גילוי סוגים חדשים של סרטן הריאות והמעי הגס

מחקרים ובדיקות רבות נעשות בכדי לנסות לטפל בחולי הסרטן הרבים בצורה האישית ביותר. המטרה היא להתאים את סוג הטיפול ומהות התרופות לסוג המוטציה האישית ולמבנה המולקולרי הפרטני אשר החולה הספציפי סובל ממנה.

באופן שכזה, התרופות הכימותרפיות יוכלו להילחם באופן ישיר במוטציה ולהיות יעילות יותר בריפוי החלקי או המלא.

מאידך גיסא, לא יינתנו תרופות וטיפולים אשר הוכחו כלא יעילים בסוגי המוטציות הספציפיות, ויימנעו סבל רב וירידה באיכות החיים, לחינם.

מחקר חדש אשר התפרסם בפברואר 2012, בכתב עת יוקרתי Medicine Nature העלה שתי מוטציות גנטיות חדשות אשר עלולות לגרום להתפתחות סרטן המעי והריאות בקרב אנשים מסוימים.

מוטציות אלה יתגלו באנשים מסוימים, בעוד שאצל חולים אחרים באותו סוג של סרטן עלולים להתגלות מוטציות אחרות אשר ייגרמו להתפתחות לא תקינה של תאים.

מחקרים רבים נעשו לגילוי מוטציות חדשות בקרב חולי סרטן הריאות, אולם ידוע כי יותר מ 40% מהגורמים לכלל מקרי סרטן הריאה עוד לא ידועים.

מהלך המחקר

מהלך המחקר כלל סריקת הגנום של חולי הסרטן השונים. בדיקה זו מאתרת את המוטציות מתוך ה DNA  אשר נלקח מהגידול באמצעות בדיקה הנקראת CCGT (Comprehensive Cancer Genomics test) במחקר זה סרקו ובדקו 24 חולי סרטן ריאות (NSCLC) ו-40 חולי סרטן המעי הגס.

המוטציות אשר נמצאו במחקר זה הינם KIF5B-RET אשר גורם לסרטן הריאות ו- C2orf44-ALK אשר גורם לסרטן המעי הגס.

מציאת המוטציות הינו השלב הראשוני במחקר מסוג זה. ייחודה של הבדיקה במחקר זה היא כי המוטציה אשר נמצאה הינה איחוד בין שני גנים, עובדה אשר לא הייתה מתגלית בשום סוג בדיקה אחר. נתון זה יכול להסביר למה גן זה לא היה ידוע עד כה.

מעבר לכך, יש לחקור טיפולים עדכניים ויעילים אשר יוכלו להילחם בכל דרך אפשרית במוטציות אלה. בדיקה זו אף מצאה כי ישנם כיום טיפולים זמינים בסוגי מוטציות אלה, הנעשים במסגרת של ניסויים קליניים. למשל ידוע כי גידולי בלוטת התריס מגיבים ל"סוראפניב" מכיוון שהיא מעכבת את RET. לכן הסברה הייתה כי תרופה זו תשפיע גם באיחוי KIF5B-RET.

טיפולים ספציפיים אלה יכולים להאריך את חיי החולים ולהיות יעילים מאד. בדרך כלל סוגי טיפולים אלה יכללו תרופות ביולוגיות. בטרם תחילת הטיפול יזדקקו החולים לבדיקה גנומית אשר תחקור את סוג המוטציה והתאמת הטיפול אליה.

משמעות המחקר

גם כיום משתמשים בטיפולים ביולוגיים בכדי לטפל בסוגי סרטן מסוימים הנגרמים ממוטציות שונות. דוגמאות לכך הן השימוש בהרצפטין לטיפול במוטציותHER2  השכיחה בסרטן השד, ושימוש באירסה לטיפול מוטציה גנטית אחרת (EGFR) השכיחה בסרטן הריאה.

גילוי ומחקר מעמיק של עוד מוטציות שכיחות יכול להיות יעיל מאד בתהליך הריפוי של חולי סרטן אלו, ולמנוע סבל מיותר מאחרים.

הבדיקה עצמה, אשר מוכחת כחיונית לכל חולה סרטן, הינה הבטחת העתיד אשר מצליחה לייעל את הטיפול הניתן.

הבדיקה מאפשרת את ריצוף ה DNA באופן מהיר, גם אם הרקמה אשר הוצאה הייתה קטנה מאד, לצורך מציאת תת סוגים של מחלות הסרטן השונות.

הבדיקה מאפשרת הן את זיהוי המוטציות הידועות והן אנליזה בדבר התאמתן לטיפול ביולוגי קיים. במקרה זה, היא אף מצאה פגמים אשר לא היו מתגלים באופן אחר.

החולים אשר עוברים בדיקה זו מאפשרים לעצמם להימנע מטיפול סטנדרטי אשר ניתן לכל החולים, ולעודד טיפול המותאם להם באופן אישי.

לאחרונה אף אישר ה FDA תרופה הנקראת קריזוטיניב אשר יכולה לפעול כנגד שינויים ומוטציות ALK השכיח בסרטן הריאות.

ראו גם:

חיסון חדשני לטיפול בסרטן המוח

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן