מחקר בדק ומצא: הסיכון לסרטן הרחם קטן בזכות ניתוח בריאטרי

מחקר מצא כי ניתוח בריאטרי יקטים את הסיכוי לחלות בסרטן הרחם
מחקר מצא כי ניתוח בריאטרי יקטים את הסיכוי לחלות בסרטן הרחם

השמנת יתר היא בעיה בריאותית נפוצה בעולם המערבי. השמנת יתר לפי עדויות רבות נקשרת לסיכונים בריאותיים רבים הכוללים מחלות לב, סוכרת וסרטן ובייחוד לסרטן רירית הרחם אצל נשים.

חוקרים באוניברסיטת סן דייגו במרכז לחקר הסרטן בקליפורניה, מפרסמים כי ניתוח בריאטרי לטיפול באנשים הסובלים מהשמנת יתר חריפה, המלווה בירידה משמעותית במשקל, מפחית את הסיכון לסרטן רירית הרחם ב81 אחוזים, אצל מטופלות השומרות על משקל תקין לאחר הניתוח.

לפי ממצאי המחקר שפורסמו באגודה האונקולוגית גיניקולוגית, השמנת יתר היא גורם סיכון להתפתחות סרטן רירית הרחם.

מהו ניתוח בריאטרי?

ניתוח בריאטרי משמש לטיפול בחולים הסובלים מהשמנת יתר חמורה. מטרת הניתוח היא להגביל את נפח הקיבה באמצעות הצרת הקיבה, יצירת מסלול עוקף בין הוושט והמעי הגס, כדי להפחית את כושר הספיגה של המזון.

הקריטריונים לניתוחים אלה כוללים מטופלים הסובלים מהשמנת יתר מסוכנת, בעלי ערך BMI מעל 40 או מטופלים עם ערכי BMI מעל 35 הסובלים במקביל מתחלואה הקשורה להשמנה כמו יתר לחץ דם, סוכרת, עודף שומנים בדם, קוצר נשימה, כאבי פרקים והפרעות פוריות.

ניתוחים בריאטריים כוללים הצרת קיבה באמצעות טבעת מתכווננת, המורכבת סביב חלקה העליון של הקיבה.

הפחתת קוטר המוצא אל עבר הקיבה, מטרתו להגביל את כמות האוכל הנכנסת לקיבה לצורך עיכול.

ניתוח נוסף הינו שרוול קיבה. באמצעות שיטה זו ניתן להגביל את כמות האוכל לעשירית מנפח הארוחה הרגילה.

מעקף קיבה, הוא ניתוח אשר מתבסס על חיבור המוצא של הקיבה אל לולאת המעי הדק. שיטה נוספת מכונה בשם מעקף תריסריון אשר במסגרתה מפחיתים באופן משמעותי את כושר הספיגה במעי הדק.

ממצאי המחקר

במסגרת מחקר רטרוספקטיבי נלקח מידע מ 7,431,858 חולים הרשומים במאגרי המידע של האוניברסיטה.

מאגר זה סייע ותרם למרכזים רפואיים אקדמיים בארצות הברית ובבתי החולים המסועפים. 103,797 חולים בעלי היסטוריה של ניתוח בריאטרי ו44,345 חולות אשר אובחנו עם  גידול ממאיר ברחם.

נתונים ממחקרים רבים אשר בחנו את הקשר בין ערכי BMI גבוהים וסרטן רירית הרחם, מצאו כי נשים בעלות BMI של 40, נמצאות בסיכון הגדול פי שמונה ללקות בסרטן הרחם בהשוואה לנשים בעלות ערכי  BMI השווים או הנמוכים מ25.

בקרב נשים אשר עברו ניתוח בריאטרי והקפידו על משקל גוף תקין, נרשמה ירידה של 72 אחוזים בסיכון להתפתחות סרטן הרחם.

מתוך כך, המסקנה מהמחקר הייתה כי השמנת יתר מעלה את הסיכון לסרטן הרחם ולכן ניתוח בריאטרי בנשים הסובלות מהשמנת יתר, מקטין את הסיכון באופן משמעותי. עוד נמצא כי נשים בעלות משקל תקין, ללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי, הציגו סיכון הנמוך ב 81 אחוזים ללקות בסרטן רירית הרחם.

חשוב לציין כי הנתונים מהמחקר, תומכים בטענה לפיה השמנת יתר מגבירה את הסיכון לסרטן ואינה בהכרח מבטיחה כי ניתוח בריאטרי מפחית סיכון לסרטן.

מהו הקשר בין השמנת יתר להתפתחות סרטן רירית הרחם?

מספר מנגנונים ביולוגיים נקשרים להשמנת יתר וסרטן רירית הרחם. ראשית, שומן יתר או רקמת שומן עבה יותר, מובילה להעלאת רמות אסטרוגן בחזור הדם, אשר מזוהה עם יצירת גידולים וגרורות. בנוסף לכך, השמנה  גורמת להתפתחות דלקת כרונית, לחיזוק העמידות לאינסולין ולרמות אסטרוגן גבוהות יותר.

במהלך מחזור הורמונלי תקין, שני הורמונים שולטים על רירית הרחם. אסטרוגן בונה את רירית הרחם ופרוגסטרון מייצב אותה.  אישה עם רקמת שומן עודפת, מאובחנת עם רמות אסטרוגן גבוהות.
לפיכך בניית הרחם נמשכת לעומת רמות הפרוגסטרון הנמוכות, המשמשות לייצוב. שינויים אלה ברקמה התקינה מובילים להתפתחות סרטן.

מחקרים מעניינים נוספים:

מחסור בשינה הינו גורם סיכון לסרטן המעי הגס

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן