תסמיני סרטן שנשים נוטות להתעלם מהם

תסמיני סרטן שנשים נוטות להתעלם מהםגוף אישה משתנה בקביעות. אך שינויים שנראים נורמליים לעתים, עלולים להיות סימנים לסרטן. המפתח הוא להקשיב לגוף, כך שניתן יהיה להבחין כשמשהו משתנה. תסמינים חדשים מצביעים על שינויים גופניים, ומומלץ להבין את המסר. אז למה ניתן לצפות?

שינויים בחזה

רוב הגושים בשד אינם סרטניים, אך הרופא צריך לבדוק אותם בכל פעם שהם מופיעים, יש לדווח גם על שינויים הכוללים גומות בעור; פטמות שקועות פנימה; נוזל מהפטמה; ואדמומיות בפטמה או בעור השד.

כדי לאתר את הגורם לתסמינים, הרופא יבצע בדיקה גופנית וישאל לגבי ההיסטוריה הרפואית. בדיקות נוספות הן ממוגרפיה או ביופסיה, במהלכה הרופא מסיר פיסת רקמה זעירה לבדיקה.

נפיחות

נשים נוטות לחוש נפיחות לעתים, ואפשר להמתין שבוע או שבועיים כדי לראות אם הנפיחות נעלמת. אם התסמינים אינם משתפרים עם הזמן, או אם הם מתרחשים עם ירידה במשקל או דימום, יש להתייעץ עם רופא.

נפיחות מתמדת עשויה לעתים לגרום לסרטן השחלות. הרופא מבצע בדיקת אגן, בדיקות דם או אולטרסאונד, על מנת לאתר את הגורם לבעיה.

 

הרזיה שאינה מכוונת

רוב הנשים המפחיתות קילוגרמים עודפים, מקבלות את המצב בשמחה. אך הפחתת עשרה קילוגרמים או יותר ללא שינוי בתזונה או הרגלי פעילות גופנית, עשויה להצביע על בעיה.

במקרים רבים, ירידה במשקל אינה נובעת מסרטן, אלא ממתח או בעיות בבלוטת התריס, אך היא עשויה להוות סימן לסרטן הלבלב, סרטן הבטן או הריאות. הרופא יבצע בדיקות רבות לאיתור הבעיה, כולל בדיקות דם ובדיקות הדמיה כגון CT.

בעיות בליעה – כשהן מתרחשות מדי פעם, אין מה לדאוג. אך כשהן מתרחשות לעתים קרובות, במיוחד עם הקאות או ירידה במשקל, הרופא יבדוק אפשרות לסרטן הגרון או הקיבה. הוא יבדוק את התסמינים בבדיקת גרון ובריום רנטגן, במהלכה את שותה נוזל מיוחד שמאפשר לגרון להתבלט על הרנטגן.

צרבת – אכילה מוגברת, צריכת אלכוהול או מתח נפשי, או שלושתם, עשויים לגרום לצרבת רצינית. מומלץ לשנות את התזונה למשך שבוע או שבועיים על מנת לקבוע אם התסמינים השתפרו. אם השינוי אינו פותר את הצרבת, יש להתייעץ עם הרופא, שכן יתכן שמדובר בסרטן הבטן, הגרון או השחלות.

דימומים בין המחזור החודשי – אם את סובלת מדימומים ללא קשר לזמנים הקבועים של המחזור החודשי, התייעצי עם הרופא. דימום חריג אינו חלק מהמחזור החודשי הרגיל ועשוי לנבוע כתוצאה מסיבות רבות, אך הרופא צריך לשלול סרטן רירית הרחם. דימום לאחר גיל המעבר אינו תקין ויש לבדוק אותו מיד.

שינויים בעור – שינוי בגודל, בצורה או בגוון שומה או נקודה אחרת הוא סימן נפוץ לסרטן העור. יש להתייעץ עם הרופא לבדיקה יסודית וביופסיה. אסור להמתין במצב זה.

דם בשתן או בצואה – יש להתייעץ עם הרופא לגבי דימומים אלו, במיוחד אם הם נמשכים למעלה מיום או יומיים. דם בצואה נובע בדרך כלל מטחורים, אך עשוי להוות אף תסמין לסרטן המעי הגס. דם בשתן הוא בדרך כלל הסימן הראשון לסרטן בשלפוחית השתן או הכליות.

שינויים בבלוטות הלימפה – בלוטות הלימפה הן קטנות. רוב השינויים בהן נובעים מזיהומים נפוצים. אך מספר סוגי סרטן, כולל לוקמיה ולימפומה, עשויים אף הם לגרום לבלוטות הלימפה להתנפח. מומלץ להתייעץ עם הרופא אם מופיע גוש או נפיחות בכל מקום בגוף, במצב הנמשך למעלה מחודש.

שינויים בפה – אם את מעשנת, חפשי כתמים לבנים או בהירים בפה או על השפתיים. הם עשויים לסמן סרטן הפה. התייעצי עם רופא השיניים לגבי בדיקות וטיפול.

חום – כשאינו נעלם ולא ניתן להסבירו, יתכן שמדובר בלוקמיה. הרופא צריך להבין את פרטי ההיסטוריה הרפואית ולבצע בדיקה גופנית על מנת לבדוק את הסיבה.

עייפות – נשים רבות עייפות כתוצאה מניהול אורח חיים קדחתני. אך עייפות קיצונית שאינה נעלמת אינה נורמלית. יש להתייעץ עם הרופא אם אינה משתפרת או אם היא מלווה בתסמינים אחרים, כגון דם בצואה. הרופא יבדוק את ההיסטוריה הרפואית המלאה ויבצע בדיקות דם.

שיעול – רוב השיעולים נעלמים מעצמם כעבור שלושה שבועות עד חודש. אין להתעלם משיעול שנמשך זמן רב יותר, במיוחד אם את מעשנת או סובלת מקוצר נשימה. אם את משתעלת עם דם, התייעצי עם הרופא. שיעול הוא התסמין השכיח ביותר לסרטן הריאות.

כאב – כאב מתמשך עשוי להצביע על סרטן עצם, מוח או סרטן אחר. יש להתייעץ עם הרופא לגבי כל הכאבים שאינם מוסברים בחודש האחרון או יותר.

כאב בטן ודיכאון – זה נדיר, אך מצב זה עשוי להוות סימן לסרטן הלבלב. האם עלייך לדאוג? אלא אם כן סרטן הלבלב עובר במשפחתך, עלייך לעבור אבחון.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אל תגידו שלא ידעתם – זיהום כלמידיה עלול לסלול את הדרך לסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן