ניתוח לייזר לטיפול סרטן בגרון

רופאלא פשוט לאבחן כיום של גידולים סרטניים בחלל הפה או בגרון שכן אבחון מאוחר עשוי להקטין את שיעורי ההישרדות באופן חד. כימותרפיה, טיפולים בהקרנות וניתוחים המטפלים במחלה עשויים להשפיע על המבנים האנטומיים בפנים ולפגוע ביכולת לבלוע, לדבר, לאכול, וביתר החושים כמו טעם וריח. כמו כן, פגיעה במערכת הנשימה היא אפשרות נוספת.

הגרון הוא תיבה מתוחכמת המאחסנת מבנים אנטומיים עדינים וחיוניים הכוללים בתוכה תיבת הקול, קנה הנשימה, וושט, לשון, שרירים המניעים את הלסתות, עצבים, בלוטות לימפה, כלי דם, חלקים מעמוד השדרה ורבים אחרים.

לא רק זאת, ניתוח קלאסי בחלקים אלה שנעשה על ידי חתכים בגרון מאיים על מבנים אלה שעלולים להשפיע על דיבור, אכילה, שתייה, נשימה ועוד אך גם גורם לצלקות המפריעות לניידות ולתפקוד. דליפה ובריחת נוזלים ורוק דרך החתכים הן סיבוך נפוץ. בנסיבות המתירות את השימוש בניתוח לייזר לצורך הסרת גידולים בגרון ייעשה שימוש במכשירים מיוחדים כדי להסיר גידולים סרטניים באופן בלתי פולשני.

במהלך הליך כירורגי שגרתי גושים גדולים יותר של רקמה המקיפים את הגידול מוסרים. באופן זה רקמה בריאה מוסרת. בניתוח לייזר לעומת זאת, מוסרים חלקים קטנים של הגידול בהדרגה ללא פגיעה ברקמה הבריאה עד להעלמות הגידול כליל.

ניתוח טראנס אוראלי

ניתוח מסוג זה מתבצע דרך הפה והגרון. ניתוח טראנס אוראלי מאפשר למנתח לגשת ביתר קלות לאזור הגידול ומאפשר דיוק מרבי במהלך הסרתה של הרקמה הפגועה. במידת האפשר, המנתחים משתמשים בטכניקות כירורגיות חדשות שאינן מצריכות ביצוע חתכים דרך העור ושרירי הצוואר. במקרים רבים, ניתוחים זעירים ובלתי פולשניים שמתבצעים דרך הפה מאפשרים למנתח לשלוט באופן טוב יותר במחלה ושומרים על תפקוד תקין של הפה והגרון.

בניתוחי לייזר, הצוות הרפואי מחדיר אנדוסקופ משולב עם אלומת לייזר בעוצמה גבוהה המחוברת בקצהו של המכשיר אשר עובר במורד הגרון. באופן כזה ניתן להסיר או לכרות את הגידול הנצפה באמצעות אידוי או כריתה .

יתרונות השימוש בלייזר במקרים אלו

אחד היתרונות הבולטים הוא החדרת האנדוסקופ דרך הגרון ללא צורך בביצוע חתכים בעור. הלייזר מטפל בגידולים סרטניים בשלב אפס ושלב ראשון. אחד החסרונות של תהליך האידוי הוא הסרה מוחלטת של רקמת הגידול ללא האפשרות לדגום רקמה תחת המיקרוסקופ. כמו כן, פגיעה במיתרי הקול במהלך הניתוח עשויה להוביל לצרידות.

בנוסף לתקופת התאוששות מהירה וקלה יותר טכניקת הלייזר מציעה שימור טוב יותר של פעולות כמו דיבור ובליעה. סיבה נוספת לניתוח לייזר דרך הפה הוא ההמנעות מביצוע חתכים בקנה הנשימה והחדרת צינורות לצורך הנשמת המטופל. שכן כ-80% מהחולים שעוברים ניתוחים פתוחים זקוקים להנשמה, הליך הכרוך בסיבוכים רבים. הנשמה משפיעה במידה ניכרת על נשימה, דיבור ובליעה.

עבור סוגים מסוימים של סרטן הגרון, טיפולים בלתי פולשניים בשילוב עם כימותרפיה והקרנות הם הטיפול המועדף שניתן להשתמש בו בתדירות גבוהה יותר.

למרבה הצער, בחלק מהחולים, גישה זו עלולה להזיק לרקמות מסוימות ולפגוע בתפקוד. עם התקדמות הטכנולוגיה ממצאים של מחקרים רפואיים מציגים נתונים משכנעים המצביעים על יתרונות השימוש בטכניקות המשלבות לייזר לטיפול בסרטן.

סיכויי ההחלמה

מטופלים עם סרטן גרון המאובחנים בשלב מוקדם והעוברים ניתוח להסרת הגידול באמצעות טכניקת הלייזר נצפים עם 95 אחוזי ריפוי ללא הצורך בטיפולים נוספים.

השימוש בלייזר אם כך יעיל יותר במקרים של גידולים בלתי פולשניים בגרון שכן פגיעה והתפשטות הגידול לאיזורים שונים בגרון כמו מיתרי הגרון, מקטינה באופן חד את סיכויי הריפוי וההחלמה של המחלה.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן