כך תגלו את סימני האזהרה המוקדמים לסרטן העור

איך לאתר סימנים מוקדמים לסרטן העוראור השמש מכיל אור אולטרה סגול המזיק לתאי העור. גלי אור אנרגטיים אלו עשויים לייצר מוטציות ב-DNA של תאי העור, אשר עלולים להוביל לסרטן העור.

סימן האזהרה המוקדם הברור ביותר לסרטן העור הוא התפתחות בליטה מתמשכת או כתם עיקש בשטח עור פגוע שמש. כתמים אלו עשויים לדמם עם טראומה מינימלית וליצור שחיקה שטחית. מאמר זה דן בסימני האזהרה המוקדמים הנפוצים המעידים על התפתחות סרטן העור.

אור אולטרה סגול וסרטן העור

חשיפה לקרינה היא הגורם המוביל להתפתחות סרטן העור. קרני אולטרה סגולים מסווגים באמצעות שלושה סוגים UVB, UVA, ו-UVC. קרינת UVC מסוכנת ביותר, אך אינה מגיעה אל פני שטח כדור הארץ, בשל שכבת האוזון. חשיפה לקרינת UVA ו-UVB מציבה סיכונים אפשריים לסרטן העור.

קרינת UVA נחשבת למקור הנפוץ ביותר של קרינה סולארית, וחשיפה אליה מהווה גורם סיכון מהותי להתפתחות סרטן העור. מדענים סבורים שהיא עלולה לחדור את השכבה העליונה של העור, ולגרום לנזק לרקמת החיבור ולהתרחשות סרטן העור. כחמישים אחוזים מהחשיפה לקרינת UVA מתרחשת בצל.

עור בהיר פגיע הרבה יותר לקרינה זו, בעוד שעור כהה מאפשר לכמות של 17.5% בלבד של קרינת UVA לחדור לעור. עור בהיר מאפשר לכמות של 55% קרינת UVA לעבור לעור.

הסיכון לסרטן העור מוגבר עם חשיפה לקרינת UVB

כוויות שמש נגרמות בעיקר כתוצאה מחשיפה לקרינת UVB. בשל שכבת האוזון, כמות של כחמישה אחוזים בלבד מקרינה זו מגיעה אל פני השטח של כדור הארץ.

קרינת UVB ניתנת לסינון באמצעות התקנת חלונות זכוכית שאינם מאפשרים את חדירת הקרינה לעור, אך החשיפה לקרינה זו עדיין עלולה לגרום למספר צורות של סרטן העור. קרינת UVB נספגת ישירות על ידי ה-DNA, ועור כהה יעיל כפליים מעור בהיר בהגנה מפני חדירת קרינה זו.

 

עם החשד לסרטן העור, השיטה העיקרית לאבחון היא ביצוע הליך כירורגי הנקרא ביופסיה, ולאחר מכן בדיקת הדגימה במעבדה על ידי פתולוג.

זיהוי מוקדם של שומות סרטניות

המונח "שומה" נגזר מהמילה הגרמנית נקודה. בהקשר של סרטן העור, שומה היא כתם עור ארוך טווח בגוון מעט כהה יותר מנמש.

היות וקיימים מגוון גידולי עור שפירים וממאירים אשר מתאימים לתיאור זה, קיים צורך במידת דיוק גבוהה יותר. מספר השומות המצויות אצל אדם, קשור באופן הדוק ביותר לגוון העור ולהיקף החשיפה לאור השמש בילדות.

 

שומות לא טיפוסיות – כשרופא בודק סימנים מוקדמים לסרטן העור, הוא בוחן נקודה או שומה מסוימת על העור, שנראית חריגה או מוזרה. רוב השומות שנבדקות מתחת למיקרוסקופ, אינן סרטניות. נגעים חדשים המתפתחים בבגרות נחשבים כסימנים מוקדמים משמעותיים למלנומה ממאירה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חוקרים מישראל פיתחו חיסון נגד סרטן העור

>

איך לאתר סימנים מוקדמים לסרטן העור

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן