מדוע כימותרפיה לטיפול בסרטן הדם לא עוזרת?

לוקמיהמחלת הלוקמיה היא מחלה קשה הנגרמת על ידי שינויים נאופלסטיים במח העצם, הגורמים להפרעה קשה בייצור כדוריות הדם. הטיפול המקובל בלוקמיה הוא כימותרפיה, שעוזרת לחולים רבים להתגבר על המחלה ולהחלים.

למרות הטיפול היעיל, קיימים מקרים שונים בהם המחלה חוזרת, ובהם הטיפול הכימותרפי לא מצליח להשיג את המטרות שלו.

מדוע הכימותרפיה לא עוזרת בחלק מהמקרים של סרטן הדם?

לא כל החולים בלוקמיה מושפעים באופן חיובי מהטיפול הכימותרפי, ולמרות שמדובר בטיפול יעיל בדרך כלל, חולים רבים לא נהנים מהצלחתו. קיימות שתי תיאוריות לגבי כישלון הטיפול הכימותרפי במקרים שונים של סרטן הדם:

  • עמידות של תאי הסרטן לטיפול הכימותרפי – קיימת טענה שבחלק מתאי הסרטן קיים מנגנון עמידות לטיפול הכימותרפי, ועל כן הם לא מושפעים ממנו. על פי טענה זו, הטיפול הכימותרפי לא יעיל נגד התאים המדוברים ולא משפיע עליהם בצורה מספקת.
  • נוכחות תאים נוספים – טענה נוספת היא שבחלק מהגידולים במח העצם קיימים תאים נוספים, אשר מתחלקים לאט ולכן לא מושפעים מהטיפול הכימותרפי. על פי טענה זו, הגידול אינו הומוגני אלא כולל תאים מסוגים שונים אשר מושפעים בצורה שונה מהטיפול הכימותרפי.

על פי מחקר חדש שבוצע במכון וייצמן, הסיבה לחזרת המחלה אצל חולים מסויימים היא נוכחותם של תאי גידול נוספים, אשר לא מושפעים מהטיפול הכימותרפי וממשיכים לגרום לשינויים הסרטניים למרות הטיפול הקשה והממושך.

לטענת החוקרים, מדובר בתאים מסוג אחר אשר מתחלקים לאט ולכן לא מושפעים מהטיפול הכימותרפי, ולכן חזרת המחלה היא תהליך בלתי נמנע.

איך פועלת הכימותרפיה?

הבסיס של מחלת הסרטן הוא קיומם של תאים המתחלקים ללא בקרה, ויוצרים שגשוג מהיר ואגרסיבי של תאים.

כתוצאה מהתהליך הלא מבוקר, נוצרים גידולים המשפיעים על רקמות שונות בגוף, ביניהן מח העצם.

התרופות הכימותרפיות פועלות על חלוקת התאים, ופוגעות בהם בזמן החלוקה. וכך, תאים המתחלקים מהר (כמו תאי גידול) נפגעים מאוד מהכימותרפיה, לעומת תאים המתחלקים לאט וכלל לא מושפעים מהטיפול בתרופות.

על פי המחקר המדובר, אצל אנשים מסוימים קיימים תאי גידול המתחלקים באופן איטי ולכן לא מושפעים מהכימותרפיה וממשיכים לקיים את המחלה הסרטנית.

תאים אלו מכונים גם "תאי גזע סרטניים", מכיוון שהם בעלי פוטנציאל לייצר תאים סרטניים אחרים ובכך להמשיך את ביטוי המחלה.

איך גילו את נוכחות תאי הגזע הסרטניים?

במחקר שבוצע במכון ויצמן בשיתוף רופאים מהמרכז הרפואי רמב"ם והפקולטה לרפואה בטכניון, איפיינו החוקרים עצי משפחה של תאי הגידול.

על ידי טכניקה מיוחדת, בדקו את ההתפתחות הגנטית של התאים הסרטניים וחיפשו הופעה של מוטציות שיכולות לרמז על שינויים במחזור התא.

שינויים אלו, כאמור, יכולים להוביל לבעיה בהשפעת התרופות הכימותרפיות על התאים הסרטניים ולגרום לאי הצלחת הטיפול.

בסופו של דבר, החוקרים הצליחו לבנות "עץ משפחה" של התאים הסרטניים הכולל פרופילים גנטיים בשלב אבחון המחלה, בזמן הטיפול ולאחר חזרת המחלה. על פי תוצאות המחקר, בחלק מהמקרים תאי הגידול שחזרו אינם קשורים לתאים המקוריים, ומדובר בתאים שונים לחלוטין עם פרופיל גנטי שונה. על פי הממצאים, מדובר בתאים שונים בעלי קצב חלוקה איטי ולכן אינם מושפעים מהטיפול הכימותרפי.

איך מטפלים בתאי הגזע הסרטניים?

כפי שניתן להבין, הכימותרפיה לא פועלת על התאים שמתחלקים לאט ולכן קיומם של תאי הגזע הסרטניים נשאר, למרות הטיפול הממושך.

הטיפול העתידי בתאים מסוג זה יהיה שימוש בתרופות כימותרפיות אשר פועלות גם על התאים אשר מתחלקים לאט, ועל כן יעזרו להתמודד עם תאי הגזע הסרטניים אשר משפיעים באופן ישיר על סיכויי ההישרדות מהמחלה.

>

לוקמיה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן