שמירה על בריאות הפה במהלך כימותרפיה

בריאות הפהמטרת הכימותרפיה היא להשמיד את תאי הסרטן, אלם לרוע המזל טיפולים אלה פועלים ופוגעים גם בתאים ורקמות בריאות.

ישנה חשיבות מכרעת לשמירה על בריאות השיניים, החניכיים והחיך במהלך טיפולים כימותרפיים. פגיעה משמעותית ברקמות אלו עלולה להוביל לקשיי תפקוד אף בפעולות פשוטות כמו דיבור, לעיסה או אכילה.

במקרים קיצוניים, תישקל האפשרות להפסיק את הטיפולים הכימותרפיים מחשש לפגיעה חמורה, אשר תתבטא לא רק בהורדת איכות החיים, אלא אף באיום על קיומם.

הבעיות באזורים אלה הינם תלויים בסוג התרופות הכימותרפיות בהן נעשה שימוש. המטופל עלול לחוש בכאבי שיניים, יובש בפה כתוצאה מפצעים בחניכיים עד כדי קושי לבלוע ולאכול, קילוף, צריבה או נפיחות בלשון, שיבוש חוש הטעם עד כדי חוסר יכולת להרגיש בטעמים וטמפרטורות מזון שונות.

חוסר התיאבון אשר נובע מבעיות קשיים אלו, הוא זה המטריד, פעמים רבות, את הרופאים המטפלים מחשש לחסרים תזונתיים משמעותיים.

מניעת הבעיות טרם הטיפול

במידת האפשר, יש לטפל בשיניים מספר שבועת לפני תחילת הטיפול הכימותרפי, על ידי רופא שיניים. לא תמיד ניתנת האפשרות לבצע זאת, עקב חומרת המחלה המתפתחת וחיוניות הטיפול הכימותרפי המיידי. אולם גם במהלך הטיפולים, חייב המטופל לשמר על שגרת ביקורים אצל רופא השיניים אשר יוכל למנוע מבעוד מועד נזק פוטנציאלי גדול יותר, אשר עלול להתפתח בשיניים או בחניכיים. מעבר לכך, רופא השיניים יוכל להמליץ על דרכי ניקיון באמצעים שונים, על מנת לא לגרום לגירוי וכאב נוסף.

אפשר להימנע מהרגשת היובש בפה באמצעות שתייה מרובה, או לחלוח הפה באמצעות קוביות קרח או תחליף רוק.

ישנם אנשים רבים אשר מוצאים כי לעיסת מסטיק או מציצת סוכריה הינן שיטות יעילות בכדי להימנע הן מהרגשת היובש והן מהרגשה של טעם רע בפה. לפני כל פתרון מומלץ זה או אחר, יש להיוועץ ברופא המטפל, על מנת לוודא את נכונות הפתרון.

ההמלצה היא לנסות להימנע מהרגשה רעה בחלל הפה, בכדי למנוע מצב של חוסר תיאבון בעקבות הרגשה זו, או סבל וירידה נוספת באיכות החיים. במקרים של חוסר טעם או אוכל שאינו מרגיש מוכר וטוב, כדאי לחשוב על תחליפים שונים, כמו למשל דגים, על מנת לנסות לשפר את הטעם והתיאבון.

טיפול בסימפטומים ותסמינים

במקרה של פצעים או כיבים (stomatitis, או mucositis) אשר מתפתחים בחלל הפה, ישנן מספר תרופות או תמציות אשר יוכלו לטפל בנושא זה, בדרגת יעילות זו או אחרת, כמו למשל סירופ חרובים. המטרה בטיפול, מעבר לניסיון להחלשת הכאבים הוא למניעת זיהומים, אשר במצב החיסוני הירוד בו הגוף נמצא, יכולים להסתבך להיות קשים ועיקשים יותר לטיפול. לאחר התפרצותם של פצעים מכאיבים אלה, כדאי להתמיד בשטיפות פה עם מי מלח וסודה לשתייה לחיטוי המקום. יש לשמור ביתר הקפדה על ניקיון הפה באמצעות שטיפות מרובות, צחצוח שיניים ומי פה.

כדאי לנסות לשנות את התזונה כך שתהיה מורכבת ממזונות רכים ורטובים כמו למשל תפוחי אדמה מבושלים, ביצים רכות (כדוגמת מקושקשת) או דגנים מבושלים.

יש להימנע מאכילת מזונות חריפים או מתובלים באופן קיצוני, מחשש להחרפת הכאבים בפה, כמו כן ממזונות אשר יכולים לגרות כמו למשל מיץ הדרים, מזון יבש ועוד.

במקרים של כאבים חריפים, כדאי לנסות לקצץ את האוכל בעזרת מערבל, כך שהמרקם הנותר יהיה רך אף יותר ולא ידרוש לעיסה. גם בעת הארוחה, ההמלצה היא לאכול לאט, ולשתות באופן משולב. כמו כן, כאשר הכאבים חזקים מדי, יש לשקול מתן משככי כאבים.

ראו גם:

סרטן הפה

>

בריאות הפה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן