רקע סוציו-אקונומי נמוך מגביר את הסיכון לחלות בסרטן

מחלת הסרטן הינה מחלה קשה אך פעמים רבות ניתנת למניעה, ריפוי והחלמה מלאה. אנשים רבים, ביניהם רופאים ואנשי אקדמיה, מאמינים כי לתקוותו ואמונתו של האדם בהבראתו ישנה השפעה רבה על התוצאות הרפואיות בשטח, אך האם קיים קשר בין מצב סוציו-אקונומי לבין האמונה בריפוי ממחלת הסרטן? כדי לבחון קשר זה יש צורך להבין פטאליזם מהו וכיצד השקפת עולם זו משפיעה על סיכויי ההשרדות.

פטליזם כהשקפת עולם

מקור המילה מגיע מן המילה הלועזית Fatal שמשמעותה גורל. פטליזם מתארת השקפת עולם על פיה העולם סובב על פי סדר קבוע מראש שאינו ניתן לשינוי. על פי אמונה זו, לאדם אין בחירה חופשית בעולם והגורל הוא כוח איתן, אשר לא ניתן לביטול והוא אשר קובע את עתידו.

חוסר האמונה בשינוי העתיד גורר אחריו התנהגות פסיבית. אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מרגישים  לעיתים קרובות כי גורלם קבוע מראש וכי אין ביכולתם משאבים מספקים לשנות את גורלם. לכן, לרוב הם מלווים בחשיבה פטליסטית כלפי העולם והתנהגות פסיבית כלפי שינוי עתידם.

פטליזם וניבוי העתיד

היכולת לתפוס את המושג עתיד הינה תכונה שקיימת אך ורק בקרב בני המין האנושי. האדם הינו היחיד מבין בעלי החיים שמסוגל לחשוב על העתיד, על האפשרויות שהוא צופן, להתנהג בעתיד על פי נגזרות של התנהגויות בהווה ואף לחזות דברים עתידיים לפני שהתרחשו. כבר מגיל קטן אנו חולמים על מה נרצה להיות כשנהיה גדולים ולומדים לשפר את עתידנו באמצעות התנהגות מתקנת של טעויות שעשינו בהווה או בעבר.

נמצא כי אנשים בעלי חשיבה גמישה ויכולת "לנצל" מצבים "רעים" לטובתם יכולים לראות את "חצי הכוס המלאה" במצבים קשים בחייהם ולהאמין ביכולת האדם לשלוט בגורלו. תכונה זו יכולה לעודד אדם ברגעים קשים, לשמור על מצב רוחו החיובי ובכך להשפיע על סיכויי הישרדותו ממחלת הסרטן, בניגוד לדרך החשיבה הפטליסטית.

תקוות נמוכות לסיכויי הישרדות

אנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, לעיתים קרובות, חסרים את המידע הרפואי והידע הבסיסי אודות מחלת הסרטן. חוסר מידע לגבי סיכויי ההחלמה, אופי המחלה, שיטות הטיפול הקיימות ועוד, יכולים להשפיע על היכולת של האדם לאמוד נכון את סיכויי השרדותו.

יש לדעת שסרטן זוהי מילה כללית למגוון רחב של מחלות התוקפות את הגוף, חלקן בעלות סיכויי החלמה גבוהים מאוד. ללא מידע נכון, עלול אדם לטעות בחישוב סיכויי החלמתו ולחשוב בצורה פטליסטית וחסרת אמונה לגבי היכולת שלו להחלים מן המחלה.

השפעה נוספת היא העלות הכלכלית של המחלה. לעיתים קרובות הטיפולים, התרופות והניתוחים שכרוכים בהחלמה ממחלת הסרטן עלולים להיות יקרים מדי לאנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך ולכך השפעה רבה על האמונה שלהם ביכולת החלמתם.

כאשר אדם צריך להתמודד עם בעיות כלכליות הוא אינו מסוגל לתכנן או לראות את העתיד. אנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, לרוב, חיים במצב של "הישרדות" יומיומית ובעקבות כך פטליסטים יותר לגבי סיכויים לשרוד את מחלת הסרטן.

חשיבה פטליסטית משפיעה על סיכויי ההחלמה

חשיבה חיובית ואופטימיות הינן תכונות שהתגלו במחקרים רבים כתכונות היכולות לשפר סיכויי החלמה ממחלות. אנשים בעלי חשיבה פטליסטית חושבים בצורה שלילית ואינם מאמינים בשינוי גורלם. לכן, חשיבה שכזו מקטינה את סיכויי השרדותם.

אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מרגישים חסרי אונים אל מול היכולת להתמודד עם המידע הרפואי הרב ועם ההוצאות הכלכליות הנלוות ועל כן פטליסטים יותר באמידתם את סיכויי הישרדותם מן המחלה. תופעה זו גוררת אחריה חוסר חשיבה אופטימית והתנהגות פסיבית לגבי המלחמה במחלה. עמותות שונות הקיימות כיום בישראל יכולות לעזור לאלו אשר מחפשים יד תומכת, תקווה או סיוע כספי.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן