הקשר בין עישון למחלת הסרטן

אם תשאלו אנשים ברחוב על הנזקים שלדעתם העישון גורם לבריאות, סביר להניח שהתשובה הנפוצה ביותר שתשמעו היא "סרטן". כיום כבר לא ניתן להתווכח על העובדה שהעישון הוא הגורם המוביל בעולם ליצירה של סרטן ועוד מחלות רבות אחרות.

האזהרה שמשרד הבריאות הכריח את יצרני הסיגריות לפרסם על אריזות המוצר שלהם, וזועקת בכתב שחור ומודגש "העישון עלול לגרום לסרטן", לא באמת מסבירה מה מכילה בתוכה הסיגריה ולמה זה יכול לגרום לנו לחלות בסרטן. במאמר הבא ננסה להבהיר מעט את הדברים.

מרכיבי הסיגריה

חברות הסיגריות מסרבות לפרסם את רשימת המרכיבים המלאה של הסיגריות שהן מייצרות, אולם מבדיקות של סיגריות שונות במעבדה, עולה כי הן מכילות בתוכן כ-4000 חומרים שונים, מהם 250 חומרים מזיקים ו-50 חומרים שידועים בוודאות כמסרטנים. חלק מהחומרים נמצאים כמרכיבים של הסיגריה עצמה וחלקם נוצרים במהלך תהליך הבערה של הסיגריה.

החומרים העיקריים המשפיעים על המעשן הם שלושה:

ניקוטין

החומר בסיגריה שגורם להתמכרות. הניקוטין נמצא בעלי הטבק באופן טבעי ומגיע למוח בתוך 7 שניות מרגש שאיפת עשן הסיגריה. פרט להשפעתו הממכרת, הניקוטין ידוע כחומר שמעלה לחץ דם ובכך מגביר סיכון למחלות לב.

עטרן

זהו החומר העיקרי בעשן הסיגריה. פרט לעובדה שעטרן הוא הגורם ליצירת הכתמים החומים-צהובים על עורו ושיניו של המעשן, מדובר בחומר שמכיל בתוכו מרכיבים רבים שגורמים לסרטן.

העטרן נדבק לרקמת הריאה, מנטרל את מערכת החיסון באזור, ובכך גורם לריאה להיות חשופה מאוד לזיהומים. בנוסף, דיכוי של פעילות מערכת החיסון יכול גם הוא להוביל ליצירה של סרטן.

CO

גז שנוצר במהלך תהליך השריפה של הסיגריה. הגז CO הוא גז רעיל שמתחרה עם החמצן על אתרי הקישור שלו לתאי הדם האדומים. הגז גורם לירידה ברמת החמצן בדם, דבר שמוביל גם כן להתפתחות תהליכים סרטניים.

פרט לחומרים הנ"ל, בכל שאיפה מעשן הסיגריה אדם מכניס לגופו עוד מגוון של רעלים, ביניהם ניתן למנות: אצטון- משמש להסרת צבע, Vinyl chloride- משמש לייצור שקיות זבל, פורמלין- חומר שימור לאיברים וגופות, מטנול- דלק למטוסי סילון, נפטלין- מדלל צבע, עופרת- מתכת מסרטנת, ציאניד- החומר בו השתמשו הנאצים בתאי הגזים.

איך נוצר סרטן?

החומרים המתוארים למעלה נקראים חומרים "קרצינוגניים". חומר קרצינוגני יכול לשנות את החומר הגנטי שנמצא בגרעין התא בתאי גופנו. שינוי זה גורם לתא "לצאת משליטה" ולאבד את הבקרה שקיימת על קצב ואופי ההתחלקות שלו. חשיפה ממושכת לחומרים קרצינוגניים תגרום בסופו של דבר לגדילה בלתי נשלטת של תאים ויצירת גידול סרטני.
חלק מהחומרים שבעשן הסיגריה גורמים ליצירת סרטן בעצמם, חומרים אחרים מעודדים את המשך גדילתו של תהליך סרטני קיים.

סוגי הסרטן הקשורים לעישון

מזה למעלה מ-50 שנה ידוע כי קיים קשר הדוק בין עישון לבין היווצרות של סרטן ריאות. סוגי סרטן נוספים שנמצאו קשורים בוודאות לעישון הם: סרטן הפה והלוע, סרטן הושט וסרטן שלפוחית השתן.
סרטנים שקיים ביניהם קשר אפשרי לעישון הם: לבלב, קיבה, צוואר הרחם, לוקמיה וכיליה.

גמילה מעישון

הדרך הטובה ביותר להפסיק את הנזקים שכבר קרו ולמנוע את אלה שעתידים לקרות היא להפסיק לעשן. פרט לסרטן, העישון מגביר את הסיכוי ללקות באירועי לב ומחלות של כלי דם, מעלה סיכון ללקות בשבץ וכמו כן גורם למחלות ריאה שונות.

חשוב תמיד לזכור שגם עישון כפוי (עישון פאסיבי) מעלה מאוד את הסיכוי לחלות בסרטן ובמחלות ריאה אצל הסובבים את המעשן, בייחוד ילדים קטנים.

ראו גם:

מחקר חדש גילה סוגים חדשים של סרטן המעי הגס וסרטן הריאות

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן