תרופה חדשה לסרטן ריאות מתקדם או מפושט

 סרטן הריאות קוטל מידי שנה המוני בני אדם בכל העולם, חלקם כתוצאה מעישון וחלקם מסיבות סביבתיות ולא תמיד ברורות.

בספטמבר 2011 אישר מנהל המזון והתרופות (FDA) בארה"ב תרופה בשם קסאלקורי של ענקית התרופות פייזר, אשר ייעודה הוא טיפול בחולי סרטן ריאות מתקדם או מפושט. האישור הוא גם בשורה משמחת לחולים במחלה הקשה וגם הראשון שניתן בשש השנים האחרונות לטיפול בסרטן זה.

התרופה החדשה לסרטן ריאות מיועדת לסוגי סרטן ריאות מסוימים, סרטן מתקדם או מפושט (עם גרורות) NSCLC, התפרצויות סרטניות שמהותן מוטציה בגן ALK.

פיתוחה של התרופה החדשה

חברת התרופות פיזר פיתחה את תרופת הקסאלקורי (Crizotinib) בצורת קפסולות רגילות למראה, וזוהי הפעם הראשונה שאושרה תרופה לחולי סרטן הניתנת בדרך זו. יעילות התרופה החדשה לסרטן ריאות נבדקה והיא מתבססת על שיעורי תגובה שנמדדו אוביקטיבית.

תהליך האישור שלה היה במסלול המואץ של ה-FDA, כך שהיצרנית מנהלת ניסויים נוספים בחולים כדי לראות השפעות נוספות של התרופה. התרופה עצמה פועלת כך שהיא מפחיתה ומקטינה גידולים סרטניים בחולים בעלי הפגם הגנטי היחסית נדיר בגן ALK.

התרופה אמורה לספק פיתרון למחלה קשה זו, שסופה במקרים הקשים הרלבנטיים עבורה הוא מוות. התרופה מיועדת לציבור חולים קשים שהסרטן שלהם הגיע לשלב שלרוב אין ממנו דרך חזרה.

כל תהליך פיתוח התרופה ואישורה הראשוני ערך 4 שנים בלבד, עובדה מפתיעה ולא שגרתית בעולם התרופות העולמי והתרופות האונקולוגיות, בפרט שבו פיתוח ואישור תרופה אורך לרוב שנים רבות ואף מעל 10 שנים. האצה זו לגבי התרופה החדשה נגד סרטן ריאות הושגה באמצעות שיתוף פעולה הדוק בין חברת פייזר, חברת אבוט שפיתחה ערכת אבחון רלבנטית שמגיעה לצד התרופה, גורמים אקדמיים וגורמי ה-FDA עצמם.

תרופה הכוללת ערכת אבחון והתאמה אישית

מרכיב מרכזי בתרופת קסאלקורי החדשה לטיפול בסרטן ריאות,  מעבר למרכיבים הכימיים שבכל גלולה, הוא ערכת אבחון שפותחה במקביל על ידי חברת אבוט. ניסויי התקופה החדשה נערכו לצד ניסויים של ערכת האבחון והשתיים פעלו יחד מול ה-FDA לאישור בו זמנית ומואץ. מדובר על ערכת אבחון שמטרתה היא זיהוי גן ה-ALK שאחראי להתפרצות סרטן ריאות קשה הרלבנטי לתרופה.

החברות המעורבות חקרו את הנושא וגילו תוצאות  מעמיקות לגבי בהתפתחותו של סרטן ריאות מסוג NSCLC, והקשר לגן ALK. גילויים אלו מאפשרים לחברות התרופות ולרופאים לבצע התאמה אישית יעילה מאוד של התרופה כך שחולים שצפויים להגיב לה בצורה איכותית ומיטבית יבחרו לקבלה במסגרת הטיפול האונקולוגי שלהם.

תרופת הקסאלקורי החדשה לסרטן ריאות היא חלק ראשוני בתפישה החדשנית לתרופות אונקולוגיות ותרופות בכלל; התאמה אישית של תרופה על פי מבנה גנטי מסוים או תנאים רפואיים מסוימים, כך שעולם הרפואה והתרופות יוכל לספר פתרונות מממוקדים ויעילים יותר לכל חולה בנפרד.

במקום לחפש תרופה כללית שתתאים לכמה שיותר חולים, חברות התרופות משנות במידת מה את הפרדיגמה הזו ומחפשות פתרונות לטיפולים ביולוגיים, המתאימים מבחינה ביולוגית לכל סוג של חולה ספציפי.

פוטנציאל שוק משמעותי

אישור חדש מזה שש שנים לתרופה נגד סרטן הריאות הוא בשורה חיובית מאוד עבור חולי סרטן ריאות מהסוגים הרלבנטיים, וכאמור פיתוח התרופה מהווה שינוי תפישתי מסוים בעולם האונקולוגיה.

אך מעבר להיבטים רפואיים ואנושיים אלו, מדובר על פוטנציאל כלכלי אדיר מבחינת חברת התרופות פייזר. בהנחה שהתרופה אכן יעילה ותקבל את כל האישורים הסופיים, היא צפויה להוות גורם הכנסה משמעותי עבור ענקית התרופות האמריקאית. בנק ההשקעות השוויצרי  קרדיט סוויס העריך עוד לפני אישור התרופה החדשה לסרטן ריאות כי היקף המכירות הראשוני שלה צפוי לעמוד על 1.5 מיליארד דולר ובהמשך אף הרבה מעבר לכך בקנה מידה גלובלי (כ—2.5 מיליארד לשנה בשיא).

למידע נוסף:

הידעתם כי שימוש תרופות לא סטרואידליות מפחית את הסיכוי לחלות בסרטן העור? הכל על המחקר ותוצאותיו

בדיקות סקר לאבחון סרטן ריאות

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן