מחקר חדש מציע כי ויטמין E יוכל לשמש לצורך מניעה וטיפול בסרטן

ויטמין Eמחלת הסרטן היא המגיפה של הזמנים בהם אנו חיים ולא נראה כי התחלואה בסרטן נמצאת במגמת ירידה מעודדת. בכל פעם שנראה כי אנחנו מצליחים לפתח תרופה יעילה לסוג מסוים של סרטן, אנו מגלים כי ישנו סוג אחר שגם עליו צריך לחשוב.

מחלת הסרטן, בשל שכיחותה ההולכת וגוברת וההשפעה הקטלנית שיש לה לפעמים על בריאות האדם ועל חייו היא אחת המחלות הנחקרות ביותר בעולם. המחקרים השונים מתמקדים בדרכים לגלות סרטן בשלבים מוקדמים, לטפל בו וכמובן- למנוע את הופעתו. המחקרים הנ"ל מניבים לעיתים תוצאות שימושיות אולם ברוב הפעמים אין הדבר כך.

מחקר חדש שבוצע תוך כדי שיתוף פעולה של אוניברסיטת אוהיו ואוניברסיטת Cheng Kung  מצא כי ויטמין E שעבר שינוי מסוים יכול לעצור התפתחות של גידולים סרטניים.

מהו ויטמין E?

ויטמין E, כמו שאר הויטמינים, הוא חומר שמוגדר חיוני לגוף – דהיינו חומר שהגוף איננו מסוגל לייצר בעצמו אלא חייב לקבל מבחוץ. ויטמין E ידוע גם בשם טוקופרול ואחד מתפקידיו החשובים בגוף הוא לשמור על קרומי תאים מפני נזקים של חמצון. חומרים כאלו ידועים גם בשם "אנטי אוקסידנטים". בשל תכונה חשובה זו של ויטמין E האדם מנצל אותו לצרכים רבים, ביניהם שימוש כחומר שימור וחומר פעיל במוצרי קוסמטיקה שונים. כמו כן ויטמין E משמש כחומר משמר טבעי בתעשיית המזון.

החומרים הגורמים לנזקי חמצון בגוף קרויים רדיקלים חופשיים ומחקרים מצביעים על כך שיש להם תפקיד בהתפתחות של מחלות לב ומחלות סרטן. יש הממליצים על שימוש בויטמין E כמניעה ואף טיפול במחלות הללו.

המחקר החדש ותוצאותיו

מחקר שבוצע בשיתוף פעולה של אוניברסיטת Cheng Kung ואוניברסיטת אוהיו שבארה"ב ופורסם בגיליון מרץ של המגזין הרפואי journal Science Signaling, מצא כי לויטמין E יש תכונות שיכולות לסייע למנוע ולטפל במחלות סרטן.

המחקר, שבוצע על עכברים שהונדסו כך שהיו חולים בסרטן הערמונית, הצליח להראות ששימוש בנגזרת מסוימת של ויטמין E פוגעת באנזים בשם Akt החיוני להישרדותם של תאי סרטן הערמונית. תחת הטיפול בזריקות של ויטמין E המסוים הנ"ל, תאי סרטן הערמונית לא שרדו והגידול בערמונית הצטמצם בגודלו באופן משמעותי.

החוקרים שביצעו את המחקר מדגישים כי מדובר בפעם הראשונה בה מוכח כי לויטמין E יכול להיות תפקיד במניעה וטיפול במחלות סרטן.

החוקרים מציינים כי ויטמין E בו השתמשו במסגרת המחקר שלהם אינו זהה לויטמין המוכר לנו ונמכר כתוסף מזון בשוק הפונה לצרכנים. ויטמין E אותו אנחנו יכולים לרכוש בבתי המרקחת השונים הוא נגזרת סינטתית של הויטמין האמיתי והוא אינו נספג בגוף ברמה מספקת שיכולה לאפשר לו להגיע לריכוז מתאים על מנת לפגוע בתאים סרטניים בצורה משמעותית שתוביל למוות שלהם.

ויטמין E בו השתמשו החוקרים במסגרת המחקר סונטז על ידם כל שנוצרה נגזרת של החומר שיכולת הספיגה שלה והניצול על ידי הגוך גבוהה פי 20 מאשר של החומר המוכר כיום בשוק. מטרתם של החוקרים, לדברי אחד מאנשים צוות המחקר, היא לייצר גלולת ויטמין E שתהייה כזו שהחומר הפעיל בה יספג בגוף בצורה טובה ותוכל להיות משווקת לקהל הרחב לצרכי מניעה וטיפול של מחלות סרטן שונות.

מה ניתן ללמוד מהמחקר?

היות ומדובר במחקר ראשוני בלבד שבוצע לעת עתה רק על עכברים, מוקדם עוד לומר כי ניתן להסיק ממנו מסקנות בנוגע לשימוש של ויטמין E לצורך מניעה וטיפול בסרטן בבני אדם.
מחקרים נוספים יצטרכו להתבצע בטרם נוכל לדעת האם ויטמין E הוא התשובה למחלת הסרטן.

>

תרופה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן