תרופה ניסיונית חדשה מלמדת את מערכת החיסון לתקוף ולכווץ גידולים סרטניים

תרופותמידי שנה מאובחנים במדינת ישראל למעלה ל-15,000 חולי סרטן חדשים. עם הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הסרטן שמתחדשים מידי יום ביומו, קיימות כיום אפשרויות לאיתור מוקדם של סוגי סרטן רבים.

ככל שהאבחון הוא מוקדם יותר, הטיפול הוא יעיל יותר והסיכוי להיפטר מהמחלה הולך ועולה. גם הטיפולים שקיימים כיום בשוק נגד סוגי הסרטן השונים התייעלו מאוד עם השנים, וניתן לומר כי למרבית סוגי הסרטן יש כיום תרופות שיעילות הן בהארכת חיים, והן לעיתים בהעלמה של המחלה לחלוטין.

יחד עם זאת, מדענים ורופאים מנסים כל הזמן לחדש ולפתח את הטיפולים הקיימים. אנשים רבים לא מצליחים למצות את מלוא תוחלת החיים שלהם בגלל המחלה הנוראה הזו, ולכן אנו נמצאים במלחמה בלתי פוסקת בניסיון לעצור את הסרטן מלהתפשט.

הדור החדש של התרופות כנגד סרטן הן מה שמכונה "תרופות ביולוגיות". תרופות אלה הן תרופות שפועלות כמו טיל מונחה וממוקד מטרה- הן "יודעות" לזהות סמנים ספציפיים הקשורים לסוגי הסרטן השונים, ועל ידי כך לנטרל את תאי הסרטן עצמם או למנוע מהם קבלה של חומרים החיוניים להם.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בעיתון הרפואי הנחשב  New England Journal of Medicine מתאר כיצד תרופה ניסיונית הנמצאת כרגע בשלבי פיתוח, מצליחה לגרום לגידולים להתכווץ בצורה משמעותית.

מנגנון הפעולה של התרופה החדשה

המחקר שמובל על-ידי ד"ר סוזן טופלין, הוצג בשני ליוני 2012 בכנס של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית.

קבוצת המחקר של ד"ר טופולין פיתחה תרופה שמעכבת מסלול מסוים בשם PD-1 שמופעל על-ידי המערכת החיסונית.

מסלול זה מונע למעשה מתאי המערכת החיסונית של הגוף לתקוף תאים סרטניים. קבוצת המחקר הצליחה לפתח תרופה שחוסמת את המסלול הנ"ל, ובכך מאפשרת לתאים השונים של מערכת החיסון לתקוף את התאים הסרטניים שמרכיבים את הגידול.

התרופה הניסיונית היא ייחודית מבין כל התרופות הקודמות לטיפול בסרטן, מכיוון שהיא מנצלת יכולת טבעית של הגוף שמקנה לו אפשרות להילחם בסרטן. זאת בשונה מטיפולים אחרים שמתבססים על אמצעים חיצוניים לצורך התמודדות עם הסרטן.

מהלך המחקר

מדובר במחקר שלב ראשון שכלל כ-240 חולים שונים עם סוגים מתקדמים של סרטן. המשתתפים במחקר סבלו מסוגי הסרטן: מלנומה, סרטן מעי גס ורקטום, סרטן פרוסטטה, סרטן כליות וסרטן ריאות. כל המשתתפים במחקר קיבלו כבר 5 סוגים שונים של טיפולים בעבר, אליהם הם לא הגיבו.

לאחר נטילה של התרופה הניסיונית במשך קרוב לשנתיים, בוצעה לנבדקים סריקת CT בכדי לבדוק את מצב הגידולים.

התברר כי 26 מתוך 94 חולים במלנומה, 9 מתוך 33 חולים עם סרטן כליות ו-14 מתוך 76 חולים עם סרטן ריאה, הראו התכווצות של הגידול בתגובה לטיפול. בקרב חלק מהמשתתפים בניסוי היו גרורות שנעלמו לחלוטין בתגובה לטיפול.

למרות התוצאות המעודדות, החוקרים מדווחים כי הטיפול אינו חף מתופעות לוואי. כ-14% מהמשתתפים בניסוי סבלו מתופעות לוואי כגון: פריחות עוריות, שלשולים ובעיות עיכול וכן קשיי נשימה.

מה אומרות התוצאות בנוגע לעתיד?

מומחים מסכימים כי לדעת עתה התרופה החדשה מראה תוצאות מרשימות ביותר. היא לא רק מונעת את הגדילה של גידולים, אלא אפילו מכווצת אותם, גם כשמדובר בגידולים קשים יותר כמו גידולי ריאה. תוצאות אלה הן מעודדות בהחלט.

יחד עם זאת, החוקרים משתדלים לשמור על אופטימיות זהירה ולהדגיש כי דרוש עוד מחקר כדי לראות האם התרופה היא יעילה ובטוחה לשימוש.

שלב זה של הניסוי נועד בעיקר כדי לבדוק האם התרופה היא בטוחה לשימוש. פרט לכך הוא הראה גם יעילות של התרופה. בשלב הבא של הניסוי תיבדק קבוצה גדולה יותר של אנשים ותוערך יכולת הארכת תוחלת החיים של התרופה.

ראו גם:

תרופה ניסיונית הפועלת כפצצה חכמה מיועדת לטיפול בסרטן השד

>

תרופות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן