טיפול תומך בחולי סרטן

טיפול תומך לחולים בסרטן
טיפול תומך לחולים בסרטן

מחלת הסרטן מתבטאת בחלוקה בלתי מבוקרת של התאים. במצב תקין, מערכת החיסון פועלת בתגובה לחלוקה בלתי מבוקרת זו, בניסיון להשיב את הגוף לתפקוד תקין.

במקרים בהם מערכת החיסון נכשלת בפעולתה, הגידול עשוי להתפתח לגידול ממאיר, אשר עלול להוביל למוות.

הטיפול בסרטן נעשה באמצעות ניתוחים אשר מטרתם להסיר את הגידול ואת בלוטות הלימפה, כדי למנוע את התפשטות הגידול לרקמות סמוכות ואזורים אחרים בגוף, טיפולים כימותרפיים, הקרנות, אבלציה, טיפולים ביולוגיים ועוד.

התהליך, מרגע אבחון המחלה ושילוב הטיפול, הוא תהליך ארוך וקשה. התהליך מלווה בכאבים, אובדן תיאבון, ירידה במשקל, שינויים במצב הרוח ומצב נפשי ירוד.

לצורך כך, חולים רבים נדרשים לעבור טיפול תומך ופליאטיבי אשר מטרתו היא להקל באופן מרבי על הסימפטומים, הנגרמים כתוצאה מהתקדמות המחלה, ואף להתפשטותה לרקמות ואיברים נוספים. בנוסף לכך, טיפול תומך מעניק סיוע נפשי ותמיכה בחולה בשארית חייו. טיפול תומך מלווה על ידי רופאים, אונקולוגים, פסיכולוגים קליניים וצוות אחיות מוסמך.

טיפול פליאבטיבי

טיפול פליאטיבי הוא טיפול אשר ניתן כדי לשפר את איכות החיים של חולים הלוקים במחלה קשה או מסכנת חיים, כגון סרטן.

המטרה של טיפול הפליאטיבי היא למנוע או לטפל, מוקדם ככל האפשר, בתסמינים ובתופעות הלוואי, במקביל לבעיות הפסיכולוגיות והחברתיות.

המטרה העיקרית אינה ריפוי המחלה, שכן במקרים רבים לא ניתן לרפא, מפאת אבחון מאוחר.

טיפול פליאטיבי לפיכך נקרא גם טיפול תומך, המאריך חיים, משפר את איכות החיים, מסייע למטופל להתמודד עם השינויים התפקודיים ומפחית את תקופת האשפוז.

הטיפול הפליאטיבי מלווה את חולה הסרטן מרגע אבחון המחלה, ויינתן במקביל לתקופת המעקב עד סוף חייו.

קיימים סוגים שונים של טיפולים תומכים, ובהם כימותרפיה, הקרנות, טיפול הורמונלי, טיפול ביולוגי, אבלציה באמצעות גל רדיו וקריותרפיה. כמו כן, יוענק לחולה סיוע ותמיכה נפשית על ידי הגורמים המומחים לכך.

טיפול בכאב הנובע ממחלת הסרטן

הכאב הינו תגובת הגוף לאותת למוח כי חלה פגיעה ברקמות. כאבים במחלת הסרטן יכולים לנבוע מהגידול הראשוני או גרורות.

סרטן יכול לגרום לכאב על ידי צמיחת הגידול אשר מובילה להרס הרקמות הסמוכות. גידול עלול להפעיל לחץ על עצבים, עצמות או איברים, דבר אשר מוביל לכאב.

כאבים במחלת הסרטן אינם מושפעים תמיד ישירות מהגידול עצמו, אלא גם בשל שחרור כימיקלים המופרשים בסמוך לגידול. טיפול בסרטן יכול לסייע להקלה בכאבים.

טיפולים שונים כגון כימותרפיה, הקרנות וניתוחים הן מקור פוטנציאלי נוסף להופעת כאב. ניתוחים מלווים בכאבים ומצריכים תקופת התאוששות.

קרינה גורמת לצריבה ולצלקות המלוות בכאב. טיפולי כימותרפיה יכולים לגרום לתופעות לוואי אשר מובילות לכאב כמו פצעים בחלל הפה, שלשולים ונזק עצבי.

הטיפול בכאב נעשה באמצעות תרופות, ושיטות טבעיות, בהתאם למצבו של החולה. הטיפול התרופתי כולל שימוש במשככי כאבים כמו אספירין, איבופרופן, אופיואידים חלשים כמו קודאין ואופיואידים חזקים כמו מורפיום, אוקסיקודן או מתדון.

שיטות נוספות לטיפול בכאב הן שימוש במנורת אינפרא אדום, ריפוי עצבי, דיקור, טיפול בחמצן ומתן אינפוזיות בשילוב תכשירים המפחיתים את הרגישות.

טיפול ביתי תומך

טיפול ביתי תומך מוענק לחולים אשר נמצאים בשלבים מאוחרים של המחלה, סובלים מתסמינים קשים וזקוקים לסיוע חצוני. המטופל מקבל טיפול סיעודי, רפואי, פסיכולוגי וסוציאלי, במטרה להקל באופן מרבי על החולה ועל מצבו של החולה.

חולי סרטן רבים סובלים מכאבים קשים המגבילים את יכולת התפקוד, בחילות והקאות, קוצר נשימה ועצירות.

הטיפול מאפשר לחולה איכות חיים טובה יותר, והתמודדות טובה יותר של החולה ומשפחתו עם מחלת הסרטן.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן