חשיבות גילוי מוקדם של סרטן השחלות

חברת התרופות האמריקנית "ורמיליון", חברה מסחרית הנסחרת בבורסה, פיתחה לאחרונה בדיקה חדשנית הנקראת OVA1, אשר מאפשרת גילוי מוקדם של סרטן השחלות באמצעות בדיקת דם פשוטה.

הבדיקה מתבססת על בדיקת סמנים חלבוניים מרובת משתנים בטכנולוגיה חדשנית, שלא התאפשרה בבדיקות קודמות. הבדיקה, שמאתרת חמישה סמנים מוכרים, אושרה כבר על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA). חברת פרונטו דיאגנוסטיקה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם היצרנית, והיא תהיה המפיצה הבלעדית של הבדיקה בישראל.

סרטן השחלות – מחלה קטלנית

סרטן השחלות הוא סוג הסרטן החמישי בשכיחותו בקרב נשים, אך הוא גורם התמותה הראשי בקרב גידולי מערכת הרבייה הנשית.

בישראל לבדה מאותרות מדי שנה כ-300 נשים החולות במחלה, מרביתן יהודיות ומעטות מקרב המגזר הערבי. המחלה מתבטאת בהתרבות לא מווסתת של חלק מתאי השחלה, ושליחת גרורות לרקמות אחרות בגוף. עד היום אותרו מספר גנים המביאים להתפתחות המחלה, וכן גורמי סיכון כגון מספר הריונות מועט והריון ראשון בגיל מאוחר.

בנוגע לחלק מהמיתוסים, נטילת גלולות דווקא מקטינה את הסיכון לחלות במחלה. עם זאת, למרות המחקר המרובה בתחום, עד היום לא אותרו גורמים סביבתיים שמביאים לעלייה בסיכון למחלה.

סרטן השחלות מתפתח לרוב לאחר גיל חמישים ושכיחותו עולה עם הגיל. מרבית המקרים מופיעים אצל נשים לאחר תקופת גיל המעבר והפסקת המחזור.

אבחון מאוחר

סרטן השחלות נחשב לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר, שיעורי ההישרדות שלו לא השתנו במשך עשרות שנים, והם עומדים עדיין על כחמש שנים מזמן הגילוי. הסיבה לכך לא נעוצה באלימותו של הגידול דווקא, אלא בעובדה שנשים רבות (כשני שליש מהחולות) מגיעות לאבחון בשלב מתקדם של המחלה, לאחר שהתפשטה בגוף במשך זמן רב.

כאשר המחלה במצב מתקדם ניתוח לכריתת הרחם, החצוצרות והשחלות הוא כמעט בלתי נמנע. אם ישנן גרורות נוספות, יש לטפל בהן באמצעים כירורגיים או בהקרנות. הנתון המעודד הוא כי חולות שמגיעות לאבחון בשלבים מוקדמים של המחלה מחלימות ברובן הגדול.

כאמור, לגנטיקה יש תפקיד מכריע בהתפתחות המחלה, ולכן מומלץ לנשים שקרובותיהן חלו במחלה לעבור בדיקות אולטרה סאונד טרנס וגינלי, ולעתים בדיקות נוספות, אחת לשנה לאיתור סוגי סרטן נוספים במערכת הרבייה, כגון סרטן הפות.

הבדיקה החדשה אמורה לסייע באבחון סרטן השחלות במקרים שבהם אותר ממצא כלשהו בשחלה. ממצאים בשחלה יכולים להיות גם ציסטות, מיומות (שרירנים) או רקמות אחרות, ולאו דווקא מעידים על קיומו של גידול סרטני, ולכן יש קושי בקביעת סוג הממצא.

הגדרת הסיכון

הבדיקה החדשה אינה מזהה בביטחון מלא את קיום המחלה, אך היא מצביעה על רמת הסיכון להתפתחות סרטן השחלות: אם נמצא ממצא חשוד בשחלה, הבדיקה מגדירה את הסבירות להיותו של הממצא גידול ממאיר, כלומר סרטני. בהתחשב בתוצאות הבדיקה יוכלו רופאים לקבוע את המשך דרכם הטיפולית – האם להפנות את האישה לניתוח, טיפול כימותרפי או טיפול אחר.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן