בדיקת ממוגרפיה ללא קרינה

מדענים ישראליים מחברת "Real Imaging" פיתחו סוג חדשני של סורק, שאמור להגביר את היעילות באיתור סרטן השד בהשוואה לממוגרפיה המקובלת.

המכונה החדשה מאתרת גידולים בשד ללא צורך בקרינת רנטגן, שאינה נחשבת רצויה מבחינה בריאותית. הסורק פועל באמצעות אנרגיה תרמית וקרני אור אינפרה-אדומות, שקרינתן הרבה פחות מסוכנת.

בניסוי רחב מימדים שבדק מעל 2,500 נבדקות, הסורק החדש הראה שיפור משמעותי ביכולת האיתור של סרטן השד: הטכנולוגיה החדשה הראתה רמת אפקטיביות של 92% באיתור סרטן השד בקרב נשים, זאת לעומת רמת אפקטיביות של 80% בקבוצה שנבדקה באמצעות הממוגרפיה הרגילה.

תוצאות אלו עומדות להתפרסם בקרוב בכתב עת רפואי מוביל, ומבחנים נוספים עומדים להתבצע בשנה הבאה בבית חולים מחקרי חשוב בלונדון ובבתי חולים מרכזיים נוספים בברצלונה ובפאריז. מבדקים אלו יכללו מספר זהה של נבדקות- 2,500 לכל הפחות, על מנת לאשר את תוצאות המבדקים הקודמים במהימנות גבוהה.

איתור סימנים על גבי העור

המדענים שפיתחו את המכשיר הסתמכו על הגילוי, שנשים החולות בסרטן השד מייצרות אותות (סיגנלים) שונים במעט על פני העור מנשים שאינן חולות במחלה. אותות אלה ניתנים לאיתור ע"י הסורק, מבלי צורך במגע ישיר בשד. אחד מיתרונותיו העיקריים של המכשיר, לפי המפתחים, הוא היכולת לאתר סרטן השד גם אצל נשים צעירות, אשר מבנה השדיים שלהם שונה והרקמה בהם צפופה יותר.

כיום, גורמי הבריאות בארץ ובעולם מעודדים בדיקות ממוגרפיה קבועות אצל נשים מבוגרות, בדרך כלל החל מגיל 50. מעבר לעלות הכספית שבעריכת בדיקות לנשים בכל הגילאים, הממוגרפיה הקיימת אינה מזהה באופן אפקטיבי קיום גידולים בשד אצל נשים צעירות, ויש צורך בשיפור הטכנולוגיה בתחום – בעיה שאולי הסורק החדש ייתן לה פתרון. בינתיים, ניסויים שנערכו בבתי חולים בארץ הוכיחו שהסורק מעניק אבחון יעיל של סרטן השד אצל מבוגרות וצעירות כאחת.

החברה המפתחת ממתינה לאישור רשמי מהאיחוד האירופי, שאמור להתקבל עד סוף השנה, על מנת שהמכשיר יוכל לשמש בבריטניה ובהמשך בארצות נוספות. בינתיים, שני אנשי עסקים בריטיים, דייויד וסימון רובן, השקיעו כבר סכום שמוערך ב- 11 מליון יורו במכשיר, לאחר שבגופה של קרובת משפחתם התגלה סרטן השד.

תמונה שקשה לפספס

ד"ר יוג'ין ליבסון, רדיולוג בכיר בביה"ח הדסה בירושלים אומר כי בדיקת מוגרפיה היא שיטה מיושנת שדורשת בחינה של סריקות על גבי פילמים בעין בלתי מזוינת. זאת לעומת התמונות על גבי מסך גדול, שמתקבלות כפלטים מהסורק החדש. הוא אומר כי הסורק החדש מיישם טכנולוגיה גבוהה, ולא תלוי ברמת הדיוק של העין האנושית.

בשנים האחרונות שירות הסריקות של בריטניה מצא את עצמו מספר פעמים תחת מתקפה, לאחר שרופאים פספסו סימנים לקיום גידולים סרטניים בבחינה של סריקות ממוגרפיה. נוסף על יתרון משמעותי זה, לדברי ד"ר ליסבון, ידוע כי הממוגרפיה אינה מוצלחת באיתור סרטן אצל נשים צעירות, וגם את הבעיה הזו יכול לפתור הסורק החדש.

מדעני החברה המפתחת את המוצר רואים את יציאתו לשוק בשלב הראשוני כגיבוי לממוגרפיה הרגילה, אך מאמינים כי בתוך מספר שנים המוצר יוכל להחליף את הממוגרפיה, שבה לא יהיה כבר צורך. פרופסור מוקבל, מומחה לסרטן מביה"ח סיינט ג'ורג' שבלונדון, מצטרף למברכים ואומר כי יש בהחלט צורך בסורק נוסף לצד הטכנולוגיה הקיימת של הממוגרפיה. גם הוא מציע להשתמש בסורק תחילה במקביל לממוגרפיה, על מנת לאתר גידולים שהממוגרפיה לא מזהה ולהביא לתוצאות מדויקות בהרבה.

ראו גם:

תרמוגרפיה לאבחון סרטן השד

סיכול ממוקד של תאי סרטן השד

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן