מינונים מיוחדים של תרופות כימותרפיות

טיפול כימותרפיעבור כל תרופה קיימים מינונים אופטימלים המאפשרים טיפול יעיל במחלה. במיונים גבוהים מדי, ייתכן והתרופה תהיה יעילה כנגד המחלה שבה היא נועדה לטפל, אך רעילותה לגוף תהיה גבוהה מדי.

במינונים נמוכים, היעילות התרופתית לא תספק טפול יעיל. הטווח שבין המינון היעיל המינימלי לבין המינון המזיק המינימלי נקרא הטווח התראופויטי של התרופה.

מתן של תרופה במינונים הנמצאים בתוך הטווח התרואופיטי יעיל כנגד המחלה ולא רעיל לגוף. עם זאת, המציאות איננה מתאימה באופן מלא להצגה חדה זו.

הטווח התראופיטי משתנה מאדם לאדם בדרכים שאינן ניתנות לחיזוי מראש. בנוסף, בדרך כלל אין נקודת סף שממנה תרופה מתחילה להשפיע לרעה על הגוף, אלא עלייה במינון מגבירה את הסיכון הסטטיסטי לתופעות לוואי חמורות.

מינונים רגילים של טיפולים כימותרפיים

תרופות כימותרפיות ניתנות במינונים מדויקים, המחושבים בדרך כלל על פי שטח פני הגוף של החולה. מינונים אלו נקבעו בדרך כלל באמצעות מחקרים מרובי משתתפים, שבאמצעותם נמצאו המינונים עם הפעילות המקסימלית כנגד הגידול הממאיר, בשילוב עם תופעות לוואי נסבלות. עם זאת, חריגה ממינונים קבועים אלו אפשרית בסיטואציות מיוחדות.

טיפול כימותרפי במינון גבוה במיוחד

מזה זמן רב ידוע שמתן של תרופות כימותרפיות במינון גבוה בהרבה מהמקובל יעיל יותר כנגד גידולים ממאירים שונים.

המגבלות העיקריות של מתן תרופות כימותרפיות במינונים אלו הן תופעות הלוואי הקשות המופיעות בגוף. הפגיעה שמגבילה בייחוד את השימוש במינונים גבוהים היא פגיעה במוח העצם.

במוח העצם נמצאים "תאי האב" של כל תאי הדם השונים, המייצרים אותם באופן שוטף. פגיעה בלתי הפיכה במוח העצם לא תאפשר ייצור כדוריות דם לבנות ואדומות.

ללא מרכיבי דם החולה שקיבל את הטיפול הכימותרפי יכול למות תוך מספר ימים (זמן החיות של כדוריות דם לבנות). החידוש הרפואי של השתלות מוח עצם אפשר מתן של כימותרפיה במינון גבוה, עם מתן של תאי אב (עצמיים או מתורם זר) שיחדשו את מאגרי הדם של החולה.

טיפולי כימותרפיה במינון גבוה הפכו לאפשריים בזכות פרוצדורה רפואית זו. עד כה, השתלות מוח עצם משמשות בעיקר לטיפולים בסרטניים המטולוגים (לוקמיה ולימפומה), אם כי נעשו מספר ניסיונות להיעזר בהם גם בסוגי סרטן אחרים.

השתלת מח עצם מתורם יעילה גם היא כנגד הגידול הממאיר, מסיבות אימונולוגיות מורכבות, אך אין ספק שלטיפול הכימותרפי במינון הגבוה אפקט משמעותי כנגד התאים הסרטניים.

טיפול כימותרפי במינון נמוך

טיפולים כימותרפיים במינון נמוך ניתנים משתי סיבות עיקריות. הסיבה הפשוטה למתן של מינון נמוך של תרופה כימותרפית הוא פחד מפני תופעות לוואי מסוכנות, שלא מאפשרות טיפול במינון המלא בחולה האינדיבידואלי שעומד לפני הרופא. חולה קשיש, למשל, עם מחלות רקע מרובות, לא יכול לקבל טיפול כימותרפי במינונים המקובלים.

שיטה אחרת של מתן כימותרפיה במינון נמוך נקראת "כימותרפיה מטרונומית".  במתן של כימותרפיה מטרונומית ניתנים מינונים נמוכים במיוחד של הטיפול התרופתי, בתדירות גבוהה, בפרקי זמן קבועים ובמשך תקופה ארוכה.

מנגנון הפעולה של טיפול מטרונומי לא ברור לגמרי, אך נראה שבניגוד לטיפול הכימותרפי הרגיל, שפוגע ישירות בתאים הממאירים, טיפול מטרונומי פוגע בכלי הדם המובילים דם לגידול, וברקמת המשתית (סטרומה) של הגידול.

טיפול מטרונומי עדיין נחשב כטיפול ניסיוני, שלא הוכח באופן סופי במחקרים גדולים עם מספר רב של נבדקים. עם זאת, ייתכן שטיפול זה יהפוך טיפול משמעותי, בייחוד בגידולים המתפתחים באיטיות ולאורך זמן (גידולים אינדולנטים).

טיפולים כימותרפיים מכווני מטרה

שיטות חדשניות לכיוון של תרופות כימותרפיות אל התאים הממאירים, במקום פיזורן באופן אחיד בגוף, מאפשרות טיפול במינונים נמוכים מהמקובל.

קשירה של תרופות כימותרפיות אל נוגדנים, המזהים קולטנים הנמצאים בעיקר בתאים סרטניים מאפשרת כיוון הכימותרפיה ישירות אל התאים הממאירים.

מכיוון שהתרופה הכימותרפית לא נכנסת אל התאים הבריאים, המינונים הנדרשים מופחתים, וכך גם תופעות הלוואי של הטיפול.

שיטה נוספת שנועדה להפחית מינון של תרופות כימותרפיות היא עטיפת התרופות במעטפת שומנית (המכונה "ליפוזום").

טכניקות רפואיות חדשות להפחתת מינוני התרופות מבלי לפגוע ביעילותן יכולות לסייע באופן ניכר, בייחוד לחולים שאינם מסוגלים לסבול טיפול כימותרפי במינון מלא.

ראו גם:

מדוע כימותרפיה לסרטן הדם לא עוזרת?

>

טיפול כימותרפי

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן