פרי החמוציות למניעה ועצירה של מחלת הסרטן

פרי החמוציות (Cranberries ) הוא פרי יער אדום הגדל בעיקר בצפון אמריקה ובקנדה. טעמו של הפרי חמוץ ומכאן שמו.

מזה שנים רבות ידוע הפרי כבעל תכונות מרפא לבעיות רפואיות שונות. בשנים האחרונות מתרבים המחקרים העוסקים ביעילותו של הפרי בטיפול ומניעה של מחלות סרטן. מהן הסגולות הרפואיות של פרי החמוציות, לאילו בעיות רפואיות הוא יכול לסייע, ובמה הוא מסייע לטיפול בחולי סרטן? ננסה לענות כאן על שאלות אלה.

המאפיינים הייחודיים של פרי החמוציות

פרי החמוציות, מעבר להיותו פרי טעים מאד ידוע מזה מאות שנים כבעל סגולות מרפא. האינדיאנים בצפון ארה"ב וקנדה, מקום גידולו  העיקרי של הפרי, עושים ממנו מרקחות לריפוי בעיות רפואיות שונות מזה מאות בשנים.

הסגולות הרפואיות של הפרי נובעות מכך שהפרי מכיל חומרים אנטי אוקסידנטיים בריכוז גבוה. חומרים אנטי אוקסידנטים הם חומרים נוגדי חימצון, המגנים על התאים מפני חימצון. החימצון הורס את תאי הגוף, והחומרים נוגדי החימצון מנטרלים הרס זה.

החמוציות מכילות גם חומרים היעילים בטיפול בחיידקים ומזהמים שונים למשל, הפרי מכיל סוכר מיוחד הנקרא D – מנוז. סוכר זה אינו מאפשר לחיידקים להצטבר במקומות מסוימים (דרכי השתן או מערכת העיכול) ולגרום לדלקות. הוא מונע את יכולתם להידבק לדפנות התאים בדרכי השתן או הקיבה, להתרבות ולגרום לדלקות.

פרי החמוציות מסייע לבעיות רפואיות

דלקות בדרכי השתן

פרי החמוציות ידוע כטיפול יעיל ביותר בדלקות בדרכי השתן.  הפרי מכיל חומרים פרואנטוציאנידינים.

חומרים אלה מונעים מהחיידקים להיצמד לדפנות התאים בדרכי השתן, וכך החיידקים נשטפים בשתן והדלקת נמנעת. לנשים הסובלות מדלקות שתן חוזרות מומלץ לשתות מיץ חמוציות באופן קבוע למניעה.

כיבי קיבה

אותו מנגנון של החמוציות המונע היווצרות דלקות בדרכי השתן מונע גם כיבי קיבה (אולקוס). הקפדה על שתיית מיץ חמוציות באופן קבוע מדי יום מפחיתה את הסיכון ללקות בכיב קיבה.

כיבי קיבה ידועים כגורם סיכון להיווצרות סרטן בקיבה. על ידי מניעת היווצרות הכיבים מסייע פרי החמוציות גם במניעת סרטן בקיבה.

מורידות את רמת הכולסטרול הרע: נוגדי החימצון שבחמוציות מסייעים בהורדת רמות הכולסטרול הרע בדם והעלאת רמות הכולסטרול הטוב.

כיצד מסייע פרי החמוציות במניעה וטיפול במחלת הסרטן?

יותר ויותר מחקרים מדעיים מוכיחים כי פרי החמוציות יעיל במניעה והאטה של גידול תאים סרטניים. ההשערה היא כי נוגדי החימצון שבפרי אינם מאפשרים לתאים הסרטניים להתרבות.

בניסויים שונים בהם הושמו תאים סרטניים בתוך תמצית חמוציות (מדובר בתמצית מרוכזת מאד של הפרי) עוכב קצב גדילת התאים הסרטניים ואפילו נעצר.

הניסוי הצליח בגידול תאים של כמה מחלות סרטן, ביניהן: סרטן הפה, סרטן הוושט, סרטן הערמונית, סרטן השד וסרטן המעי הגס.

החומרים הפעילים בחמוציות, הנקראים גם פיטוכימיקלים, נמצאו יעילים בכמה דרכים במלחמה בתאי הסרטן:

  • החומרים גורמים להרס תאי הסרטן,  על ידי כך שכאשר תאי הסרטן באים במגע עם חומרים אלה הם מפעילים מנגנון של הרס עצמי (כמו התאבדות) ומתים.
  • מניעת פלישת תאים סרטניים לגוף ומניעת היווצרות של גרורות.
  • מניעת התפתחות דלקות. דלקות, במיוחד דלקות כרוניות החוזרות על עצמן, ידועות כמהוות גורם סיכון להתפתחות גידול סרטני באותו אזור בגוף. על ידי כך שהחמוציות אינם מאפשרות התפתחות של דלקות הן מסייעות במניעת מחלת הסרטן.

מחקרים נוספים גילו כי פרי החמוציות מכיל מרכיב נוסף הנקרא חומצה אלגית. חומצה זו נמצאה יעילה במניעת התפתחות של מספר סוגי סרטן אך בעיקר סרטנים על בסיס הורמונאלי כסרטן השד וסרטן צוואר הרחם.

החמוציות הוא פרי קטן בעל תכונות רפואיות רבות, ויכול לסייע במניעה וטיפול במחלת הסרטן.

ראו גם:

חיסון חדשני לטיפול בסרטן המוח

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן