על פי בכירים במשרד הבריאות – תחלואת הסרטן בחיפה גבוהה

תחלואת סרטן גבוההבהופעה פומבית מסרו לאחרונה בכירים במשרד הבריאות על ממצאים שמגלים שבחיפה וסביבתה קיימת תחלואה גבוהה במחלת הסרטן. בנוסף, לא רק יותר מקרי סרטן נרשמים בחיפה כי אם גם יותר מקרים של מחלות אחרות שקיים קשר ביניים לבין זיהום אוויר. מדובר למשל ביותר מקרים של מחלת האסטמה למשל וכן מחלות לב וריאות.

ראוי לציין שהנתונים, בניגוד לצפוי, לא מורים על כך שכל אזור חיפה ואפילו לא כל העיר חיפה סובלים מתחלואת ייתר של מחלות סרטן ומחלות ריאה אחרות. מדובר במיוחד בכמה אזורים, שבכירי המשרד מגדירים כ"אזורים אדומים". באזורים אחרים, רמת התחלואה דומה למדי לזו שנרשמת באזורים אורבניים אחרים בארץ, לרבות כאלה הרחוקים ממפרץ חיפה ומפעליו המזהמים.

תושבים זועמים מפגינים

לא ניתן לנתק את החשיפה הדרמטית של בכירי משרד הבריאות מהלחץ הציבורי של העת האחרונה שהופעל על מקבלי ההחלטות. אותו הלחץ, כך נדמה, הוא שהביא לחשיפת נתוני המחקר שעדיין נמצא בעיצומו. הפגנות של תושבים זועמים אירעו בשנים האחרונות כבר מספר פעמים, אך בזמן האחרון דומה שסיר הלחץ הציבורי בעניין זיהום האוויר בחיפה והתחלואה הנלווית אליו מגיע לנקודת רתיחה. שרים ופעילי ציבור ברמה המקומית והארצית הצטרפו לשיח הציבורי, כאשר רבים מהם תומכים ברעש הציבורי הקורא לקבלת החלטות משנות מציאות בהקדם.

גורמים אחרים, לרבות ראש עיריית חיפה, קוראים לא להיחפז בהסקת מסקנות ולהניח לחוקרים להמשיך לאסוף פרטים ונתונים. עם זאת, יש לשים לב שמומחי משרד הבריאות מציינים שנתונים רבים שנאספו במשך ארבעת השנים האחרונות מספקים תמונת מצב שדי בה בכדי להראות על כך שבאזורים מסוימים בחיפה יש אכן תחלואה עודפת, עם מובהקות סטטיסטית.

הממצאים מדברים על כמה סוגי סרטן, על מחלת האסטמה, על בעיות לב. נדגמו גם בעיות בגדילה ובהתפתחות של תינוקות רכים. היערכות מסוימות אף מצביעות על האפשרות שתינוקות שנולדו באזור מפרץ חיפה הינם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות בעלי היקף ראש קטן מהנורמה. בעניין זה, יש לציין, ישנם החולקים על כך שכן לא נאספו נתונים לעניין זה מאזורים אחרים בארץ, לצורך השוואה.

מהם מוקדי הזיהום

על רקע החשיפה של תוצאות המחקרים האחרונים, שמעידים על כך שבאופן מובהק יש יותר חולים במחלות קשות ובסרטן באזור חיפה, ראוי לספר על האזורים שהם נמצאים מוקדי הזיהום.

בחשיפה האחרונה התברר שאזור הקריות (קריית חיים וכן קריית ביאליק וחלק מקריית טבעון) וכן אזורים ברכס הכרמל הסמוכים לאזורי התעשייה, מרכזים אחוזים ניכרים מקרב חולים. באזורים הללו, על פי ניתוח אקלימי ועל פי תוואי הרוחות המנשבות באזור, קיימת הצטברות של מזהמים הנישאים ברוח.

באזורים שהם מוקדי הזיהום נמצאו יותר חולי סרטן לימפומה ביחס לחולים באזורים אחרים בחיפה ולמקומות אחרים בארץ. גם תחלואת של סרטן ריאות ובעיות בכלי הדם נרשמו בעיקר באזורים שהוגדרו על פי נציגי משרד הבריאות כ"אזורים האדומים". ראוי להדגיש שהגדרת המחקר מדברת על תקופת מדידה שמשכה כחמש שנים, כך שהמסקנות אליהם הגיעו החוקרים עד כה הן רק מסקנות ביניים.

דרישה להעברת מפעלים

דומה שהמחקרים האחרונים שנחשפו על ידי בכירים במשרד הבריאות רק מעצימים את התחושות הקשות בקרב הציבור. הדרישה הציבורית להזזת מפעלים מזהמים כמון בז"ן (מפעל שעל פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה הוא המזהם ביותר בארץ) לא מקבלת מקום בסדר העדיפויות הלאומי. התושבים, כך נראה, ממשיכים לנשום אוויר מזוהם ולחלות, בעוד מקבלי ההחלטות מתפלפלים בעניינים של נתונים וסטטיסטיקה.

>

האם יש קשר בין סרטן הערמונית וסרטן השד לבין הרגלי אכילה ושינה?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן