזה, ולהתאים את הטיפול במחלה בהתאם.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן