טיפול חדשני לסרטן השד שהעלים גידולים תוך 11 יום

סרטן השדשיטה חדשה לריפוי סרטן השד התגלתה באמצעות ניסוי בטיפול תרופתי משולב, שהוביל להריסת גידולים קטלניים בגודל של שלושה סנטימטרים, בתוך 11 ימים בלבד. מומחים רפואיים שבחו את הממצאים "שלא ייאמנו", ודיווחו שזו שיטת הריפוי הראשונה למחלה שהובילה לתגובה כזו.

הניסוי בוצע על קבוצת נשים שסבלו מאחת הצורות האגרסיביות ביותר של סרטן השד, ותוצאותיו עתידות לחולל מהפכה בשיטות טיפול בסוגים אחרים של המחלה. משמעות ממצאי הניסוי היא כי בעתיד, כי סיבוכים מפרכים של כימותרפיה אחרי ניתוח סרטן השד, ייחסכו מאלפי נשים.

מהלך המחקר

המדענים התחילו בניסוי כשביקשו לבדוק את הטיפול המשולב החדש על גידולי סרטן השד, ולמדוד עד כמה הוא יעיל בהריגת תאים סרטניים. כעבור 11 ימים, הם ניתחו את התוצאות המדהימות. במחקר שנערך בבריטניה השתתפו 257 נשים שסבלו מאחד הסוגים האגרסיביים ביותר של סרטן השד, HER2 חיובי, שקיבלו שילוב של שתי תרופות ממוקדות.

רוב הנשים הראו תגובה לטיפול, ובסך הכול, 87% מהמשתתפות עברו שינויים ביולוגיים בגופן, שרמזו על נפילת מספר תאים סרטניים. הקוקטייל החזק השפיע על כיווץ משמעותי של הגידולים, ובמקרים מסוימים הגידולים נעלמו לחלוטין. המחקר הוצג במרץ 2016 בכנס הועידה האירופית לסרטן השד באמסטרדם, ועורכי המחקר דיווחו שהתרופה נמצאה יעילה אף במקרים בהם המחלה התפשטה לבלוטות הלימפה.

ממצאי המחקר החשוב

המדענים היו נרגשים ביותר לבצע את הניסוי גם על תת קבוצה של 27% מהחולות, וגם במקרה זה התקבלו תוצאות נפלאות. ב-11% מהמקרים, הגידולים נעלמו לחלוטין בתקופה של פחות משבועיים לאחר האבחון. הגידולים הפכו להיות בגודל של פחות מחמישה מילימטרים.

החוקרים סבורים שפריצת דרך זו יכולה לשנות באופן קיצוני את שיטת הטיפול העתידית של סרטן, כשהטיפול החדש, המיועד לשבועיים בלבד, ייחשב לטיפול הזול ביותר אי פעם, למרות שהקוקטייל החדש יקר יחסית.

לחלק מהחולות בסרטן השד מסוג HER2 חיובי, מדובר בהשפעות מדהימות של שילוב התרופה החדשה. הן תוכלנה להימנע לחלוטין מטיפולי כימותרפיה ותופעות הלוואי המפרכות שלהם. גם בקרב חולות אחרות, שאצלן הגידולים לא יתכווצו, הרופאים יידעו בכל מקרה להעניק להן את היכולת להחליט על טיפול מהיר נוסף.

מסקנות המחקר

לדברי החוקרים, כל משתתפות הניסוי נדהמו מההשפעה האדירה של שילוב שתי התרופות: רצפטין, שהיא הטיפול המקובל כיום למקרים אלו, עם תרופה נוספת שנקראת Tykerb. ממצאי המחקר נחשבים ל"מזעזעים" היות ובדרך כלל תגובה לטיפול בסרטן השד אורכת מספר חודשים או אף מספר שנים עד שמתרחש שינוי בגודל הגידולים, שלא לדבר על היעלמותם המוחלטת.

החוקר הראשי, פרופסור נייג'ל בונדרד, מהמחלקה לאונקולוגיה כירורגית באוניברסיטת מנצ'סטר, דיווח כי היעלמות גידולים מוצקים בתוך 11 ימים היא אפשרות בלתי מתקבלת על הדעת, ולכן תוצאות אלו מדהימות. הוא סבור שממצאים אלו מעידים על תגובה חיסונית למחלה, בנוסף על היעלמות הגידולים, ולמרות שמדובר במחקר מוקדם, הממצאים נושאים הבטחה לשינוי כללי המשחק.

ראו גם:

שלבי מחלת סרטן השד>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן