המרכיב הפעיל במריחואנה עשוי למנוע את התפתחות הגידול בסרטן הריאות

מריחואנהמחקר שנעשה באוניברסיטת הארווארד על עכברי מעבדה, גילה כי המרכיב הפעיל במריחואנה עשוי למנוע את התפתחות הגידול בסרטן הריאות, ולהוריד באופן משמעותי את יכולתו של הגידול לשלוח גרורות מקומיות וארוכות.

החוקרים טוענים כי אלה הם רק ניסויים ראשוניים בחיות מעבדה אשר נעשו בכדי להציג את יכולות החומרים במצב סרטני. למרות הלשון הזהירה, מסקנת החוקרים היא כי שימוש זהיר וחכם בחומר אשר גורם להתמכרות, יכול לסייע בטיפול וסיוע לחולים בסרטן ריאות.

 THC מעכב את רצפטור הגדילה (EGFR) אשר מתבטא בסרטן ריאות מסוג non-small cell lung cancer. סרטן הריאות מבטא באופן מוגבר את EGFR (כגורם לגדילת תאים מואצת), ולכן, פעמים רבות, הינו אגרסיבי, אלים ונמצא עמיד לכימותרפיה.

THC, אשר הינו ומר אנדוקנאבואידי, מיועד ומכוון לעבר הרצפטורים הקנאבואידים CB1 ו- CB2, שמיוצרים באופן טבעי בגוף ומפעילים את הרצפטורים הללו. החוקרים סוברים כיTHC  או חומר אחר המתפעל את הרצפטורים הללו, צריך להיות שיטה טיפולית בסרטן הריאות.

מנגנון הפעולה הנחקר

פעולת הרצפטורים הקנאבואידים CB1 ו- CB2, ואנדוקנאבואידים (כמו THC) הינה פעולה ידועה הגורמת לשפעול מספר מנגנונים האחראיים על תפקודים ביולוגים שונים, כולל שליטה על כאב ועייפות או תשישות ודלקת.

כמו כן, למרות שהנגזרת הרפואית של THC הנקראת מרינול, אושרה לשימוש כמזרזת תיאבון לחולים אונקולוגים על ידי ה- FDA  (משרד הבריאות האמריקאי), ומספר מועט של מדינות באמריקה מאפשרות את השימוש במריחואנה רפואית כמטפלות בתופעות לוואי אלו של חוסר תיאבון, רק מספר מחקרים מועט הראה כי ל- THC ישנה פעילות נוגדת גידולים.

הניסוי הקליני היחיד אשר בדק את ה-THC  כטיפול כנגד גדילת גידולים, הושלם כניסוי פיילוט בריטי בסרטן מסוג גליובלסטומה.

המחקר, אשר בדק את הקשר בין מריחואנה לסרטן הריאות, הציג בתחילה את שני סוגי סרטני הריאות הקיימים כנגד התבטאותם של CB1 ו- CB2 בגידולים אלה, ומינונים לא רעילים שלTHC  אשר מעכבים את גדילת והתרבות התאים.

נמצא כי כאשר התאים טופלו באופן מקדים עם THC, הם הראו גדילה מואטת והציגו מינונים נמוכים של EGFR, בהשוואה למדידות שנערכו בתנאי מעבדה (in vitro). תופעות אלו נצפו בסוג סרטן הריאה ממקור תאים שאינם קטנים (non-small cell lung cancer, NCLC).

השלכות יישומיות

במשך שלושת שבועות הניסוי, הזריקו החוקרים מינונים סטנדרטים של THC לעכברים אשר הודבקו תחילה בתאי סרטן ריאה אנושי.

במהלך הניסוי נצפה כי הייתה ירידה ב- 50% בגודל ובמשקל הגידול בעכברים המטופלים, בהשוואה לקבוצת הביקורת אשר כללה עכברים שלא טופלו ב THC. מעבר לכך, נמצאה גם ירידה של 60% בגרורות הסרטניות בריאות בעכברים אלו, כמו גם ירידה משמעותית בסמני החלבונים הקשורים לתהליך ההתקדמות הסרטני.

למרות שהחוקרים לא יודעים בוודאות למהTHC  מעכב את גדילת הגידולים, הם טוענים כי החומר יכול לשפעל מולקולות אשר עוצרות את תהליך ההתחלקות ומעגל התא.

הם מניחים כיTHC  עשוי להפריע למנגנון אספקת הדם לתאים (vascularization), אשר מעודד את גדילת התאים, התרבותם, והצטברותם לגידול. למרות הממצאים המעודדים, יש צורך במחקרים נוספים אשר יבהירו את מנגנון הפעולה של THC, תוך נקיטת אמצעי זהירות כי אפשרי שרק ניסויי חיות מעבדה יראו את יכולתו של החומר כנגד סרטן זה או אחר, ולא תהיה חזרה של הממצאים בניסויים קליניים המערבים אנשים חולים.

הממצאים הינם מעודדים, בכל מקרה, מכיוון ש- THC  מציע הזדמנות פוטנציאלית לטיפול בסרטן ריאה, ועשוי בבוא היום לשמש כשיטת טיפול חדשנית ויעילה.

>

מריחואנה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן