איזה סוגי סרטן מתרחשים כתוצאה מעישון?

מחקרלקראת סוף אוקטובר 2016 פרסמה האגודה למלחמה בסרטן נתונים ומחקרים עדכניים שנאספו בשיתוף משרד הבריאות, לקראת פתיחתו של מבצע "הקש בדלת". אחד מהמחקרים המרתקים ביותר שפרסמה האגודה, עוסק בגורם התחלואה בר המניעה העיקרי כיום: עישון סיגריות.

ידוע כי עישון של סיגריות הוא הגורם ל-75% ממקרי סרטן הריאה, אך כעת מתברר כי עישון סיגריות גורם ליותר מעשרה סוגי סרטן נוספים. בין היתר מדובר בסרטן הלוע, סרטן חלל האף והפה, סרטן הכליה, סרטן הלבלב, סרטן הוושט ועוד.

הנתונים המדאיגים – דו"ח שהוגש לכנסת מטעם משרד הבריאות קובע שבקרב בני ה-21 ומעלה בישראל, 13.6% מהנשים מעשנות ו-26% מהגברים מעשנים. באוכלוסייה הערבית הנתונים מדאיגים אף יותר, שכן לפי המחקר, 44% מהגברים הערבים מוגדרים כמעשנים כבדים או מעשנים.

דבר המומחה

סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות (משרד הבריאות), ד"ר ליטל קינן בוקר, התייחסה לנתונים החדשים ואמרה כי הטבק ומוצריו, בדגש על סיגריות, מהווים את גורם הסיכון החשוב ביותר לסרטן, מבין גורמי הסיכון ברי המניעה.

לדבריה, במחקר חדש שבו בחנו את תוספת הסיכון שמיוחסת לעישון סיגריות, נמצא כי אם היינו מצליחים למנוע בצורה מוחלטת את החשיפה לעישון, היה באפשרותנו לצמצם את התחלואה בסרטן הריאה ב-58% בקרב נשים וב-81% בקרב גברים.

נתוני סרטן במגזר היהודי והערבי

ד"ר קינן בוקר מדווחת שהנתונים נאספו בין שנת 1990 לשנת 2013 וניתן ללמוד מהם כי חלה ירידה בהישנות של סרטן בקרב נשים ערביות ויהודיות וכן בקרב גברים יהודים, אך עלייה בהישנות בקרב גברים ערבים.

במקביל, נצפתה עלייה בסוגים מסוימים של גידולים סרטניים בקרב נשים ערביות וההשערה היא שתופעה זו נובעת מהעובדה שהנשים הערביות חשופות לעישון פסיבי.

למנוע סרטן באמצעות אורח חיים בריא

יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, פרופ' אליעזר רובינזון, התייחס למחקר רחב היקף שנמשך שלושה עשורים באוניברסיטת הרווארד. במחקר נמצא שהקפדה על אורח חיים בריא מאפשרת את הפחתת התחלואה והתמותה מגידולים סרטניים מסוגים שונים.

במחקר נמצא כי בקבוצת הנבדקים ששמרו על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה, התפתחו פחות גידולים סרטניים (35% פחות ליתר דיוק), ושיעור התמותה בקרב החולים בקבוצה זו היה נמוך בחמישים אחוזים בהשוואה לשיעור התמותה בקרב החולים בקבוצה שלא הקפידה על אורח חיים בריא.

הנתונים המפחידים – מדי שנה מתגלים בישראל כשלושים אלף מקרים חדשים של סרטן וכעשרת אלפים חולים נפטרים כתוצאה מהמחלה הקשה. לא קיימת אף תרופה שיכולה להפחית את מספר הנפטרים והחולים בשיעור כה גבוה, כמו אורח החיים הבריא.

לוותר על כריתה ולהסתפק בקרינה

במחקר ישראלי חדש המתנהל בימים אלה, בוחנים את האפשרות להפחית את הסיכוי להתפתחות של סרטן השד בקרב נשים הנמצאות בסיכון גבוה על רקע גנטי, באמצעות טיפולי קרינה מונעים לסרטן השד. אם יצליחו החוקרים במשימתם, ייתכן שבעתיד לא יהיה עוד צורך לבצע כריתה מונעת בקרב נשאיות.

ד"ר אלה עברון, רופאה אונקולוגית בכירה מהמרכז הרפואי "איכילוב", מסבירה שנשים הסובלות מסרטן השד מגיעות למרכז כדי לקבל טיפולי כימותרפיה. באותה ההזדמנות, ניתן יהיה להציע להן לעבור טיפולי קרינה במטרה למנוע התפתחות של גידול בשד הבריא.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן