איבחון סרטן באמצעות בדיקת דם פשוטה

בדיקת דםהמין האנושי נאבק במחלת הסרטן מלחמה בלתי פוסקת. השכיחות של מחלת הסרטן עלתה באופן קיצוני מתחילת המאה ה-20 ועד היום.אם תחילה המחלה הייתה מוגבלת למדינות מתועשות, הרי שכיום היא מתפשטת יחד עם הקדמה גם למדינות פחות מתקדמות ונראה כי הסוף עדיין רחוק.

במרוצת השנים החלו להתפתח טיפולים שונים כנגד מחלת הסרטן. הטיפולים העיקריים הם טיפולים ניתוחיים, קרינתיים וכימותרפיים.

כמו כן, קיים דור חדש של תרופות ספציפיות יותר המכוונות לסמנים ייחודיים של סוגי סרטן מסוימים. תרופות אלה הן תרופות ביולוגיות מקבוצת הנוגדנים וניתן למצוא אותן בחלק מסוגי סרטן השד והמעי הגס.

לטיפולים כנגד סרטן יש תופעות לוואי לא פשוטות. ככל שנטיב להכיר את המנגנונים המאפיינים כל סוג של סרטן, נוכל בעתיד לפתח טיפולים שיהיו ממוקדים יותר ובכך יגרמו להופעה של פחות תופעות לוואי.

במדינת ישראל מאובחנים מידי שנה כ-28,000 אנשים כחולים בסוגים שונים של סרטן. 11,000 מתוכם ימותו מידי שנה.

האגודה למלחמה בסרטן שמה לה למטרה לצמצם מספרים אלה בעיקר על ידי חינוך לניהול אורח חיים בריא שיכול לצמצם משמעותית את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן. אורח חיים בריא כולל הקפדה על תזונה בריאה, מניעת השמנת יתר, הפסקת עישון וביצוע של פעילות גופנית.

חשיבות האבחנה המוקדמת

סרטן היא אחת המחלות שחשוב ביותר לאבחן אותה כמה שיותר מוקדם. הסיבה לכך היא שפרט למספר מצומצם של מחלות שלא ניתן לעצור את התקדמותן, רוב מחלות הסרטן, אם יבוצע אבחון בשלבים מוקדמים, יוכלו להגיע לריפוי או לשיפור משמעותי של איכות ותוחלת החיים.

מספר הבדיקות המוצע כיום לאבחנה מוקדמת של סרטן הוא לא רב. הבדיקות הנפוצות לגילוי מוקדם הן לסרטן שד, סרטן מעי גס ורקטום וסרטן הערמונית.

כיום אנו יודעים היטב שאבחון מוקדם מציל חיים ומסיבה זו מתנהלים ברגעים אלה ממש מחקרים רבים ברחבי העולם בניסיון למצוא שיטות שיאתרו סרטן בשלבים מוקדמים.

בדיקת דם חדשה תוכל אולי לסייע באבחנה של סרטן

אחד מהמחקרים הנ"ל הוא מחקר "ביתי" המתקיים בימים אלו בישראל. את המחקר מנהלת קבוצת חוקרים מבית החולים סורוקה שבבאר-שבע ומאוניברסיטת בן- גוריון. בראש הקבוצה עומד פרופסור יוסף קפילושניק, מנהל מחלקת המטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים סורוקה.

במסגרת המחקר החוקרים מנסים לאתר בבדיקת דם פשוטה סמנים שיכולים להעיד על קיום תאים סרטניים בגוף. שיטה זו אמורה להיות כל כך מדויקת שהיא תוכל לאתר גידולים שנמצאים בשלבים התהוות ראשונים, כשעדיין לא ניתן לאתר אותם בשיטות אחרות כמו רנטגן, CT או MRI.

השיטה מתבססת על שימוש בקרינה אינפרא אדומה ועל תכונות ייחודיות לתאים סרטניים המבדילות אותם מתאים בריאים. דגימת דם של סמ"ק אחד שנלקחת מהחולה הפוטנציאלי מוכנסת למכשיר ומועברת דרך קרן של אור אינפרא אדום. הקרן סורקת את התאים ומודדת מאפיינים שונים שלהם, את המאפיינים שהתקבלו, המכשיר מצליב עם נתונים שמאפיינים תאים סרטניים ומתקבלת תשובה של סיכוי למחלה סרטנית.

המחקר נמצא כרגע בשלב של ניסויים קליניים קטנים וידרשו עוד ניסויים ובדיקות רבים לפני שניתן יהיה לאשר שימוש נרחב בו, אולם התוצאות שנצפו עד עתה אינן מאכזבות.

במסגרת אחד הניסויים נבדקה במכשיר דגימת דם של 200 אנשים חולים בסרטן וכן של קבוצת ביקורת של אנשים בריאים. המכשיר הצליח לזהות כ-90% מכלל דגימות הדם שהכילו תאים סרטניים.

כיום הניסוי מתמקד באיתור של סוגי סרטן נפוצים כמו סרטן הריאה וסרטן השחלות, אולם בעתיד מתכוונים מפתחיו לאבחן סוגים נוספים של סרטן וכן לאתר את מיקומם בגוף.

ראו גם:

רשלנות רפואית באבחון סרטן

>

בדיקת דם

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן