מחקר מצא כי סרטן הריאות נפוץ בקרב נשים אירופאיות

ריאותסרטן הריאות הינו אחד הסרטנים השכיחים ביותר וכן הקטלניים ביותר בקרב נשים וגברים כאחד. רוב החוקרים מסכימים כי למעלה מ-80% ממקרי סרטן הריאות נובעים מעישון-הן אקטיבי ופסיבי. גורמים נוספים הינם חשיפה לחומרים שונים כגון אסבסט, קרינה וכדומה.

מחקר שנערך בשנים האחרונות מצא שישנה מגמה של הפיכת סרטן הריאות להיות גורם התמותה העיקרי מסרטן בקרב נשים בבריטניה ועומד כיום על 21 מתוך 100,000 נשים, כאשר עד לפני כמה שנים הגורם העיקרי היה סרטן השד.

החוקרים מעריכים כי עד שנת 2050 סרטן הריאות יהפוך להיות גורם התמותה העיקרי מסרטן בקרב כלל נשים בכלל יבשת אירופה.

שיעור התמותה מסרטן הריאות עלה בכ-7% מאז שנת 2009, זאת בניגוד למגמה של ירידה בשיעור התמותה הכללי בקרב גברים ונשים כתוצאה מסרטן שעומד על 4%-6%.

אחד החוקרים ציין כי במידה והמגמות ההפוכות הללו תמשכנה, עד שנת 2015 (וכזכור, אנו ב-2013 ברגע זה) סרטן הריאות יהפוך להיות הגורם מספר אחד למוות באופן כללי- לא רק מסרטן.

הסיבה לעלייה בשיעור סרטן הריאות בשנים האחרונות נעוצה ככל הנראה בכך שיותר ויותר נשים, במיוחד צעירות, החלו לעשן בשנות ה60 וה-70 המאוחרות ביחד עם עלייה בתוחלת החיים הממוצעת.

מהלך המחקר

המחקר שפורסם באחד הירחונים החשובים של רפואת סרטן ("Annals of Oncology")- בחן את שיעורי התמותה מסרטן בכלל האיחוד האירופאי, אך התמקד בעיקר בשש מדינות ובכלל זה בבריטניה. מחקר נוסף שפורסם בירחון אחר הראה כי שיעורי ההישרדות בבריטניה קטנים יותר בהשוואה לחמש מדינות מפותחות אחרות באירופה.

שיעור ההישרדות לאחר שנה עבור סרטני תאים לא קטנים של הריאה-הצורה השכיחה ביותר של המחלה- אינם טובים כמדינות כגון אוסטרליה, קנדה, דנמרק, ושוודיה. שיעור ההישרדות לאחר שנה נעו בין 30% בבריטניה לבין 46% בשוודיה, בעוד לקנדה ואוסטרליה היה שיעור של 42% ולדנמרק היה שיעור של 34%, לפי המחקר.

המחקר בדק נתונים אודות 57000 מקרי סרטן הריאות שאובחן בין השנים 2004 ל2007. המחקר בחן שיעורי הישרדות וכן באיזה של המחלה היו החולות בעת האבחון. בדנמרק, רק 1 מתוך 7 חולות עם סרטן תאים לא קטנים אובחנו בשלבים המוקדמים של המחלה, לעומת שוודיה וקנדה, בהן השיעור עומד על 1 מתוך 5.

שרה היום, מרכזת מחקר לגילוי מוקדם של סרטן בבריטניה אמרה: "ראוי כי מחקר זה יזכיר לנו שלמרות ההתקדמות וההתפתחויות בטיפולים בסרטן בבריטניה, אל לנו להיות שאננים.

ישנם כ- 35000 מתים מסרטן מידי שנה בבריטניה מידי שנה – וזהו מספר אדיר מידי. היינו רוצים לראות התפתחות בתחומי איסוף מידע ושימוש במערכות מתוקננות בכל הנוגע לשלבי המחלה כדי לשפר את הדיוק של ההשוואות העולמיות".

מסקנות המחקר

אנו יכולים להסיק כי ישנן גם דרכים למנוע את התפתחות המחלה או לפחות לבלום את הידרדרותה. ניתן למשל לפעול בתחום החינוך לבריאות אודות הסכנות הטמונות בעישון וחשיפה לחומרים מסרטנים.

כמו כן ניתן לגרום לתמריץ שלילי בכל הנוגע לשימוש במוצרי עישון כגון העלאת מחירים סיגריות וכן מיסי ייבוא סיגריות בצורה דרסטית, הגבלת הגיל המותר בעישון,  וכדומה. נקיטה בצעדים שכאלה יכולה להוריד את רמת העישון ועם זה את שיעור חולי סרטן הריאות באופן ניכר.

>

ריאות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן