סיכול ממוקד של תאי סרטן במקרים של סרטן השד

אחת הבעיות הגדולות של הטיפול במחלת הסרטן בכלל, ובסרטן השד בפרט, היא חוסר היכולת לחסל את תאי הסרטן מבלי לפגוע בתאים האחרים. הטיפולים המקובלים כמו כימותרפיה והקרנות עושים אמנם עבודה מצויינת ומצליחים להרוג בצורה טובה מאוד את תאי הסרטן, אך "על הדרך" הם גם גורמים להרס לא קטן של תאים בריאים עליהם אנו כמובן מעוניינים לשמור.

כתוצאה מהרס התאים הבריאים מתפתחות תופעות לוואי קשות, ונגרם הרס רב לרקמות הבריאות, ולפעמים הטיפול בסרטן אף גורם יותר נזק מהמחלה עצמה. לכן, חוקרים רבים מנסים למצוא תרופה שתצליח מצד אחד לנצח את הסרטן אך מצד שני לא תגרום לנזקים חמורים לרקמות הבריאות כמו הטיפולים השונים הקיימים היום.

מחקר חדש שבוצע בראשות פרופ' מלכה כהן-ערמון מאוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם בית החולים שיבא גילה כי חומרים שונים שמשמשים לטיפול לאחר שבץ מוחי גורמים למוות ממוקד של תאי סרטן השד מבלי לפגוע בתאים הבריאים.

האם אכן ניתן לפגוע בתאי סרטן באופן כה ממוקד?

מהמחקר שפורסם בכתב העת Breast Cancer Research, עולה כי טיפול באמצעות חומרים שמשמשים למניעת מוות של נוירונים במקרי שבץ יכול לעזור באופן משמעותי במלחמה מול תאי סרטן.

במסגרת המחקר, בוצעו ניסויים בתרביות תאים ובעכברות אליהן החדירו את התאים הסרטניים המדוברים ובחנו את השפעת התרופה על תאי הגידול. במהלך הניסוי הצליחו החוקרים להראות שבזכות טיפול בעזרת החומרים האלה, ניתן היה לעצור את התרבות תאי הסרטן ובכך להפסיק את התקדמות רקמת הגידול.

מהלך הטיפול

התרופות המשמשות למניעת מוות תאי המוח לאחר מקרי שבץ פועלות על תאי הסרטן באופן שונה לגמרי – הן מעכבות את חלוקת התאים על ידי כך שהן גורמות לנזק חמור ובלתי הפיך ב-DNA. הפסקת החלוקה מתבצעת על כל סוגי התאים, הסרטניים והבריאים אך ההשפעה המכרעת היא כמובן על תאי הסרטן.

התאים הבריאים אמנם גם כן נפגעים משמעותית מהטיפול, אך הם נהנים ממנגנוני תיקון שונים שמצליחים לגרום להפסקת העיכוב ולחזרה של חלוקת התא באופן רגיל. לעומתם, לתאים הסרטניים אין כל דרך להתגבר על הבעיה והם פשוט מפסיקים להתחלק ומתים.

התגלית הגדולה במחקר הזה היתה כאמור שהתאים הבריאים כלל לא נפגעו מהטיפול, והוא הוכתר כספציפי מאוד לטיפול בתאי סרטן.

ההוכחות החותכות

תחילה, ביצעו החוקרים ניסוי בתרביות של תאי סרטן. בעזרת הטיפול החדש, נראתה הפסקה של חלוקת התאים ומוות שלהם – כלומר, בזכות הטיפול הופסקה החלוקה והסרטן החל בנסיגה.

לאחר מכן, בוצע ניסוי בעכברות להן הוחדרו באופן מיוחד תאי סרטן. במסגרת זו, טופלו חלק מהעכברות בעזרת התרופות המדוברות, ואכן נראה שיפור במצבן – הסרטן הפסיק להתקדם ואף החל בנסיגה. לעומתם בקבוצת הביקורת כמובן לא נראה שינוי כלל.

משמעות המחקר

מחקר זה מציג לנו טכניקה חדשה לטיפול בסרטן השד, שכרגע הוכחה בצורה מצויינת על עכברות ותרביות תאים. תוצאות אלה נראות מבטיחות ביותר – טיפול שמצליח להרוג את תאי הסרטן מבלי לפגוע בתאים הבריאים. זאת כמובן בשורה נהדרת שמספקת טיפול אלטרנטיבי לכימותרפיה וההקרנות שפוגעים גם בתאים הבריאים.

אך חשוב לזכור שעדיין מדובר רק בניסוי ראשון, והדרך עד יישום תרופות אלה על חולות סרטן השד היא ארוכה. התקווה הגדולה היא כמובן שהמגמה תימשך במהלך הניסויים הקליניים שיבוצעו בבני אדם, ושבסופו של דבר נקבל טיפול חדש ויעיל יותר, שבזכותו סיכוייהן של נשים רבות החולות בסרטן השד ישתפרו באופן משמעותי.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן