מיתוסים על סרטן הערמונית

מיתוסים על סרטן הערמוניתהמודעות לסרטן הערמונית מתגברת בשנים האחרונות אך עדיין קיים בלבול סביב מחלה. המחקר המואץ הוביל לזיהוי 25 סוגים שונים של המחלה והנושא עודנו יוצר מבוכה בקרב גברים המנסים לשנות את הנושא מרגע שזה עולה או לחלופין נותנים מגוון של תשובות שחלקן אינן נכונות. לכן נכון לסקור כמה מהמיתוסים הנפוצים אודות המחלה:

אם אין תסמינים אין חשש

סרטן הערמונית הוא אחד הסרטנים האסימפטומטיים ביותר באונקולוגיה, כלומר, לא כל הגברים חווים תסמינים. במקרים רבים, התסמינים עלולים להיות מטעים ומבלבלים אותם עם גורמים אחרים.

התסמינים השכיחים הם צורך לתת שתן לעתים תכופות, או קושי במתן שתן וזרימת שתן חלשה או מופרעת. תסמינים נוספים הם דם בשתן או בזרע, וכאבים תכופים בגב התחתון או בחלק העליון של הירכיים.

זהו סרטן "איטי"

האבחנה הזו אינה מדויקת והתשובה הנכונה לה היא לעתים כן אך לעתים לא. מבין 25 סוגי סרטן הערמונית ישנם כאלה אגרסיביים מאוד. לאחר הביופסיה המאשרת את נוכחות סרטן הערמונית, הרופא משתמש בנתונים עבור הדו"ח הפתולוגי על מנת לאפיין את התוקפנות הפוטנציאלית של הסרטן ולהמליץ על טיפול התלוי בגורמים כגון גיל המטופל ומצבו הבריאותי.

טיפולים רבים זמינים, וגישה או טיפול באחד אינם מתאימים בהכרח מתאימים. המטופלים צריכים להבין את מורכבות המחלה ולקבל החלטות טיפוליות המתאימות להם תוך התייעצות עם אונקולוג. התפתחות המחקר בתחום עשוי להוביל למצב בו יאובחן סוג הסרטן הספציפי בכל מקרה של הופעת המחלה כך שהטיפול שיינתן יהיה היעיל ביותר.

מחלה של "זקנים" – עובדה נכונה היא שככל שמזדקנים כך עולה הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית, כאשר 65% מהמקרים מאובחנים בקרב גברים מעל לגיל 65. אולם 35% מהמקרים מאובחנים בגיל מוקדם יותר וזהו נתון שאסור להתעלם ממנו. ישנם גורמי סיכון נוספים מלבד הגיל הנוגעים לתורשה, היסטוריה רפואית במשפחה, בריאות גופנית וסגנון חיים.

אין לך היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית ולכן אתה מוגן? תחשוב שוב! נכון שהסיכוי לחלות במחלה במקרים בהם יש היסטוריה משפחתית הוא כפול, אך גם ללא היסטוריה משפחתית, אחד מכל שישה גברים יאובחן במחלה.

בדיקות PSA מודדות רמות אנטיגן לערמונית ולא סרטן

PSA מיוצר על ידי הערמונית בתגובה למספר בעיות העלולות להיווצר בערמונית הכוללות דלקת או זיהום, הגדלת בלוטת הערמונית ואולי סרטן. בדיקת PSA זוהי היא התראה ראשונה וצעד ראשון בתהליך האבחון של סרטן הערמונית, אך אינה בלעדית ואינה מספקת לקביעה חד משמעית המאשרת את המחלה.

הבדיקה מאפשרת גילוי מוקדם ועשויה להציל חיים. למרות שסרטן הערמונית הוא הגורם השכיח לרמות PSA, חלק מהגברים הסבלים מהמחלה עשויים להיות בעלי רמות נמוכות של PSA כאשר הדילול עשוי לנבוע מעודף משקל או מנפח דם גדול. בנוסף, רמות גבוהות יכולות להוות אינדיקציה למצבים רפואיים אחרים מלבד סרטן הערמונית.

 

אולי יעניין אותך גם:

הכירו את הבדיקה שעשויה למנוע כריתת ערמונית – אונקוטייפ פרוסטטה

>

מיתוסים על סרטן הערמונית

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן