שחיה במי בריכה עם כלור מעלה את הסיכון לסרטן

עולם הרפואה והספורט תומך מאוד בביצוע פעילות גופנית, ואחד מסוגי הספורט הנפוצים והפופולאריים בעולם הוא השחייה.

שחייה מספקת לגוף שריפת קלוריות רבות, שיפור סיבולת לב ריאה, הפעלת שרירים מקבוצות שונות ופיתוח הקואורדינציה ויכולת הנשימה.

אנשים רבים מעדיפים את ספורט השחייה על פני סוגי פעילות גופנית אחרים בגלל מגע המים המרענן, העובדה שלא מזיעים והתחושה הטובה לאחר האימון.

בנוסף, שחייה היא ספורט שמתאים מאוד לאנשים מבוגרים מפני שאם מבוצעת בצורה נכונה אינה גורמת להאצה משמעותית בדופק ומאפשרת עבודה מתונה יחסית שמפעילה את כל הגוף.

אך האם מלבד היתרונות הרבים, שחייה גם משיגה את האפקט ההפוך, ומעלה את הסיכון לסרטן?

מחקרים שונים מצאו קשר בין הכלור המוכנס לבריכות השחייה באופן מלאכותי לסוגי סרטן שונים ולגירוי במערכת הנשימה, ולאחרונה נשמעות דעות רבות החולקות על יתרונותיו של הכלור כחומר החיטוי המועדף בבריכות השחייה שלנו.

יתרונות וחסרונות הכלור

הכלור הוא חומר חיטוי הבריכות הנפוץ בעולם, ונמצא בשימוש כבר יותר מ-100 שנים.

הימצאותו של הכלור במים גורמת ליצירת תרכובות שונות (הנקראות גם תרכובות אורגנו-כלוריות) המנטרלות את רוב החומרים הנמצאים במים, כמו חיידקים, פטריות ורעלים שונים.

במילים אחרות, הכלור מצליח לחסל באופן יעיל ביותר חומרים מזיקים הנמצאים במים על ידי יצירת תרכובות שונות. ולכן, נחשב הכלור לחומר חיטוי יעיל ביותר המאפשר לנו ליהנות ממי הבריכה מבלי להיות חשופים למחלות.

עם זאת, התרכובות האורגנו-כלוריות הנוצרות במי הבריכה מזיקות מאוד כאשר מדובר על הטווח הארוך מפני שהן מצטברות ברקמת השומן ועלולות להגיע בסופו של דבר לזרם הדם שלנו ושם לגרום לנזקים חמורים. הצטברות החומרים האלה עלולה להגיע בסופו של דבר לכל מקום בגופנו ולגרום לבעיות רבות כמו אסטמה וסרטן.

הקשר בין כלור לסרטן

השימוש הרב בכלור לצורך חיטוי בריכות שחייה גרר אחריו מחקרים רבים שבאו לבדוק האם דרך זו אכן טובה ואילו נזקים עלולים להיגרם לטווח הארוך.

מחקר שנערך בברצלונה בנושא קבע ששחייה במי בריכה העוברים חיטוי בכלור מעלה את הסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן. מתברר שהתרכובת שנוצרת בין הזיעה והכלור מובילה להיווצרות חומרים קרצינוגנים מסוכנים המעלים את הסיכון לסרטן. כמו כן, נמצא גם שחומרים אלה עלולים לגרום לאסטמה, בגלל גירוי תדיר של מערכת הנשימה.

במהלך הבדיקות השונות שעברו הנחקרים, נערכה בדיקה של האוויר הננשף על ידי שחיינים בבריכה המכילה כלור. מניתוח הכימיקלים שהכיל האוויר התגלו חומרים שונים המסמנים על פגיעה בחומר התורשתי של התא (ה-DNA). סמנים אלו מעידים על סיכון גבוה להתפתחות גידולים ואבחונם ובכך על עליית הקשר לסרטן.

מבחינת האסטמה, הכלור עלול לגרום גירוי אלרגי למערכת הנשימה שמגביר את הסיכון להתפתחות האסטמה. ולכן, ילדים רבים נמצאים בסיכון גדול להתפתחות אסטמה וייתכן שיש קשר בין תדירות השחייה בבריכה להיארעות מחלת האסטמה בקרב ילדים.

כלור זול ויעיל מזיק לנו

כלור הוא חומר חיטוי זול ויעיל המשמש שנים רבות לצורך חיטוי בריכות שחייה בארץ ובעולם. עם זאת, נראה שלשימוש בכלור חסרונות רבים, ושחייה במים מוכלרים בתדירות גבוהה עלולה לגרום נזקים חמורים בטווח הארוך וביניהם התפתחות אסטמה וסרטן.

עבור שחיינים מקצועיים, כדאי לבדוק אפשרויות של שחייה בבריכות שמכילות כמות נמוכה של כלור או מטוהרות בצורות שונות ובטכנולוגיות אחרות.

בנוסף, כדאי להימנע ככל שניתן משחייה בבריכות בהן מרגישים את רמת הכלור הגבוהה – כאשר אתם מרגישים צריבה בעיניים או בעור זה סימן לצאת מהבריכה ולהישטף היטב במים נקיים.

ראו גם:

ישיבה ממושכת מעלה את הסיכון לחלות בסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן