להשמיד תאים סרטניים עם תרופה לאיידס

להשמיד תאים סרטניים עם תרופת איידסתרופה חדשה שנכנסה לפעולה כנגד נגיף ה-HIV הראתה תוצאות מרשימות וכעת נבחנת האפשרות כי תרופה זו עשויה להיות יעילה, להילחם ולהרוג תאים סרטניים, לאחרונה החל ניסוי חדשני בארץ במטרה לבחון סוגיה זו.

תקיפת תאים סרטניים עם נגיפים היא שיטה המיושמת מזה עשרות שנים ואף העלתה תוצאות חיוביות, אך במשך הזמן נתקבלו תגובות חלקיות ומקרי החלמה נדירים בניסויים קליניים שבוצעו בבני אדם כך שהתחום נותר מעט מאחור.

החוקרים נתקלו בבעיות שונות בשל הידע החלקי אודות מנגנוני הפעולה של הווירוסים, כך הפך הטיפול הכימותרפי למוביל והשימוש במיקרו אורגניזמים נזנח מאחור. כיום הסיפור שונה כאשר לצד התקדמות במחקר אודות אופן פעולת הנגיפים והבנת התהליכים המתקיימים בהם נוסף מכשור טכנולוגי מתקדם, שילוב זה גרם להתפתחות ולהתקדמות מהירה של התחום ולהפניית משאבים למחקר ולפיתוח שיטות טיפול אלה.

גמורה –  Gammora

תרופה לטיפול באיידס, הנקראת גמורה, שנוסתה לאחרונה השיגה תוצאות מדהימות של חיסול 97% מנגיף האיידס, התוצאות המרשימות הסבו את תשומת לב החוקרים לאפשרות כי התרופה יעילה גם כנגד סרטן ובימים אלה היא נבדקת על 12 חולי סרטן בבתי החולים השונים בארץ.

התרופה פותחה בידי חברת ציון פארמסוטיקל בשיתוף עם פרופסור אברהם לויטר מהאוניברסיטה העברית ופרופ' זאב שטגר מנהל מכון האיידס בית החולים קפלן.

בסיס השיטה

כעת נבדק אופן פעולת התרופה והמעקב עוסק בבחינת יעילותו על תאים סרטניים. וירוסים מדביקים תאים וכך למעשה מתרבים ומנצלים את משאבי התא, הנגיף מסתיר את הדנ"א שלו בתוך זה של התא ובתהליך ייצור החלבונים הרגיל של התא מיוצרים ומשוכפלים גם תאי הנגיף.

השיטה החדשה למלחמה בנגיף מתבססת על מקטעי חלבון – פפטידים המהווים נגזרות של חלבון בשם אינטגראז אשר משמש את הנגיף המתבטא באמצעותו ומהווה חלק מתהליך ההידבקות בנגיף. פעולת הנגיף והחלבון גורמים למצב בו במקום שייווצר עותק נגיפי אחד, מיוצרים כאלה רבים מה שאמור להפעיל את מנגנוני ההשמדה העצמית של התא המובילה למותו, תהליך זה מכונה אפופטזיס.

אופן פעולת התרופה

תרופת הגמורה עברה הסבה כדי להתאים ולפעול כנגד תאים סרטניים. התרופה פועלת באופן זהה לפעולת הווירוס אך מעצימה ומגבירה את התהליך כך שהתוצאה היא מות התא. במחלת האיידס הגורם הוא וירוס אך לא כך בסרטן, לכן החליטו החוקרים לייבא לגוף וירוס שיתפשט בתאים הסרטניים תוך שימוש באמצעים המצמצמים את פעולתו לתאים סרטניים בלבד ללא פגיעה בתאים אחרים.

הטכנולוגיה החדשה מכוונת את הווירוס לפעול בתאים הסרטניים באופן ממוקד. על מעטפת הנגיף ממקמים נוגדן היודע לזהות מולקולת אנטיגן הנמצאת על גבי התאים הסרטניים בלבד, כך מופנה פעולת הווירוס לתקוף תאים סרטניים ולא לפגוע בתאים האחרים.

באמצעות פעולה ביולוגית זו מבוצע שימוש בווירוס ובמנגנון הוויראלי שלו לתקוף תאים סרטניים מבלי לפגוע ברקמות הלא נגועות. תהליך זה נקרא מיגור בררני, במהלכו גורמים באופן סלקטיבי למוות של תאים מסוימים.

המשך המחקר

החוקרים מתמקדים כעת בבדיקות מבחנה של תרביות דם המכילות תאים סרטניים. בשלב הבא הכוונה היא לבחון את יעילות התרופה כנגד גידולים במעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן השד וסרטן הריאות כמו גם בסרטנים הקשורים במערכת החיסון. הרופאים המומחים החוקרים את הנושא מגלים אופטימיות לגבי תוצאות הניסויים וזאת על סמך ההצלחה הפעולה כנגד נגיף ה-HIV.>

אונקוטייפ פרוסטטה - זו הבדיקה שעשויה למנוע את כריתת הערמונית

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן