תפקידה של קלינאית תקשורת בסרטן צוואר ראש

13015256_xxlסרטן צוואר ראש, והטיפולים השונים הכרוכים בו, עלולים לגרום לשינויי יכולת דיבור ובליעה. רופאים משקיעים את מיטב המאמצים לשיפור תפקודים אלו, אם כי חולים רבים זקוקים עדיין לשיטת שיקום לדיבור או בליעה. קלינאית תקשורת לשפה ודיבור, המתמחה בשיקום חולי סרטן הראש והצוואר, פועלת במסגרת צוות רב תחומי המעורב בטיפול בחולה, החל משלב האבחון ועד לסיום הטיפול.

שיקום הדיבור

קלינאי תקשורת מנוסים בשיקום הדיבור והקול לאחר הטיפול בסרטן הראש והצוואר, משתפים פעולה עם אנשי מקצוע אחרים כגון מנתחים, על מנת לאפשר טיפול אישי, כשכל חברי הצוות מבינים את חשיבות שמירת התקשורת התפקודית לאחר הטיפול.

קלינאית תקשורת מתמחה בשיקום הדיבור והשפה לאחר הטיפול הכולל. היא מציעה מגוון נרחב של אפשרויות טיפול לחולים שעברו ניתוח להסרת תיבת הקול שלהם, כולל למידה כיצד לתקשר עם החדרת אוויר לצינור המזון, בשיטת דיבור וושט, באמצעות התקנים חיצוניים כגון מכשירים אלקטרוניים לייצור קול, ודיבור תוך שימוש בתותב, מכשיר חשמל קטן שמעביר אוויר מהקנה אל הגרון. מכשירים אלו זמינים בכל הגדלים והמותגים, וניתן לבצע התאמה אישית של תותבת קול והתקנים אחרים המיועדים לאנשים הסובלים מבעיות מורכבות.

הערכת תפקוד מיתרי הקול מבוצעת באמצעות בדיקה שנקראת videostroboscopy, המספקת הקרנה מוגדלת, בהילוך איטי, של תיבת הקול. במהלך הבדיקה, טלסקופ קטן וזוויתי מוחדר לפה, או שטלסקופ גמיש מוחדר דרך האף. המטופל מתבקש להפיק צלילים פרטניים על מנת לגרום למיתרי הקול לרטוט. הסרטים המופקים נרשמים ומועברים לביקורת בשלב מאוחר יותר.

שיקום בליעה

באמצעות רפואה מונעת, ניתן לשמור על איכות חיי המטופל במהלך ובמיוחד לאחר טיפולי הקרנות. יכולת האכילה והתקשורת היא חלק מאיכות החיים, וקלינאית תקשורת עובדת עם המטופל במהלך ולאחר ההקרנות על מנת לשמור על תפקוד נורמלי ככל הניתן של בליעה ותקשורת.

השרירים המשמשים לבליעה עלולים להיחלש במהלך ההקרנות, כתוצאה מהצטלקות המגבילה את יכולת התנועה החופשית של השרירים. בעיות אלו עלולות לגרום לתסמינים כמו הידבקות המזון בגרון, בליעה בכיוון שגוי, והחדרת חלקיקים לאף במהלך הבליעה, כמו גם להוביל לבעיות בריאותיות כגון דלקת ריאות אשר עלולה להיות די רצינית. למרבה המזל, טיפולי קלינאית תקשורת מסייעים למניעת התרחשות בעיות אלו.

שימוש פעיל בשרירי הבליעה במהלך ההקרנות הוכח כשיטה המגנה עליהם מפני היחלשות וצלקות. ניתן לבצע שתי פעילויות להפעלת שרירים אלו. הפעילות החיונית הראשונה היא המשך אכילה ושתייה דרך הפה, למרות שיהיה צורך לשנות את התזונה עקב שינויי טעם ויובש בפה.

הפעילות השנייה חיונית להגנת שרירי הבליעה. מחקרים הראו כי תרגילי בליעה צריכים להתבצע במהלך ההקרנות על מנת להשיג את התועלת המרבית.

קלינאית תקשורת מלמדת את המטופל את התרגילים המתאימים. מחקרים חדשים הראו שמטופלים שממשיכים לאכול ולבצע תרגילי בליעה, הם בעלי סיכויים של 93% לשוב לתזונה רגילה לאחר ההקרנות. בנוסף לבליעה, חלק מהמטופלים עשויים לחוות בעיות דיבור, קול, או נוקשות לסת במהלך ולאחר ההקרנות. קלינאית התקשורת מלמדת אותם תרגילים ושיטות להפחתת בעיות אלו.

היא משתמשת במספר בדיקות להתבוננות על יכולת הבליעה, ובמידת האפשר בודקת כיצד המטופל בולע לפני הטיפול, על מנת שניתן יהיה לזהות כל קושי ולסייע לו. קיימות שתי בדיקות עיקריות למטרה זו, וידיאו אנדוסקופיה, ווידיאו פלורוסקופיה.

בדיקת ווידיאו פלורוסקופיה היא בדיקת רנטגן תנועה המבוצעת עם בריום, נוזל לבן המבהיר את הצילום, למדידת יכולת הבליעה מהפה אל הגרון. בדיקת וידיאו אנדוסקופיה מבוצעת באמצעות מכשיר גמיש קטן המוחדר דרך האף אל הגרון ומאפשר התבוננות על אזור הבליעה מלמעלה.

תכנית השיקום מבוצעת לאחר אבחנה חדשה או סיום טיפול ארוך. ניתן להרכיב תוכניות מותאמות אישית המטפלות במגוון נרחב של תסמינים. קלינאית התקשורת מיומנת בהדרכה לביצוע תכנית הישרדות שיקומית, והיא מוסמכת ומיומנת בהבנת השפעות טיפולי הסרטן על חיי היומיום. המטרה היא לשפר את התפקוד ואת איכות החיים.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן