האם נמצאה תרופה שעשויה למנוע סרטן שד כמו של אנג'לינה ג'ולי?

סרטןמדענים סבורים שאותרה השיטה לנתח נשים הנמצאות בסיכון גבוה לסרטן השד, ובכך להפחית את הסיכוי לפתח את המחלה ההרסנית. נשים הנושאות את הגן BRCA1, נמצאות בסיכון משמעותי להפחתת הסיכון לפתח את סרטן השד, שגרם לנשים רבות, כולל אנג'לינה ג'ולי, לנקות בהליך כריתת שד כאמצעי מניעה.

אך מחקר חדש, שפורסם ביוני 2016 בכתב העת המדעי Nature Medicine, מראה שתרופה הקיימת בשוק לטיפול באוסטיאופורוזיס, עשויה להתאים כאפשרות נוספת למאבק נגד סרטן השד. המחקר מראה שהתרופה דנוסומאב, ליכולה לעצור תאי רקמת שד מסוימים, הנושאים את המוטציה, מהתפתחות לגידולים סרטניים.

המחקר שמאפשר "לקנות זמן"

המדענים סבורים שאם יתברר ששיטת מניעה זו אכן יעילה, ניתן יהיה לקוות למנוע או לעכב את סרטן השד בקרב נשים עם המוטציה BRCA1, ואולי אף בקרב נשים אחרות בעלות סיכן גנטי גבוה. הם סבורים שיהיה נהדר אם שיטה זו תוכל "לקנות זמן" עבור נשים השוקלות את אפשרויות הטיפול שלהן.

לצורך המחקר, נבדקו 33 דגימות רקמת שד ללא מוטציות BRCA1, ו-24 דגימות רקמת שד עם המוטציות. החוקרים הבחינו כי מולקולה הנקראת RANK, רווחת בקבוצת משנה מסוימת שת תאים ברקמת שד עם BRCA1. תאים מתפרצים אלו הם בעלי הסיכוי הטוב ביותר להפוך לתאים סרטניים.

איתור האשם המדויק

ג'ף לינדמן, מדען ממכון וולטר ואליזה הון, ממחברי המחקר, מדווח שהושגה הצלחה באיתור מדויק של התא האשם, וצוות המחקר התרגש להיווכח כי תא זה מבטא חלבון RANK. במהלך השנים האחרונות, הפך להיות ברור יותר ויותר, שחלבון זה מהווה וסת חיוני לצמיחת תאים בשד.

החוקרים ניסו לכבות את ה-RANK בתאים אלו באמצעות הזרקת דגימות המכלות מנת דנוסומאב לרקמה, ולהשתמש בו כחומר מעכב. זוהי תרופה שאושרה למיקוד RANK, ומשמשת לטיפול במצבים הקשורים לעצם, כגון אובדן עצם באוסטיאופורוזיס, או אובדן עצם בקרב חולי סרטן. בשלב הבא, החוקרים שבו על שיטה זו באמצעות ניסויים על עכברים.

בסיום הניסוי, התברר ששיטה זו הצליחה לעכב ולמנוע את התפתחות הגידול בדגימות הרקמה ובקרב העכברים, לעומת דגימות מעכברים שלא טופלו בתרופה. לינדמן דיווח שבמסגרת מחקר ראשוני, שלוש נשים הנושאות את המוטציה BRCA1, טופלו בדנוסומאב, והתוצאות נראו מבטיחות.

הגביע הקדוש של מניעת סרטן השד

החוקרים הגיעו למסקנה לפיה יתכן שניתן להשתמש בזריקות דנוסומאב בקרב נשים בעלות סיכון גבוה לסרטן השד, כאמצעי מניעה. הם הכתירו את המחקר כצעד ראשון חיוני בהשגת "הגביע הקדוש" של מניעת סרטן השד. כמובן שנדרשים יותר ניסויים ובדיקות לפני שהתרופה תוכל להיחשב כמתאימה לשימוש כתרופה מונעת לסרטן השד.

חוקרים מהמרכז הרפואי לנגון, באוניברסיטת ניו יורק, שלא היו מעורבים במחקר החדש, מתכננים לערוך ניסוי קליני, במהלכו הם מקווים להמשיך לבחון את השינויים המולקולאריים המתרחשים ברקמת השד, כאשר מוזרקת מנת דנוסומאב.

הם סבורים שהמחקר החדש אינו משנה את שיטות השימוש הקליני בתרופות בשלב זה, אך הוא מספק נתונים משכנעים אותם ניתן לבדוק בניסויים קליניים לדברי לינדמן, צוות המחקר שלהם מקווה גם הוא לתרום לניסוי קליני גדול בשיתוף פעולה של מדענים בינלאומיים, שיחל בשנים הקרובות.

כמובן שתוצאות המחקר הקליני הגדול יושגו רק בעוד עשר שנים, אך יש בו כדי להציע תקווה לדורות הבאים של נשים.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן