פריצת דרך במחקר בנושא סרטן בבית החולים שיבא

מחקרמחלת הסרטן היא מן המחלות והנושאים הנחקרים ביותר ברחבי העולם כולו. אנחנו עדיים רחוקים מלפצח לגמרי את המנגנון של המחלה הנוראית הזו, שמותירה אחריה מאות אלפי קורבנות מידי שנה, אולם נראה כי עם השנים הדרך בה אנו נלחמים במחלה הולכת ומשתפרת, ויותר ויותר אנשים מאריכים חיים ואף ניצלים מן הגורל שהמחלה הזו תכננה להם.

בשל מורכבת המחלה והעובדה שהיא הופכת נפוצה יותר עם השנים, כספים ומשאבים רבים מושקעים בחקר של מחלת הסרטן. מחקרים בנושא מתנהלים באופן תדיר גם במדינת ישראל ובלא מעט מקרים זוכים לתגליות מרשימות.

במחקר חדש שנערך בבית חולים שיבא- תל השומר הצליחו החוקרים לבודד תאים מגידולים סרטניים שלדעתם מזינים את הגידולים הסרטניים ומאפשרים את המשך התקיימותם.

המחקר החדשני

צוות חוקרים מבית החולים שיבא- תל השומר בראשותו של פרופסור בנימין דקל, מנהל המכון לחקר תאי אב בילדים בבית החולים, הצליח לבודד מתוך גידולים סרטניים בכליה "תאי גזע" אשר מזינים את הגידול ומאפשרים לו להמשיך להתקיים ולשגשג. פריצת דרך זו תוכל להביא בעתיד לפיתוח של דרכים חדשות לטיפול ולמיגור של סוגי סרטן שונים על ידי התערבות במנגנון שגשוג זה ושיתוק שלו. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת EMBO לרפואה מולקולארית.

מהם תאי גזע ומה להם ולסרטן?

תאי גזע או תאי אב הם תאים בעלי פוטנציאל להתמיין לסוגים רבים של תאים. אלה הם התאים המהווים את הבסיס לקיומנו.

השימוש במונח "תאי גזע" או "תאי אב" בהקשר של סרטן נטבע לא מזמן כאשר עולם המחקר הבין כי הגידול הסרטני לא מורכב מאוכלוסיית תאים הומוגנית, אלא שבכל גידול יש סוגים שונים של תאים.

ישנם תאים אשר "מתדלקים" את הגידול בגלל שיש להם פוטנציאל התחלקות גבוה מאוד. אלה הם תאי האב של הגידול הסרטני.

מהלך המחקר ומסקנותיו

צוות החוקרים התמקד במציאה ובידוד של תאי אב מתוך גידול כיליתי בשם "Wilms tumor". גידול זה מופיע לרוב אצל ילדים ומהווה את גידול הכליות השכיח ביותר בקרב ילדים צעירים. למרות שטיפול מוקדם הכולל כריתה של הגידול וטיפולים כימותרפיים מוביל במרבית המקרים להחלמה, ישנם מקרים לא מעטים בהם ישנה חזרה של הגידול לאחר מספר שנים ברקמות גוף אחרות.

החוקרים בחרו לחקור דווקא את סוג גידול זה מכיוון שבמחקרים קודמים, תאי גזע בודדו מגידולים סרטניים בקרב מבוגרים, והחוקרים רצו לחקור את טיב התפתחות המחלה בקרב ילדים.

הסיבה בגינה תאי הגזע מעניינים כל כך את החוקרים היא בגלל שהם מכילים את כל המידע הגנטי הנחוץ לצורך התפתחותו של גידול סרטני.

ניתן להשתמש בהם הן בכדי ללמוד על מנגנון ההתפתחות של הסרטן, והן כדי לנסות ולבחון דרכי התמודדות שונות עם המחלה- על ידי התערבות במנגנונים הלקויים של התאים ושימוש בהם נגדם על מנת לייצר בסופו של דבר תרופות.

במסגרת המחקר ובכדי להוכיח את השערתם, החוקרים בודדו תאי אב מגידולים בבני אדם והשתילו אותם בעכברים. התאים בודדו על פי סמנים מיוחדים הנמצאים על קרום התא שלהם ולא קיימים בתאים אחרים בגידול. בהתאם למה ששיערו, העכברים אכן פיתחו סרטן ולכן ניתן לומר שלתאי האב תפקיד משמעותי ביותר בהתפתחות של מחלת הסרטן.

בהמשך, החוקרים אף הגדילו וייצרו מולקולות מיוחדות שיודעות להיקשר לסמנים הייחודיים שנמצאים על גבי תאי הגזע ולפגוע בהם. לדברי החוקרים זו יכולה להיות התחלה של פיתוח תרופות ממוקדות יותר ויעילות יותר לטיפול בסרטן.

החוקרים סבורים כי פיתוח של אמצעי התמודדות ממוקדים יותר הוא חיוני במיוחד בטיפול בסרטן אצל ילדים. זאת מכיוון שטיפולי כימותרפיה, שכידוע פוגעים לא רק בתאים סרטניים אלא גם בתאים אחרים בריאים בגוף, יכולים לפגום בהמשך בהתפתחות התקינה של הילדים.

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן