משקאות חמים עלולים להוביל לסרטן

קפה חם"כשאנשים מצוברחים, המוסכמה התרבותית היא להגיש להם משקה חם" – שלדון קופר 'המפץ הגדול'.

כמעט כל אדם אוהב להתפנק עם כוס משקה חם מהביל, המסייע לו להירגע, להוריד חום או להתחמם. אך כעת מתברר שכוס שתייה חמה עלולה להגביר את הסיכון לפתח סרטן.

נתון חדש זה פורסם בתחילת יוני 2016 על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן.

באופן פרטני יותר, הסקירה פורסמה על ידי פאנל מומחים עולמיים, שקבעו ששתיית משקאות בטמפרטורה גבוהה מידי, עלולה לגרום לאנשים לפתח סרטן הוושט, שהוא הצורה השמינית הנפוצה ביותר של סרטן ברחבי העולם. שתיית תה, קפה או משקאות חמים אחרים, בטמפרטורה גבוהה, עלולה לגרום לכוויות משמעותיות בוושט, ולסיכון מוגבר לסרטן בחלק זה של הגוף.

סיכוני משקאות חמים

ממצאים אלו פורסמו על ידי קבוצת 23 מדענים בינלאומיים, שניתחו את כל הנתונים הזמינים אודות הסיכונים המסרטנים בשתיית קפה ומשקאות חמים אחרים כולל תה. הם החליטו כי משקאות הנצרכים בטמפרטורות חמות ביותר, קשורות לסרטן הוושט.

סיווג חדש זה מעמיד שתיית משקאות חמים ביותר בקבוצת סיכון זהה לחשיפה לחומרים כגון עופרת, אדי דלק ופליטות עשן, המסווגים כעלולים להיות מסרטנים. גם שימוש באבקת טלק על אזורים אנאליים של הגוף נמצאים בקטגוריה זו.

הנתונים שהובילו לממצאים

העדויות התומכות בממצאים החדשים היו מוגבלות, אך מחקרים שנערכו בסין, איראן, טורקיה ודרום אמריקה, מצאו הקשרים חיוביים בין הסיכון של סרטן הוושט לבין הטמפרטורה של משקאות חמים.

תוצאות מחקרים אלו הראו ששתיית משקאות חמים מאוד נחשבת כסיבה סבירה לסרטן הוושט, ושיש להבין שטמפרטורת המשקאות, ולא המשקאות עצמם, היא האחראית לסרטן.

אנשים שאינם נוהגים לשתות משקאות חמים רבים, או השותים משקאות חמים בטמפרטורה שאינה גבוהה במיוחד, יכולים להיות רגועים. כשהמדענים בדקו את הנתונים, הם לא מצאו ראיות חד משמעותיות לקשר בין סרטן הוושט לבין משקאות המוגשים בטמפרטורות קרירות או פושרות, ולכן הגיעו למסקנה שהמשקאות עצמם אינם מסווגים כמסרטנים.

מאפייני סרטן הוושט

למרות שעישון ושתיית אלכוהול נחשבים כגורמים עיקריים לסרטן הוושט, במיוחד במדינות בעלות הכנסה גבוהה, ברוב המקרים סוג סרטן זה מתרחש בחלקים של אסיה, דרום אמריקה ומזרח אפריקה.

במדינות אלו, נהוג לשתות משקאות חמים ביותר באופן קבוע, וכך גם שכיחות סרטן הוושט נפוצה באזורים אלו, למרות שעד היום לא הובן היטב הקשר.

אנשים שנוהגים לשתות תה עם חלב, המקרר מעט את טמפרטורת התה, נמצאים בגבולות הבטוחים. מחקר שנערך בבריטניה מצא כי כוס תה עם עשרה מילילטר חלב מקורר, נחשב כשתייה "חמה" בטוחה.

השבת כבוד הקפה

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, שסיווגה בשנת 1991 את הקפה כחומר העלול להיות מסרטן, בהתבסס על ראיות מדעיות מוגבלות, חוזרת בה כעת מקביעה זו, לאור מספר גדל של מחקרים וראיות מדעיות זמינות שהתגלו מאז, שהובילו להערכה המחודשת שהשיבה לקפה את כבודו הראוי. בפני עצמו, הוא כבר אינו נחשב למסרטן.

קבוצת המדענים מטעם הסוכנות ניתחה למעלה מאלף מחקרים, וההחלטה שהתקבלה הייתה שלא קיימות די ראיות להוכחת התופעות המסרטנות הקשורות לשתיית הקפה עצמו, אלא לטמפרטורה בה הוא מוגש. הדו"ח החדש קבע כי לא ניתן לסווג קפה כחומר מסרטן.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן