האם יש סטארט אפ שמצא תרופה לסרטן?

מחקרחברת סטארט אפ אמריקאית שפועלת רחוק מהעין הציבורית מזה מספר שנים נחשפה לאחרונה בעסקת ענק של רכישה. החברה, סטמסנטריקס, שפועלת בתחום הביוטכנולוגיה, סבורה שהיא בדרך הנכונה למציאה תרופה יעילה כנגד סרטן, לרבות סוגים אלימים וקשים במיוחד.

לכאורה, מדובר בעוד כותרת, אחת מני רבות, שמבטיחה התקדמות לעבר תרופה חדישה לסרטן. בפועל, לא צריך להיות מומחה רפואי בכדי לשער שלסטמסנטריקס יש נתונים התומכים בטענותיה. הבסיס לכך נובע מעסקת רכישה, מהגדולות שידע עולם הביוטק וההייטק בשנים האחרונות ואפילו בכלל. בעסקה צפוי הסטארט אפ להירכש על ידי חברת תרופות גדולה בסכום של יותר מחמישה מיליארד דולרים. בהינתן תנאים מסוימים בהמשך, עשוי סכום הרכישה כמעט להכפיל את עצמו.

הנהלה מדעית ופיננסית

חברת סטמסנטריקס היא דוגמא מצוינת להצלחת המודל הנוכחי, שבו מחקר רפואי מתקדם בצעדי ענק בזכות שילוב ידיים עם אנשי כספים מובילים. כאשר מדובר במקצוענים, מסתבר שיש כאלה המוכנים לשלם הרבה עבור הזכות לקחת חלק בהצלחה.

בראשה של סטמסנטריקס, שהוקמה לפני קרוב לעשור, עומד איש השקעות מומחה בשם בריאן סלינגרלנד שאוחז במושכות ההנהלה כמנכ"ל. לצידו, אחראי על ההיבט המדעי סקוט דיילה, מדען בעל ניסיון קודם בחברות הייטק וכמובן בתחום המחקר. במציאות שבה עלויות המחקר והפיתוח מרקיעות שחקים, מסתבר שהמדע לבדו מתקשה להפוך רעיונות לתגליות. כאשר הניהול משלב היבטים פיננסיים ומודל עסקי יציב, ההצלחה בהחלט אפשרית.

שווי כלכלי שהולך וצומח

הכותרות המדווחות על ביצוע רכישה בסכום שיכול להגיע לעשרה מיליארד דולרים בהחלט מרשימות, אך חשוב לדעת ששנים לא מעטות קודם לכן הצליחה חברת הביוטכנולוגיה לגייס הון במודל המסורתי של גיוס משקיעים.

בתחילה, הצליחה החברה לעניין משקיעים בצורה של מודל הון סיכון, אך בדרך זו ניתן היה לגייס סכום מוגבל יחסית של עשרות מיליוני דולרים בודדים. בסכום כזה לא ניתן היה לקדם את המחקר ופיתוח באופן משביע רצון ולכן היה צורך בהזרמת הון משמעותית יותר.

הזרמת ההון של אחת מקרנות הון הסיכון, של יותר מרבע מיליארד דולרים, הצליחה להביא להתקדמות משמעותית בפעילות. לפני כשנתיים, הוערך השווי הכספי של חברת הביוטכנולוגיה בסכום הכמעט בלתי נתפס של כמיליארד דולר. מסתבר שמאז הסימנים להצלחה במציאת תרופה לסרטן רק הלכו וגדלו שכן כאמור, הסכם הרכישה שפורסם לאחרונה מדבר על קפיצה בשווי החברה פי חמש ויותר.

בשורה אפשרית לחולים

לא מעט עדויות במחקר הרפואי מצביעות על כך שתאי גזע הם בין הגורמים האחראים למחלת הסרטן. לפחות בחלק מסוים מהחולים, אותם תאים שיכולים לאחר מכן להפוך לרקמות שונות בגוף, מעורבים בתהליכים סרטניים. באופן מעניין, אותה תאים שיכולים להפוך לממאירים ולהתרבות בקצב היוצא משליטה, יכולים גם לסייע בתהליכי החלמה וריפוי.

בדיוק על רקע דברים אלה פועלת חברת סטמסנטריקס. על פי המידע שנאסף עד כה, התרופה שנמצאת בפיתוח צפויה להתמקד באותם תאי גזע האשמים בסרטן אלים, שנחשב קשה מאוד לריפוי כיום. התרופה אמורה לסייע לאחוז הרבה יותר גבוה של חולים להשתפר, להאט את התקדמות המחלה ואף להפוך את מסלול התקדמותה ולהביא גם לריפוי מלא.

בסופם של הדברים שהוצגו לעיל ראוי לסייג ולומר שבשלב זה אין עדיין ראיות קליניות חותכות התומכות (או שוללות) בהצלחת הפיתוח הרפואי. בתקופה הקרובה צפויים המחקרים הקליניים לאסוף יותר ראיות, כך שתשובה מוסמכת יותר היא שאלה של זמן ותינתן בעתיד הנראה לעין. במידה ואכן מדובר בפריצת דרך כפי שמרמזת עסקת הרכישה, יתכן שמדובר בבשורה של ממש למיליונים רבים של חולים ברחבי העולם.

ראו מחקרים נוספים בנושא:

מחקר בנושא סרטן שלפוחית השתן: חברה ישראלית רשמה פטנט בסין

פריצת דרך שעוזרת לסובלים מסרטן ואנמיה

ניסוי מעניין הצליח לחסל גידול של סרטן השד

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן