סרטן ראש צוואר

סרטן ראש צוואר הוא סרטן המתפתח באזורי חלל הפה, הגרון, הלוע, מיתרי הקול, בלוטות הרוק, האף וכל מקום אחר הנמצא בראש או בצוואר. זהו הסרטן השישי בשכיחותו, ובאופן מפתיע מעט מאוד אנשים מכירים את המחלה והמודעות לסרטן ראש צוואר בקרב האוכלוסייה נמוכה וירודה.

גילוי מוקדם של סרטן ראש צוואר מתבצע אצל רופא השיניים ואצל רופא אף אוזן גרון, ויכול להביא לטיפול יעיל יותר ולהציל חיים. לאחר הגילוי, הטיפול במחלה מתבסס על הוצאת הגידול, טיפולי הקרנה וכימותרפיה במקרה הצורך.

גורמי סיכון לסרטן ראש צוואר

קיימים מספר גורמי סיכון אשר מגדילים את הסיכוי להופעת סרטן ראש צוואר:

  • היסטוריה משפחתית – קרוב משפחה אשר סבל בעברו מסרטן ראש צוואר מגדיל את הסיכון להתפתחות המחלה אצל בני משפחה אחרים.
  • עישון – עישון ידוע כגורם חשוב לסרטן הריאות, אך חשוב לציין שהעישון יכול גם לגרום לסרטן הראש והצוואר. העישון מגביר את הסיכון בעיקר לסרטן הלשון, מיתרי הקול והשפתיים, אך יכול לגרום לכל התמרה סרטנית אחרת בראש ובצוואר.
  • וירוס הפפילומה האנושי – וירוס הפפילומה האנושי (HPV) מוכר בעיקר בהקשר של קונדילומות וסרטן צוואר הרחם, אך עם זאת הוא יכול לגרום גם לסרטן הראש והצוואר. לאחר העברת הנגיף, הוא גורם לשינויים ממאירים אשר תורמים להיווצרות כ-12% מגידולי הראש והצוואר וכ-3% מגידולי חלל הפה והגרון. הוירוס מועבר בעיקר במהלך מין אוראלי, וחשוב לזכור שגם בקיום יחסי מין אוראליים קיים סיכוי להעברת מחלות ויש להשתמש באמצעי מניעה והגנה.
  • שתיית אלכוהול – שתיית אלכוהול תורמת לתחלואה במגוון מערכות בגוך ויכולה לתרום גם כן להתפתחות סרטן הראש והצוואר. ייתכן וקיים קשר לאלכוהול עצמו כחומר טוקסי או להקאות המרובות המאפיינות אלכוהוליסטים אך המנגנון לכך עדיין לא ברור.

אבחון מוקדם מציל חיים

בדומה למחלות סרטניות אחרות, גם במקרים של סרטן הראש והצוואר אבחון מוקדם של המחלה מציל חיים. כאשר מאבחנים את המחלות בשלב מוקדם ניתן לטפל בהן בצורה קלה ויעילה יותר המאפשרת חזרה לחיים תקינים תוך זמן קצר.

לעומת זאת, גילוי מאוחר של סרטן ראש צוואר דורש טיפול אגרסיבי ומורכב יותר, אשר לא תמיד עוזר להחלמה מהמחלה. קיימות שתי דרכים עיקריות לגילוי מוקדם של סרטן הראש והצוואר:

  • בדיקת רופא שיניים – במהלך בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים ניתן למצוא סימנים המחשידים לסרטן באזור חלל הפה כמו כיבים על הלשון והשקדים ושינויים פתולוגיים אחרים.
  • בדיקת רופא אף אוזן גרון – בדיקת הבחירה לאבחנה של סרטן ראש צוואר מתבצעת אצל רופא אף אוזן גרון, אשר יכול לבצע סקירה מקיפה על חלל הפה והגרון באמצעות מכשירים מיוחדים אשר מסייעים לו להגיע לאבחנה. בדיקה זו מומלצת בעיקר לאנשים עם גורמי סיכון למחלה והיסטוריה משפחתית מתאימה, וניתן להתייעץ עם הרופא לגבי הצורך בבדיקה והתדירות הנדרשת.

הטיפול בסרטן ראש צוואר

בדומה למחלות ממאירות אחרות הטיפול בסרטן ראש וצוואר מתבצע על ידי מספר תהליכים:

  • הוצאת הגידול – במידה וניתן, מוציאים את הגידולים הסרטניים בפעולות כירורגיות. לעתים, יש צורך להוציא חלקים נרחבים מהרקמה הפגועה ונשארת נכות כלשהי אך ברוב המקרים גילוי מוקדם מאפשר שימור החלקים האנטומיים החיוניים.
  • הקרנות – בסרטן הראש והצוואר טיפולי הקרנות יכולים לסייע להקטנת הגידולים ולמניעת הישנות המחלה.
  • כימותרפיה – במקרים קשים יותר, מטפלים בחולי סרטן ראש צוואר בטיפולים כימותרפיים אשר גורמים לחיסול הגידול באופן סיסטמי.
  • טיפול ביולוגי – בשנים האחרונות נכנסו גם טיפולים ביולוגיים (כמו ארביטוקס) לטיפול במקרים קשים של סרטן הראש והצוואר. התרופות הביולוגיות פועלות על קולטנים שונים ברקמה הממאירה במטרה למנוע ממנה להמשיך לשגשג ולגרום לחיסול הגידול.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן