מחקר בדק האם אכילת פירות וירקות יכולה להקטין סיכוי לסרטן השד?

מחקר חשוב מגלה מהי ההשפעה של צריכת פירות וירקות, על בריאותן של נשים והקשר עם מניעת סרטן השד. ברקע, התפרסם ניירמחקר בדק האם אכילת פירות וירקות יכולה להקטין סיכוי לסרטן השד? עמדה של ארגון הבריאות העולמי אשר שיקף לאחרונה את ההמלצות בדבר צריכה מספקת של ירקות ופירות. על פי הדיווח, במיוחד כיום, בשל השימוש המוגבר במזון מתועש, רבים מאיתנו לא אוכלים די ירקות ופירות, הן בכמות והן במגוון. אז כמה מן הירק וכמה מן הפרי כדאי לאכול בכל יום? יש הטוענים כ-5 – 6 מנות ויש אומרים כ-300 עד 400 גרם ליום (כך על פי ארגון הבריאות העולמי). על מה שמצא המחקר ועד כמה זה חשוב לנשים, טוב לדעת!

מזון מן הצומח מבטיח בריאות טובה

מחקר אמריקאי שבו השתתפו מדענים מהשורה הראשונה מהרווארד וכן ממרכזים לחקר הסרטן בארה"ב חושף עד כמה הדוק הקשר בין מניעת סרטן לתזונה נכונה. נדגיש, כי גם צריכה של הרבה (בהמשך נראה כמה) פירות וירקות איננה מעניקה חסינות מלאה. אבל ללא ספק, מבחינה סטטיסטית, מזון לא מעובד מן הצומח מספק סוג של שריון והגנה שכן מפחית מאוד את הסיכון לחלות. זאת ועוד, נמצא כי נשים שצרכו מספיק ירקות ופירות היו גם בסיכון הרבה יותר נמוך לפתח את התצורה המסוכנת יותר והקטלנית יותר של המחלה.

ירקות ופירות טובים למערכת העיכול, לבריאות הכללית ומונעים מחלות

צריכה של ירקות ופירות הינה הרגל נרכש. כלומר, גם מי שלא כל כך הקפידה על כך, אף פעם לא מאוחר להתחיל. ההמלצה היא להשתדל לגוון את התפריט, עם הכלל הפשוט לביצוע – מגוון סוגים, מכל הצבעים. מקפידים עם כך ומספקים לגוף מגוון רכיבים תזונתיים ובריאים. כך מענקיים לגוף ויטמינים ומינרלים, שומרים על משקל תקין, צורכים סיבים תזונתיים לשיפור תהליך העיכול ועוד. מניעת מחלות על בסיס התזונה נסקרה היטב במחקרים רבים, לרבות מחלות חורף אך המחקר הנוכחי שם דגש על מניעת סרטן  בקרב נשים.

החוקרים בחנו את הרגלי התזונה של קרוב ל-200 אלף נשים, בטווח גילאים רחב. החל משנות העשרים ועד לעשור החמישי או שישי של החיים. משך המחקר, מעל ל-30 שנה, אפשר לחוקרים לזהות את הסטטיסטיקה הנדרשת. החוקרים מציינים כי הקפידו לנטרל משתנים אחרים בעלי משמעות, שמעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד. כלומר, נוטרלו משתנים כמו השמנת יתר, עישון, היסטוריה משפחתית וכדומה. בנטרול כל אלה, נמצאה עד כמה קטן יותר הסיכוי לחלות בסרטן השד, בזכות תזונה נאותה, שכוללת יותר פירות וירקות, טריים או מבושלים.

האם צריכת פירות וירקות עשויים להקטין גם את הסיכוי ללקות בסרטן השד?

החוקרים גילו כי צריכה של פחות מ-2.5 יחידות פרי וירק ליום העלתה את הסיכוי לחלות. לעומת זאת, נשים שצרכו יותר מ-5 מנות ליום נמצאו בסיכון קטן יותר חלות, גם אם מדובר על תקופה ארוכה של שנים רבות. הרגלי התזונה הנאותים תרמו לירידה של יותר מ-10 אחוזים בתחלואה. זאת ועוד, הסיכוי לחלות בתצורה המסוכנת והקשה יותר של סרטן השד ירד בכ-15 – 20 אחוזים (נבדקו במחקר כמה תצורות שונות של המחלה).

החוקרים ציינו לטובה את התועלת שבצריכת ירקות ופירות מן המצליבים וכן כאלה שעשירים בוויטמין סי ובקרוטן. בין היתר:

  • חסה
  • גזר
  • כרובית
  • פלפלים

ירקות אלו נקשרו עם בריאות טובה וסיכוי יותר נמוך לחלות. בשלב זה, נזכיר כי ידועות תועלות רבות נוספות לתזונה צמחית שכזאת. בין היתר, כך מספקים לגוף נוגדי חמצן, מרכיבים שמאטים את תהליך ההזדקנות, יוצרים שיפור בלחץ הדם וכמובן גם הורדת כולסטרול.

>

מחקר בדק: האם אכילת פירות וירקות יכולה להקטין סיכוי לסרטן השד?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן