האם ניתן למנוע את סרטן המעי הגס?

האם ניתן למנוע את סרטן המעי הגס?ההגדרה של סרטן המעי הגס הוא סרטן שמתחיל את דרכו במעי הגס או בפי הטבעת. אף על פי שהוא נחשב לסוג סרטן מוכר במיוחד, מפחיד לגלות כי ישנו סיכוי של 4.5% לכל אדם לחלות בו!

סרטן המעי הגס יכול להתחיל במספר תאים שמתחלקים בצורה שיוצאת מכלל שליטה, מתחילים ליצור גושים קטנים הנקראים פוליפים – ולאחר מכן להתפתח לסרטן במלוא העוצמה.

למרות הפחד, ישנן דרכים המאפשרות להוריד את שכיחות המחלה ואף להקטין את הסיכוי לחלות בה, והנה כמה מהטובות שבהן.

תזונה נכונה להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס

מאחר ומדובר על סרטן של מערכת העיכול, הקפדה על תזונה נכונה יכולה לעזור במניעה. רצוי להימנע מכל מאכל שעלול לגרום לגירוי של המעי. מומלץ להוריד מהתפריט בשר אדום, בשרים מעובדים, בשרים שעוברים הכנה על גחלים וכמובן מזון מטוגן ומתובל במלח יתר על המידה.

מן הצד השני, כדאי להוסיף לתפריט מאכלים בריאים כמו קטניות, ירקות ופירות ולעבור לשימוש בשמן זית הנחשב לבריא ביותר מבין סוגי השמנים.

אורח חיים בריא

כיום, מרבית האנשים יושבים במשרד או מול המחשב והטלוויזיה במשך רוב שעות היום. אורח החיים הפך להיות כזה שכולל ישיבה והורדת רמות הפעילות הגופנית למינימום של קימה מהמחשב לצורך הכנת אוכל.

כדי להוריד את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס יש להגביר את קצב הפעילות, להכניס את הגוף לכושר ולשמור על כך לאורך זמן. פעילות כזו מכניסה את הגוף למתח חיובי ומאפשרת לו להילחם כראוי במחלות שונות ובכללן מחלות מעי שונות.

הסרת נגעים טרום סרטניים

סרטן המעי הגס מתפתח בתחילה מגושים קטנים הנקראים פוליפים. גושים אלו כוללים תאים המתחלקים באופן לא נשלח ולכן הופכים להיות גושים קטנים בתוך המערכת.

איתור מוקדם של הגושים הללו, הסרתם באמצעות ניתוח, ובדיקות קבועות לאבחון סרטן המעי הגס, הן פעולות המפחיתות באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס ומאפשרת להימנע מהמחלה.

דם סמוי בצואה

בדיקה אותה יש לבצע החל מגיל חמישים, פעם אחת בכל שנה. דם סמוי בצואה הוא אחד התסמינים המובהקים ביותר לסרטן המעי הגס. בבית לא ניתן להבחין בכך (בגלל זה נקרא התסמין "דם סמוי בצואה"), אך בדיקות מעבדה מתאימות יכולות לתת תוצאות במהירות וביעילות.

הקפדה על שגרות בדיקה לאורך שנים והתייחסות לתוצאות אומנם לא ימנעו תחלואה בסרטן המעי הגס, אך יכולות לצמצם משמעותית את התוצאות ההרסניות שלו. סרטן המעי הגס המתגלה בשלב הראשון וללא גרורות יכול להגיע לריפוי מלא

הפחתת שתיית אלכוהול – מחקרים הוכיחו כי אלכוהול גורם להשפעה ולמאמץ על מערכת העיכול כולה. המעי הגס הנאלץ להתמודד עם האלכוהול ייאלץ לשאת בנטל שצורה גבוהה יותר, לפעול בצורה אינטנסיבית יותר וכך ישנו סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן המעי הגס. צמצום שתיית האלכוהול תאפשר להוריד את הסיכויים לחלות במחלה.

זיהוי תסמונות גנטיות

הגנטיקה רלוונטית גם בתחום של סרטן המעי הגס. מלבד העובדה שאדם שהיו במשפחתו מקרים כאלו חייב להקפיד על שגרת בדיקות, ישנן תסמונות גנטיות הכוללות תדירות גבוהה במיוחד של גידולים במעי הגס.

במידה ולאדם ישנה תסמונת גנטית שכזו המעקב אחריו חייב להיות צפוף וקבוע. חשוב לזכור כי בדיקה מוקדמת לגילוי תסמונת גנטית יכול לאפשר לאדם להימנע מהעברת גן זה לצאצאיו על ידי הפריות מבחנה ובחירת הגנים הנכונים והבריאים לעובר.

אולי יעניין אותך גם:

האם חולי סרטן המעי הגס יכולים לקבל חיסון נגד קורונה?

>

טיפול בגלי רדיו לסרטן בכליה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן