תרופה חדשנית נגד סרטן

ניסוימחקר חדש אשר פורסם בכתב העת היוקרתי Nature הראה ששימוש בתרופה משפחת מעכבי PARP יכול לסייע לטיפול בגידולים הקשורים למוטציה גנטית בגן BRCA.

במשך שנים רבות חיפשו חוקרים תרופות שונות למחלת הסרטן, ובזכות הבנת הגנטיקה של המחלות הסרטניות ופיתוח תרופות ביולוגיות וגנטיות, ניתן כיום לטפל בחלק מהמחלות.

בזכות התפתחות התרופות הביולוגיות והגנטיות, נוכל בשנים הקרובות לטפל במחלות שונות אשר נחשבו עד לאחרונה לחסרות טיפול וחשוכות מרפא, וכולנו תקווה שבשנים הקרובות יומצאו טיפולים ביולוגיים למחלות מסוגים שונים.

גידולים עם מוטציה ב-BRCA רגישים לעיכוב של PARP

BRCA1 (Breast cancer associated 1) הוא גן אשר אחראי על תיקון נזקי תאים, ומוטציה בו גורמת לסוגים רבים של מחלות ממאירות ובין היתר לסרטן השד. כאשר הגן BRCA לא מתפקד כראוי, כל שינוי גנטי ב-DNA  של התאים יגרום לשגשוג של תאים סרטניים, ולא יתוקן כפי שקורה ברקמות עם גנים בריאים.

במחקר המדובר, גילו החוקרים ששימוש בתרופה מסוג מעכבי PARP יעיל כטיפול בסוגים האלה של הסרטנים, ויכולים לשמש כטיפול בהם בעתיד.

על פי החוקרים, תאים מסוג זה רגישים לעיכוב האנזים PARP ובמידה ותפותח תרופה במנגנון כזה ניתן יהיה להשתמש בה לטיפול.

PARP (Poly ADP ribose polymerase ) הוא אנזים חשוב שתפקידו לייצר מרכיבי DNA ברקמות האלה. על פי החוקרים, במידה וקיים נזק ב-BRCA אשר גורם לכך שיכולת תיקון נזקי התא של הרקמה פגומה, פגיעה גם ב-PARP תוביל לבעיה גדולה עוד יותר ולחיסול סופי של יכולת הגידול להמשיך ולצמוח.

עיכוב של CdK1 מסייע לשימוש במעכבי PARP כנגד גידולים מסוגים נוספים

ניתן להבין שהשימוש במעכבי PARP יעיל רק כנגד חלק מהגידולים (כאלה המכילים פגיעה ב-BRCA), ולכן חיפשו החוקרים דרכים נוספות להשתמש ב-PARP על מנת לחסל גידולים. במחקרם, הראו החוקרים שעיכוב של מרכיב תאי חשוב בשם Cdk1 גורם גם כן להפרעה ביכולת התא לתקן שגיאות DNA, ועל ידי שילוב עם טיפול ב-PARP  ניתן להשיג את חיסול הגידול.

במילים אחרות, עיכוב של המרכיב Cdk1 גורם להשפעה "דמויית" חסר ב-BRCA, ולכן שילוב הטיפול עם מעכבי PARP (אשר הוכחו כיעילים בגידולים עם מוטציה ב-BRCA) משיג תוצאות חיוביות. מסקנת החוקרים היתה כמובן ששילוב טיפול של מעכבי Cdk1 ומעכבי PARP יכול להשפיע בצורה משמעותית על גידולים מכל סוג.

ממצאים תאורטיים בלבד

חשוב לציין שממצאי המחקר הם נסיוניים בלבד, והוכחו רק במבחנה ועל עכברים. מכיוון שאין תוצאות דומות למחקר הנעשה על בני אדם, לא ניתן עדיין להתייחס לתוצאות כעל יישומיות, ויש צורך במחקר מעמיק נוסף.

חשוב לזכור שמחקר זה חידד את ההבנה המדעית לגבי המנגנונים התאיים והתפתחות המחלות הסרטניות, ובזכותו ניתן יהיה להעמיק את ההבנה בתחום ולפתח תרופות נוספות.

מחקרים רבים אשר הוכחו כנכונים בעכברים התבררו כשגויים לחלוטין ומזיקים לבני אדם, ועל מנת לאפשר טיפול בבני אדם בתרופות האלה יש לבצע סדרת מחקרים מקיפה הכוללת מחקר על אוכלוסיה נרחבת של חולים, תוך מעקב אחר תופעות לוואי וסיבוכי הטיפול. ולכן, ממתינות לחוקרים עוד שנים רבות עד שהתרופה תוכל לצאת לשוק לטיפול בבני אדם, אך כולנו תקווה שתרופות מסוג זה יוכחו כיעילות על בני אדם וישמשו לטיפול במחלות ממאירות שונות.

הטיפול הביולוגי והגנטי במחלת הסרטן

בשנים האחרונות נכנס לשימוש טיפול ביולוגי וגנטי כטיפול במחלות ממאירות. בניגוד לכימותרפיה אשר גורמת לחיסול תאי הגידול על ידי מנגנונים שונים הגורמים לתופעות לוואי סיסטמיות, טיפול ביולוגי נחשב לבטוח יותר, מטפל בגידולים באופן ממוקד ולרוב לא גורם להשפעה כלל גופית. ולכן, קבוצות מחקר רבות מנסות למצוא טיפול ביולוגי-גנטי למחלות שונות במטרה להביא לשיפור ביכולת הרפואה לטפל במחלת הסרטן.

>

ניסוי

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן