סמס – הפסק – תוכנית גמילה ללא תשלום!

להפסיק לעשן באמצעות סמסלא צריכים להיות מעשנים כבדים בכדי לחוש תסכול מאותו הרגל מגונה, שעולה הרבה במונחים של פגיעה בבריאות ושל פגיעה בכיס. לא חייבים להיות מעשנים המכורים להרגל המגונה הזה במשך עשרים שנה ויותר בכדי להבין את התועלות שטמונות בגמילה בטווח הזמן הקרוב, לא בעוד שנה, לא בעוד שנתיים.

תוכנית חדשה וניסיונית של גמילה מעישון מוצעת בימים אלה ללא תשלום וללא התחייבות. התוכנית תנסה גישה חדשה ומהפכנית של סיוע לנגמלים מעישון להתגבר על הדחף לעשן באמצעות קבלת הודעות תמיכה (סמס) לטלפון הנייד. אם אתם מעשנים, לאו דווקא מעשנים כברים, בהחלט ייתכן שהתוכנית האמורה תתאים גם לכם.

גמילה משולבת מחקר

הרעיון לעשות שימוש בהודעות טקסט בטלפונים סלולריים ככלי לתמיכה בגמילה מעישון הועלה לפני מספר שנים. קדמו לו כמה מחקרים שנערכו בחו"ל, אך בהיקף קטן יחסית ולא מאוד מספק.

התוכנית הנוכחית לגמילה באמצעות סמס משולבת במחקר שבא להעריך את יעילות השיטה. בתמורה להסכמת המעשנים להשתתפות במחקר הוא יתבצע ללא כל עלות ולא יצריך זמן ניכר מהמשתתפים, למעט זה שיידרש לצורך מילוי שאלונים מדעיים.

תוכנית הגמילה והמחקר הנוכחי מבוצעים בשיתוף פעולה של מספר גורמים. המחקר, שנערך מטעם האוניברסיטה העברית, נערך בשילוב האגודה למלחמה בסרטן ובעידוד ושיתוף משרד הבריאות. גם החברה הרפואית למניעת עישון וגמילה לוקחת חלק במבצע החשוב.

עורכי המחקר ומתכנני האסטרטגיה המדעית והטיפולית שלו מספרים שבחו"ל כבר הצטברו נתונים מעודדים על הצלחה אפשרית. מחקר מקדמי שנערך מבעוד מועד בקרב מעשנים דוברי אנגלית מראה הצלחה, כאשר יותר מחצי מהמעשנים הצליחו להיגמל כבר לאחר חודש ימים.

קצר, זול ונוח

על פניו, תוכנית של גמילה מעישון באמצעות סמס היא תוכנית שבה מגולמים הרבה מאוד יתרונות. ראשית, מדובר ברעיון זול מאוד וגם נגיש. כיום, כמעט לכל מעשן ישנו טלפון סלולרי התומך בשליחה וקבלה של הודעות טקסט. גם מחיר שליחת ההודעות איננו עוד כבעבר ולא מדובר בהוצאה משמעותית, אם בכלל.

הרעיון מאוד נוח והוא מתאים למי שמעוניין בתמיכה בתהליך הגמילה אך לא בהכרח פנוי או מעוניין לפנות לקבוצות תמיכה או סדנאות למיניהן. השיטה יכולה להתאים, אם כן, לכולם, והיא לא מצריכה היערכות מיוחדת או הוצאות גבוהות מצד המעשן.

הודעות בהתאמה אישית

תוכנית המחקר והגמילה סמס – הפסק מיועדת בשלב זה למעשנים מעל גיל שמונה עשרה, שאינם חיילים (בעתיד, ייערך מחקר נפרד גם לאוכלוסיית החיילים). מבין הפונים, יבחרו רק אלה שמעשנים מדי יום ואשר רוצים להיגמל באופן מיידי (בתוך שבועיים לכל היותר מרגע התחלת התהליך). לכל משתתף תשלחנה הודעות טקסט שיותאמו אליו באופן אישי. ההתאמה תתבסס על שאלונים שאותם יצטרך הנגמל למלא מבעוד מועד וכן על משוב שיינתן תוך כדי התהליך.

הודעות סמס יכולות להתייחס לפרמטרים כגון קושי להתמודד עם החשק לסיגריה, ירידה במצב הרוח שנובע מהרצון לעשן, חוסר הצלחה רגעי כמו עישון תוך כדי תהליך הגמילה ועוד. הודעות קבועות יעניקו תמיכה ועידוד חיוביים, תוך התייחסות להתקדמות ולמועד שאותו ציין הנגמל על רצונו להימצא בו כשהוא "נקי מסיגריות". בתמורה להשתתפות בגמילה, שהיא כאמור ללא תשלום, מתבקשים המשתתפים לספק נתונים שונים לצורך הערכת יעילות והצלחה.

נתונים אלה ישמשו בהמשך לטיוב תוכנית הגמילה לרווחתם של נגמלים נוספים ולטובת כל אוכלוסיית המעשנים שקצו בהתמכרות. חשוב לציין, לסיום, שאין מניעה לשלב את תוכנית הגמילה בסמס עם שימוש בשיטות נוספות לגמילה. אחר הכל, הדבר המרכזי הוא להצליח בתהליך המאתגר אך גם המתגמל.

ראו גם:

קבוצות תמיכה לחולים בסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן