האם קיום סרטן הערמונית במשפחה מעלה את הסיכון לסרטן השד? מחקר רחב קבע שכן

מחקרגברים רבים מתגלים במהלך חייהם כסובלים ממחלת הסרטן של הערמונית. ככל שהגיל מבוגר יותר, כך שכיחות המחלה בקרב גברים גבוהה יותר.  מכיוון שהערמונית שייכת למערכת המין הרבייה בגברים, הרי שנשים לא יוכלו לעולם ללקות במחלה זו.

יחד עם זאת, גם לנשים חשוב לדעת יותר על היבט מסוים של סרטן הערמונית, שכן יש לכך בהחלט השפעה ניכרת גם על מצבן שלהן. ההיבט שאנו מדברים עליו טמון בקשר בין קיום סרטן זה בגברים לבין קיומו של סרטן השד בקרב נשים, בנות משפחה של גבר שאובחן כחולה. בדיוק על כך נערך לאחרונה מחקר חשוב, שתוצאותיו בעלות משמעות רבה.  

המחקר ותוצאותיו

חוקרים אמריקאים החליטו לאחרונה לבדוק את ההשערה בדבר הקשר בין סרטן הערמונית אצל גברים לבין סרטן השד בקרב נשים.

ההשערה, שעד כה טרם אומתה בצורה מבוססת, גורסת שאישה שיש לה קרוב משפחה שחלה בסרטן הערמונית תהיה מצויה בסיכון מוגבר לפתח בשלב כלשהו בחייה את מחלת סרטן השד. כל זאת, ביחס לנשים שלא אובחן במקרה שלהן קרוב משפחה חולה.

את בדיקת הקשר בין שתי המחלות בחנו החוקרים באמצעות קבלת גישה לנתונים של עשרות אלפי נשים אמריקאיות, מהן כאלה שאובחנו כחולות ומהן אלה שמעולם לא אובחנו כחולות בסרטן השד. לאחר מכן, ביקשו החוקרים לדעת מה בדבר קרובים מדרגה ראשונה של אותן נשים – האם קרוב מדרגה ראשונה כגון בן, אח או אב חלה או לא חלה בסרטן הערמונית.

תוצאות המחקר העלו כי: כשלושת אלפים נשים מבין הנחקרות חלו בסרטן בשלב כזה או אחר. ניתוח תוצאות גם לגבי קרובי משפחה גברים העלה שבמידה וקיים מקרה של סרטן בקרב בני המשפחה עולה הסיכון לסרטן השד ב-14%. כאשר במשפחה אובחנו מקרים של סרטן הערמונית בגברים וגם סרטן השד בקרב קרובת משפחה אחרת, הסיכון לסרטן השד בקרב הנחקרת הגיע לרמה של קרוב -80%.

היבט גנטי או הורמונלי

מומחים שעיינו בתוצאות המחקר מספרים שתוצאותיו חשובות בהחלט. עצם העובדה שנבדקו נתונים במספר גדול מאוד של נשים אכן מבססת קשר ממשי בין סרטן הערמונית לבין סרטן השד.

עם זאת, יש עדיין לבדוק מה עומד בבסיס הקשר הזה. מחד, יתכן ששתי המחלות הללו נובעות מקיומו של גן אחד (או סדרת גנים) פגום או כזה שעבר שינוי ושיש עדיין למפות. מצד שני, יתכן גם ששתי המחלות גם יחד הן למעשה תוצאה של היבט אחר – פגם או תפקוד יתר של ההורמונים בגוף ואז יש לעניין השלכות שונות. במידה ופעילות של המערכת ההורמונלית היא המשפיעה, מחקר ופתרונות רפואיים צריכים להימצא בגישה שונה. יש לציין שעדיין קיימת אפשרות שיש משתנים נוספים שעשויים להיות בעלי השפעה ואלו טרם התגלו.

הולכים להיבדק

מבחינת הציבור השלכת המחקר שלהלן ברורה. אישה שבן משפחה אובחן כחולה בסרטן הערמונית חייבת לעדכן בכך בהקדם את גורמי הרפואה. מכיוון שזהו גורם שמעלה את הסיכון למחלה, בהחלט יתכן שההמלצה עבור האישה תהיה להימצא במעקב לסרטן השד.

המצד השני, גם עבור גברים יתכן ויש למחקר זה משמעות. אמנם סרטן הערמונית נחשב לאחד הנפוצים ביותר בגברים, אבל בהחלט יתכן שבעתיד ניתן יהיה להעריך כיצד קיומה של אישה חולת סרטן השד במשפחה משפיעה על הסיכוי של גבר לחלות בסרטן הערמונית. מכיוון שכל אבחון מוקדם של סרטן, מכל סוג שהוא, יכול להעלות את סיכויי הריפוי וההחלמה, משמעותו של המחקר שהוצג להלן אינה מוטלת בספק.

 

אולי יעניין אותך גם:

מדוע סרטן השד בגברים הוא קטלני יותר? – מחקר בדק

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן