סוד של קטניות ומניעת מחלת הסרטן

קטניותהמזונות שאנו צורכים משפיעים לא רק על תהליכי השמנה והרזיה. מזונות שונים ישפיעו באופן ברור גם על יכולת הגוף להילחם במחלות ובמקרים רבים – גם יסייעו במניעת מחלות קשות. אם אתם אוהבים לנגב חומוס, בוודאי תשמחו לדעת שמחקרים מגלים שלחומוס, כמו גם לקטניות מסוגים נוספים סגולות בריאותיות משמעותיות ביותר. אז מהו הסוד של הקטניות ואיך ניתן לצרוך אותן? וגם האם הן מסוגלות למנוע את מחלת הסרטן? קראו.

קטניות בכל העולם

לאורך כל ההיסטוריה ובכל העולם כולו נהוג לצרוך קטניות בצורות שונות. אוכלים אותן מבושלות, אפויות, מטוגנות. אוכלים אותן לצד מאכלים נוספים, כמאכלים בסיסיים וגם בצורה של מאכלי גורמה. לקטניות נהוג לייחס ערך תזונתי גבוה בזכות תכולה משמעותית של חלבונים, ויטמינים וסיבים תזונתיים. עם זאת, עובדה חדשה יחסית שהתגלתה היא היכולת שלהן לסייע לגוף להילחם במחלות שונות ואף להקטין תחלואה במחלות קשות.

מלבד היכולת שלהן להקטין את התחלואה במחלת הסרטן, ידועות הקטניות גם בהורדת רמת הסוכר בדם ובכך הן מסייעות לחולי סוכרת. הן אף מסייעות להורדת הסיכון למחלה זו בקרב אנשים בריאים. בנוסף, לקטניות ערך מוסף גם במניעת תחלואת לב וכלי דם. קטניות מעולות להורדת רמת הכולסטרול וזאת, גם בזכות היותן מזון תחליפי לבשר. הקטנת צריכת הבשר מסייעת להורדת הכולסטרול שכידוע, לא נמצא במוצרי מזון מהצומח ובתוך כך – גם לא מצוי בקטניות.

הקטניות למלחמה בסרטן

השאלה המעניינת, כיצד מסייעות הקטניות למלחמה במחלן הסרטן, מתקשרת באופן ישיר לגורמי הסיכון למחלה. למרות שישנם סוגים שונים למחלת הסרטן, הרי שברבים מהמקרים מהם גורם סיכון מרכזי הוא חומרים מחמצנים. החמצן הדרוש לכולנו ושבלעדיו אין חיים הוא גם חומר בעל תכונות הרסניות שפוגעות בגוף ומעודדות גידולים. על מנת להקטין תהליכי חמצון יתר של הגוף, לרבות חלקים פנימיים, המעי, הכבד, הלבלב וכן הלאה, חשוב מאוד לצרוך מאכלים המכילים חומרים הנקראים נוגדי חמצון.

בקטניות השונות ישנה תכולה של מספר חומרים טבעיים שנחשבים לנוגדי חמצון חזקים. מחקרים מראים שצריכה קבועה של קטניות תקטין סיכון לסרטן במעי, סרטן הרחם, סרטן השד, סרטן הערמונית וכן הלאה. חומרים הנקראים חומצה פיטית, למשל, כמו גם ספונינים (גליקוזידים) מספקים סגולות מרפא חזקות ויש לכך גם התייחסות בלא מעט רפואות עממיות.

אז מה כדאי לצרוך?

קטניות, כאמור, מצויות בצריכה קבועה של המין האנושי בכל מקום בעולם. כיום, מאכלי קטניות מכל רחבי הגלובוס מגיעים לכל מקום, כך שניתן ואף מומלץ לשלב בתזונה הקבועה סוגים שונים של קטניות.

בין סוגי הקטניות שניתן לקחת בחשבון מצויים למשל הסויה והחומוס, השעועית והפול, אזוקי ועדשים ועוד ועוד. בעוד שרבים חוששים מהתופעה של עודף גזים בשל צריכת מאכלי קטניות, המציאות מוכיחה דווקא את ההפך הגמור. אנשים שצורכים קטניות באופן קבוע דווקא מרגילים את גופם לעיכול הקטנייה. עם הזמן, תופעל הגזים הולכת ויורדת עד שנעלמת.

אפשר גם להקפיא

את מרבית סוגי הקטניות נהוג להכין לאחר שמשרים אותן לזמן מה בתוך מים. את הקטניות המושרות ניתן לבשל ולאחר מכן להקפיא. ברשתות השיווק ניתן גם לרכוש קטניות מוכנות לאכילה במחלקת הקפואים וזאת לצד מזונות מוכנים שמכילים קטניות.

קטניות ניתן לאכול מבושלות בתוספת מלח או תבלינים, יש הנוהגים להכין מהן קציצות, ניתן לשלב אותן בחביתות, בסלטים, להכין מהן מחית (פירה) ועוד. עם תכונות מנצחות כמו הקטנת התחלואה והגנה מסרטן, עם מרכיבים חשובים כמו סידן, חלבונים, אבץ וברזל – הקטנייה היא ללא ספק מרכיב תזונתי מנצח.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן