צריבה תרמית לגידולים בכליה

הפרוטוקולים המקובלים לטיפול בגידולים בכליות, בפרט בקטנים שבהם, הולכים ומשתפרים. ההבנה והגילוי של שיטות טיפול יעילותצריבה תרמית לגידולים בכליה יותר, משפרות את סיכויי ההישרדות וההחלמה של החולים. טיפולים חדשים מצליחים להתמודד עם גידולים ולמנוע גרורות, לא פחות משיטות מסורתיות. נתייחס לשיטות הטיפול השונות ונגלה מה חדש בטיפולי צריבה תרמית.

מהי השכיחות של סרטן בכליות באוכלוסייה?

גידולים בכליה שמאובחנים כסרטניים מהווים פחות מ-5 אחוזים מכלל מקרי הסרטן. עם זאת, ניתן לראות יותר אבחנות של סרטן זה לצד יותר אבחנות של גידולים טרום סרטניים. מרבית המקרים הללו מאופיינים בגידולים קטנים. ניתן להצביע על התפתחות אבולוציונית בדרכי הטיפול בגידולים בכליה באופן הבא. בעבר, רווחה שיטת הניתוח הכירורגי המסורתית. עם הזמן, התפתחו שיטות יותר יעילות, המביאות החלמה מהירה יותר, באמצעות לפרוסקופיה. ההתקדמות הנוכחית מראה כי הכיוון המתקדם הינו שיטות טיפול עוד פחות פולשניות, באמצעות צריבה.

התפתחות חדשה: צריבה במקום כריתה של גידולים בכליה

מקובל להגדיר גידולים קטנים בכליות ככאלה שגודלם איננו עולה על ארבעה סנטימטרים. בזכות שיטות הדמיה חדישות, מצליחים כיום לאבחן יותר מכיפליים גידולים בכליות. במשך שנים רבות, הטיפול המקובל שהוצע לחולים שאובחנו כבעלי גידול בכליות היה הליך כירורגי הכולל חיתוך, כלומר כריתת הגידול. הדבר אכן הביא להקטנת הסיכויים להפיכתם של גידולים שפירים לממאירים אך להליך כזה סיכונים משלו ורבו הביקורות גם מתוך הממסד הרפואי. עלו טענות כי יש לשפר את ההבחנה והטיפולים השונים המוצעים לגידולים השונים ולהפריד בין שיטות טיפול לנגעים שפירים לעומת סרטניים. שיטת טיפול הנמצאת בעליה הינה צריבה תרמית, שיכולה לייתר כריתה כירורגית בחלק מהמקרים.

הסיבה לכך שטיפול בצריבה תרמית נחשב להתפתחות נובעת לא רק מן היכולת להסיר את הגידול בצורה נקיה. בנוסף, הטיפול מלווה בקיטון דרמטי בסיכונים המלווים ניתוחים רגילים בהרדמה מלאה ותופעות לוואי משמעותיות נוספות. הטיפול משיג החלמה מהירה יותר, קיצור אשפוז ויתרונות נוספים. בין היתר, ניתן באופן זה להקטין את הנזק הנגרם לרקמת הכליה הנקייה מגידולים.

האם צריבה תרמית מתאימה לכולם?

בשל העובדה שצריבה תרמית כטיפול בגידולי כליה קטנים נחשבת לטיפול חדש יחסית, חסרים עדיין נתונים ביחס לשיטות וותיקות. יחד עם זאת, הצטברו נתונים של מספר שנים המראים כי עבור חלק מהחולים, מדובר בשיטת טיפול מבטיחה, עם יתרונות ראויים לציון במניעת סיבוכים. היתרונות חלים בעיקר כאשר הגידולים קטנים, על פי המוערך לא מעבר ל-3.5 ס"מ. כיום, ההתוויה לטיפול מסוג זה מקובלת בעיקר לחולים בגיל מבוגר, לחולים בעלי מחלות רקע וכאלה שמסיבות אחרות פחות מומלץ עבורם הליך כירורגי.

מה אם לאחר טיפול בצריבה הגידול בכליה חוזר?

הגישה שהולכת ונעשית רווחת כיום גורסת כי עבור חלק גדול מהחולים, אין יתרון להסרת גידולים קטנים בשיטה ניתוחית. טיפול בצריבה בשילוב קיום מעקב צמוד יכולים למנוע החמרה של מחלת הסרטן לכדי כזה שמוריד מאוד את סיכויי ההישרדות (כלומר התפתחות גרורות). מחקרים נוספים בתחום זה, שמבקשים לזהות מתי בכל זאת קיים סיכוי מוגבל לגרורות מתקיימים בימים אלה.

במידה ולאחר טיפול בצריבה מתגלה כי קיימת חזרה של הגידול (לא בהכרח סרטני) הרי שאין צורך למהר לניתוח דווקא. המידע שהצטבר עד כה מראה כי בדרך כלל, גם בחזרת הגידול בכליה ניתן לבצע טיפול חוזר בשיטת הצריבה. לסיום, נציין כי קיימות שיטות נוספות לטיפול, כגון הריסת רקמת הגידול באמצעות הקפאה או שימוש בגלי רדיו. הקפאה אפשרית רק בנגעים וגידולים קטנים במיוחד (לא יותר מ-3 ס"מ) ואיננה אפשרית בהינתן מחלות רקע מסוימות.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2730086#:~:text=Treatment%20options%20include%20active%20surveillance,partial%20nephrectomy%20and%20percutaneous%20ablation.

 

אולי יעניין אותך גם:

לפרוסקופיה – הליך כירורגי זעיר-פולשני להסרת גידולים סרטניים בכליות

טיפולים ביולוגיים לחולים במחלת הסרטן

>

צריבה תרמית לגידולים בכליה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן