אבחון מוקדם של סרטן: על התוכנה שילד בן 15 פיתח

פיתוח תוכנה לאבחון מוקדם של סרטן השד
פיתוח תוכנה לאבחון מוקדם של סרטן השד

ביריד המדע וההנדסה הבינלאומי שארגנה השנה חברת אינטל, זכה בפרס הראשון נייתן האן מבוסטון. סך הכול זכה לקחת לביתו שבעים וחמישה אלף דולרים.

הזוכים הנוספים בתחרות שקרן אינטל מארגנת בקרב מדענים צעירים הם שאנון לי מסינגפור ולנארט קליינוורט מגרמניה. כל אחד מהם זכה בפרס על סך חמישים אלף דולר. גם למדינת ישראל היה ייצוג מכובד בתחרות אם כי אף לא אחד משבעת המשתתפים הישראליים לא הגיע לאחד מהמקומות הראשונים.

הזווית הישראלית

ישראל שלחה לתחרות שבעה מתמודדים שזכו בתחרות "מדענים ומפתחים צעירים בישראל 2014". התחרות נערכה בחודש מרץ של שנת 2014 ולמרות שאת המקומות הראשונים לא הצליחו לקטוף המתמודדים הישראלים, עדיין שניים מהם זכו בפרסים מיוחדים.

שחר זילברשטיין זכתה בפרס על סך 250 דולר מטעם United Airlines Foundation על עבודתה שזכתה לשם "סודות כמוסים במשולשים צ'ביאניים" ואילו רועי שפרן, תאמר חמוד ואבי דובובסקי זכו על עבודתם שנקראת "מערכת לטיפול מידי בדליפות נפט ממיכלית בפרס על סך  1000 דולר.

פרטים על המקום הראשון והתרומה למלחמה בסרטן השד

ידוע כי את המחלה צריך ומומלץ לאבחן כמה שיותר מוקדם על מנת למנוע התפשטות המחלה הארורה. עם כל אלו נעשו במשך השנים מחקרים רבים בנושא סרטן בכלל וסרטן השד בכלל שמטרתם הייתה בעיקר אבחון וטיפול בסרטן השד.

מחקרים כמו למשל, סיכול ממוקד של תאים סרטניים סרטן השד נעשים ומתפתחים כל הזמן. בנוסף לכל אלו, מפתחים שונים מנסים לפתח מוצרים שיעזרו באבחון מוקדם ככל האפשר של סרטן השד.

אחת מהתגליות האחרונות הוא בזכות ילד בן 15 שפיתח תוכנה מיוחדת לאבחון מוקדם של סרטן השד.

נייתן האן קטף את הפרס הראשון בתחרות הודות לפיתוח מיוחד של תוכנה ללימוד מכונה שמאפשרת לחקור מוטציות מסוימות בגן שקשור לסוג מסוים של סרטן השד.

האן השתמש לצורך הפיתוח שלו במאגרי נתונים שכל אחד בקרב הציבור הרחב יכול לקבל גישה אליהם. בזכות הנתונים הרבים שאסף הצליח ללמד את התוכנה שפיתח להבחין בין מוטציות רבות בגן שנקרא BRCA1 ולזהות אילו מוטציות יכולות לגרום להתפרצות המחלה ואילו לא.

בשמונים ואחד אחוז מהמקרים שהוצגו בפני התוכנה הצליחה התוכנה לדייק בקביעתה והתקווה היא שבעתיד ניתן יהיה לעשות בה שימוש לזיהוי מדויק של איום ממשי להתפרצות המחלה בעקבות זיהוי של מוטציות מסוימות.

הזוכים הנוספים

לנארט קליינוורט, נער בן 15 בלבד מגרמניה זכה באחד מפרסי המדען הצעיר בתחרות על פיתוח של כלי מתמטי חדשני לטאבלטים (מחשבי לוח) וטלפונים חכמים שמספק למכשירים השונים יכולות מחשוב שבעבר הצריכו מעבדים יקרים ומתוחכמים יותר.

שאנון קסינג'ינג לי בת השבע עשרה מסינגפור זכתה בפרס השני בתחרות על פיתוח של אלקטרו קטליסט שבעתיד יוכל לשמש כמקור כוח נישא.

בשנים האחרונות טובי החוקרים בעולם מנסים למצוא דרכים בהן ניתן יהיה לעשות שימוש מעשי בסוללות אוויר – אבץ נטענות משום שהן קלות משקל יחסית, בטוחות יותר לשימוש והצפיפות האנרגטית שלהן גדולה עד פי שישה מאשר הצפיפות האנרגטית של סוללות הליתיום, מה שמן הסתם הופך אותן למקורות כוח אידיאליים עבור רכבים היברידיים.

הקטליסט הפעיל של שאנון הפגין ביצועים מרשימים ביותר ואפילו טובים משל קטליסטים מסחריים שנמצאים כיום בייצור המוני. הקטליסט שלה שיוצר מחציל סיני שעבר תהליך של קרבוניזציה הפגין ביצועים מוצלחים יותר במבחני אורך חיים ויציבות וככל הנראה גם הייצור המסחרי שלו עתיד להיות זול יותר.

לסיכום

וונדי הוקינס, אחת המנהלות הבכירות בקרן אינטל אמרה השבוע שהעולם זקוק ליותר מדענים ויזמים שיפתרו בעיות גלובליות שדורשות פתרון דחוף.

לפי גברת הוקינס אינטל מאמינה באמת ובתמים כי המפתח לחדשנות טמון דווקא במדענים הצעירים. את דבריה סיכמה בכך שהחברה מקווה כי הזוכים בתחרות יעניקו השראה לסטודנטים רבים נוספים ושבזכות התחרות סטודנטים רבים יקבלו זריקת עידוד להיות מעורבים במקצועות מדעיים, בהנדסה, מתמטיקה, טכנולוגיה ותחומים נוספים שמהווים לדבריה את הבסיס ליצירתיות.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן