"מתחילים מחדש"

ההחלמה ממחלת הסרטן היא שלב מרגש ומשמח. זה הרגע שלו חיכו החולים, בני משפחתם והסובבים אותם. יחד עם זאת, שלב זה יכול להיות גם מבלבל, ולהביא עמו קשיים ולבטים משלו. המחלה הקשה משפיעה על כל תחומי החיים הן של החולה והן של בני המשפחה. לאחר ההחלמה יש צורך פעמים רבות לשקם נזקים רגשיים, בין-אישיים ואחרים.

אם במהלך תקופת המחלה החולה עטוף בתמיכה מצד אנשים וגורמים רבים: בני משפחה המטפלים בו באופן אינטנסיבי וצמוד, רופאים, אחיות וגורמים מקצועיים אחרים המכוונים אותו ומייעצים לו, הרי שלאחר ההחלמה לעתים נותר החולה לבד. היומן מתרוקן מיועצים, בני המשפחה חוזרים איש איש לעיסוקיו, והמחלים נותר לעתים עם סימני שאלה ונושאים מטרידים הנותרים ללא מענה.

את החלל הזה בתהליך ההחלמה ממחלת הסרטן זיהו הוגי ומקימי מרכז "מתחילים מחדש". זהו מרכז ראשון מסוגו בארץ המיועד למחלימים, ואשר בכוונתו לספק מענה למגוון רחב של בעיות ושאלות עמן הם מתמודדים.

קשיים איתם מתמודדים המחלימים מסרטן

הקשיים של המחלימים יכולים לגעת בכל תחומי החיים.

  • מבחינה גופנית – המחלה והטיפולים שבאו בעקבותיה כניתוחים ותרופות משאירים צלקות ונזקים ככאבים, מגבלות בתפקוד ועוד. חלק מתופעות אלה ניתנות לטיפול או לצמצום וחשוב שלמחלימים תהיה כתובת אשר בפניה יוכלו לפרט את כלל התסמינים ולקבל הכוונה לטיפול בנזקים ולצימצומם. מחלימים ממחלת סרטן יידרשו למעקב רפואי ולפעמים אף טיפול תקופות ארוכות לאחר ההחלמה. הם זקוקים לגורם מקצועי אשר יבנה עבורם את תכנית השיקום, המעקב והמניעה.
  • מבחינה רגשית – הסרטן מערער את בטחונו של האדם בכל מה שהיה מוכר לו לפני כן. היא פוגעת באמון ובביטחון שלו בגופו, מערערת את הביטחון העצמי, במיוחד אם הטיפולים במחלה גרמו לפגיעה נראית לעין ככריתת שד, צליעה וכדומה. לאחר ההחלמה נשאר לעתים הפחד מכך שהיא עלולה לשוב. העובדה שהמחלה מציבה את החולה בסכנת חיים גורמת לא אחת לתגובות של טראומה. בתקופת החולי נוטים החולים להדחקה והתעלמות מן הפגיעות הרגשיות.

לאחר ההחלמה, חלקים רגשיים אלה עולים על פני השטח ומציפים. לעתים הם עלולים להקשות על יכולת השיקום. בנוסף, החברה, הרואה את ההחלמה כאירוע משמח מתקשה לקבל או להבין את קשייו הרגשיים של החולה ונוטה להתעלם מהם. החולה זקוק לכתובת שתאזין לקשייו הרגשיים, תיתן להם לגיטימציה, סיוע ומענה.

  • מבחינה סוציאלית – החולים נדרשים להיעדר רבות מעבודתם ולעתים אף מאבדים את פרנסתם. במקרים מסויימים נפגעת היכולת לחזור למעגל העבודה. הפסקת או צמצום העבודה עלולים לגרום לירידה בהכנסה. עם ההחלמה יש להתמודד לעתים עם חובות שנצברו ועם הצורך למצוא מקורות הכנסה חדשים או חליפיים. פגיעות אלה עשויות לזכות את החולים בזכויות שונות אצל הגורמים השונים כגון ביטוח לאומי וחשוב שהמחלימים יקבלו מידע מקיף לגבי זכויותיהם.

מחלת הסרטן היא משבר המשפיע על כל בני המשפחה. לאחר ההחלמה מגלים חולים רבים ובני משפחותיהם כי הם מתקשים לחזור לשגרה. מערכות יחסים משתנות, בין בני זוג ובין הורים לילדים. במצבים אלה כדאי לקבל יעוץ מקצועי ובמקרים מסוימים אף טיפול על מנת לבנות איזון משפחתי מחודש.

פעילות מרכז "מתחילים מחדש"

המטופל מגיע  למרכז ליום ובו רצף של חמש פגישות עם חמישה אנשי מקצוע מתחומים שונים: רופא, פסיכולוג, עובד סוציאלי, מטפל מיני וזוגי, ותזונאי. כל אחד מאנשי מקצוע אלה, מומחה לתופעות ההחלמה ממחלת הסרטן בתחומו. בכל פגישה יעלו הקשיים אותם חווה המחלים סביב אותו נושא, החל מבעיות במיניות ועד לעצות תזונה, וינתנו טיפים מקצועיים והמלצות. בהמשך יקבל המטופל לביתו פירוט של המפגשים וההמלצות, אותו יוכל להראות לרופא המשפחה לשם בניית תכנית הטיפול והשיקום.

 במרכז "מתחילים מחדש" מאמינים כי שלב ההחלמה הוא שלב חשוב בתהליך השיקום, ויש לתת לו את תשומת הלב הראויה.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן