תגלית חדשה: תרופת קיטורדה יכולה לבלום את סרטן המעי הגס

מחקרמחקר חדש אשר בדק את היעילות והבטיחות של השימוש בתרופה קיטורדה (pembrolizumab) מצא כי התרופה מעוררת תגובה חיובית בחולי סרטן מסויימים ומובילה לשיפור קליני ועשויה אף לעכב או לבלום את המחלה. התרופה במסגרת המחקר ניתנה לחולים הלוקים במגוון רחב של מחלות סרטן בשלבים מתקדמים. קריטריון חשוב נוסף אשר הוצג היה שמשתתפי המחקר לא הגיבו לטיפולים סטנדרטיים אחרים.

על פי החוקרים המחקר החל בבפברואר 2014 ונמצא בראשית דרכו. אך בינתיים מנתונים שנאספו כחלק מהממצאים הראשוניים נמצא כי התרופה האימונותרפית קיטורדה ב 90 אחוזים מן המקרים מנעה את התקדמות המחלה ואילו ב 60 אחוזים מכלל המקרים גרמה לנסיגת המחלה.

סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא אחד ממגוון סוגי הסרטן העיקריים והקשים שהטיפול בו מתבסס על טיפולי אימונתרפיה חדשים שנמצאים בפיתוח. סרטן מעי גס מדורג במקום השלישי בסולם של מחלות הסרטן הנפוצות בקרב גברים ונשים ומדורג במקום השני כהקטלני ביותר. כאשר מדברים על סרטן המעי הגס לרוב מתייחסים גם לסרטן של פי הטבעת, מאחר ושניהם חולקים מאפיינים זהים.

סרטן המעי הגס מתחיל להיווצר ברירית של המעי באזור פי הטבעת. הגידול הממאיר יכול להתפשט לשכבות העמוקות יותר ולפלוש לתוך קירות המעי, במקרה של סרטן מתקדם, לאיברים אחרים ולבלוטות הלימפה הסמוכות. מעל ל 95% ממקרי סרטן המעי הגס נמצא בבדיקות מעבדה גידול מסוג אדנוקרצינומה, גידול שמקורו בבלוטות המעיים.

המחקר החדש

מחקר קטן של חברת Merck, חברה האם שלMSD , מצא כי קיטורדה התרופה האימונתרפית כיווצה גידולים בחולי סרטן מעי גס שאובחנו עם פגם גנטי מסויים. בדיקות גנטיות עשויות לסייע בזיהוי פגמים גנטיים אלה וכך למעשה לשלוף את החולים הייעודיים מבין כלל החולים, שיהנו מהטיפול האימונותרפי. הפגם הגנטי, שנקרא mismatch repair deficiency, משפיע על 15 אחוזים מחולי סרטן המעי הגס, כמו גם על מיעוט של חולות סרטן הרחם, וגידולים אחרים. מוטציה זו מובילה לסרטן עם מספר רב של פגמים מאחר והתאים אינם מצליחים לתקן את "חוסר ההתאמה", או שגיאות בקוד הגנטי המורכב.

במחקר המחדש שהוצג בכנס של האגודה האונקולוגית הקלינית בשיקגו, רופאים מהמרכז לחקר מחלות הסרטן של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצאו כי קיטורדה עזרה לכיווץ הגידולים בשמונה מתוך 13 חולים שאובחנו עם בעיות במעי הגס ועם המוטציה הגנטית. התוצאות מעניקות אינדיקציה ברורה ראשונית הגורסות כי תרופות לטיפול חיסוני יכולות להועיל לחלק מחולי סרטן המעי הגס, לבלום את המחלה ולעיתים לגרום אף לנסיגתה.

בנוסף לחולי סרטן מעי גס וסרטן פי הטבעת, נבחנו 10 חולים עם סוגים אחרים של המוטציה הגנטית וכאלה אשר לא הגיבו לטיפול תרופתי סטנדרטי. שישה חולים מתוך העשרה הגיבו לתרופה באופן חיובי. לצורך ההשוואה, נמסר כי ב 25 חולי סרטן המעי הגס ללא המוטציה הגנטית mismatch repair deficiency, הגידול לא איבד את נפחו לאחר השימוש בתרופה.

הקריטריונים לצורך ההשתתפות במחקרים

משתתפי המחקר נבחרו בקפידה ועל פי קריטריונים מסויימים שפורסמו על ידי צוות המחקר. ראשית, המשתתפים התבקשו להציג מידע היסטולוגי המתעד את נוכחות הגידול הממאיר והמוצק. כמו כן, נבחרו משתתפים שקיבלו טיפול סנדרטי שכשל או אשר אינו התאים למטופל. בבדיקת סמן ביולוגי חיובי נמצא גידול מוצק. שנית, החוקרים בדקו את רמות התפקוד של האיבר הנבחן ונוכחות של גרורות.

הגברים והנשים שלקחו חלק במחקר נאלצו לאחר הסכמתם לנקוט באמצעים למניעת הריון ולהמנע מקיום יחסי מין למשך כל תקופת המחקר.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן