טיפולי כימומתרפיה גורמים לנשירת שיער

נשירת שיער וטיפולים נגד סרטן

נשירת שיער היא אחת מתופעות הלוואי הבולטות ביותר של הטיפול בכימותרפיה ובהקרנות.

נשירת השיער יכולה להיגרם בכל איזורי הגוף – בראש, בגפיים, בבית השחי וכו'. ההתקרחות הנגרמת כתוצאה מנשירת השיער היא אחד הסימנים המאפיינים חולי סרטן רבים וגורמת לתחושות רעות מאוד בקרב החולים, ובעיקר החולות.

מטרת הטיפול בכימותרפיה ובהקרנות היא להחליש באופן סיסטמי את תאי הגוף וכך להרוג את תאי הגידול. הכימותרפיה היא למעשה חומר רעיל הגורם להרג של כל תאי הגוף (בנוסף להרג תאי הגידול), ובין היתר פוגע גם בתאי השערה ומחליש אותם.

כתוצאה מכך, קצב ההתרבות של תאי השיערה גדל באופן משמעותי, בסיס השיערה נחלש ומתחילה נשירה. בדרך כלל, מספר חודשים לאחר הפסקת הכימותרפיה השיער חוזר לצמוח והמצב חוזר לקדמותו.

בטיפולי הקרנות תופעת נשירת השיער פחות נפוצה, בעיקר מפני שמדובר בטיפול ממוקד ולא סיסטמי כמו כימותרפיה. לכן, נשירת השיער כתוצאה מהקרנות תהיה ממוקדת מאוד ובאזור שהוקרן בלבד.

עוד בנושא באתר נשירת שיער

החומרים שמשפיעים על נשירת השיער

לא כל סוגי הכימותרפיה גורמים לנשירת השיער, כך שבטיפולים שונים, ובעיקר במינונים נמוכים, ניתן להימנע מכך.

התרופות שגורמות לנשירת השיער הרבה ביותר הם בעיקרCyclophosphamide, Daunorubicin ו- Etoposide. תרופות חשובות שגורמות לנשירת שיער מתונה, ובעלות השפעה פחות חמורה הם Cisplatin, Fluorouracil-5 ו- Methotrexate. קיימות גם תרופות שכמעט ולא גורמות לנשירת שיער, כמו Suramin, L-Asparginase ו- Chlorabucil. מובן שקיימות עוד תרופות כימותרפיות רבות בעלות השפעה שונות, וכדאי לשאול את הרופא לגבי נשירת השיער עוד לפני הטיפול הצפוי.

כיום, אין דרך כימית למנוע את נשירת השיער, והנושא עדיין נמצא במחקר. בנוסף, קיימות תיאוריות שונות וטיפולים אלטרנטיבים שאמורים להפחית את נשירת השיער. עם זאת, ממחקרים ומסקרים שונים התגלה כי השיטות המוצעות (כמו לדוגמה, קירור האזור לפני הטיפול) אינן יעילות ורק מוסיפות על הסבל הרב שנגרם לחולים.

צמיחת השיער מחדש

באופן כללי, מספר חודשים לאחר סיום הטיפול הכימותרפי השיער חוזר לצמוח. במהלך הטיפול כאמור, זקיק ובסיס השערה נפגעים באופן משמעותי, אך לא לוקח זמן רב עד שיקום האזור וחידוש הצמיחה.

צמיחת השיער החדשה לא תמיד תואמת את הצמיחה הקודמת, ועלולים להתקיים שינויים בצבע השיער ובצורתו (מתולתל לעומת חלק, למשל).

פתרונות אסתטיים להתמודדות עם נשירה

אין ספק שנשירת השיער גורמת לסבל רב מצד חולי הסרטן. מלבד השינוי האסתטי והמראה השונה, החולים חיים בתחושה שהם שונים, מובדלים מהסביבה, ושכל הזמן נועצים בהם מבטים – תחושה שרק מגבירה את הסבל הרב שהם עוברים.

מלבד האסתטיקה, נשירת השיער גורמת גם לרגישות הקרקפת, ובמקרים חריגים אף לנשירת הריסים והתפתחות דלקות עיניים.

על מנת להתמודד עם נשירת השיער ניתן להשתמש בפתרונות שונים לכיסוי הראש, כמו פאה, הדבקות שיער, כובעים וכיסויים נוספים. לא רצוי להשאיר את הקרקפת חשופה כאשר נמצאים בחוץ, בעיקר בגלל קרינת השמש. כאשר נשירת השיער אינה מוחלטת, כדאי לשקול תספורות תכופות יותר שיטשטשו את דילול השיער ויעניקו מראה מסודר יותר.

מבחינה רגשית, כדאי מאוד להסתפר עוד לפני הטיפולים, כך שנשירת השיער לא תורגש באופן בולט מאוד. כמו כן, את מדידת הפאה או כיסויי הראש עדיף לבצע לפני הטיפול, על מנת לשמור על מראה הדומה למקור.

לאחר נשירת השיער, יש לטפל היטב בקרקפת החשופה. עדיף לחפוף את הראש עם שמפו עדין לתינוקות, ולהמעיט בייבוש וסירוק השיער. כמו כן, כדאי מאוד להחליף את המצעים למצעי סאטן, הנחשבים לרכים יותר ממצעי הכותנה ולכן יגרמו לתחושה טובה ונעימה יותר.

ראו גם:

סוגי כימותרפיה

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן