למה רוב מקרי הסרטן הם לא סתם תוצר של מזל רע?

מחקרלפי מחקר שפורסם בחודש ינואר, 2015, שבו בחנו החוקרים שלושים ואחד סוגים שונים של סרטן, התגלה כי רק תשעה מהסוגים מושפעים במידה משמעותית מגנטיקה או אורח חיים ואילו 22 מהם נגרמים על רקע מוטציה אקראית בחומר הגנטי.

במילים אחרות ניתן לכתוב כי לפי החוקרים שערכו את המחקר, רוב סוגי הסרטן שנבדקו הם תוצאה של ביש מזל ותו לא. את המחקר ערכו חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן הפועל באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור (מדינת מרילנד, ארצות הברית) וממצאיו המרעישים פורסמו בכתב העת המדעי היוקרתי Science.

אילו סוגי סרטן נגרמים בהשפעת הסביבה והתורשה?

סוגי הסרטן המושפעים ביותר מגורמים סביבתיים ותורשתיים לפי החוקרים הם קרצינומה של תאי בסיס (סרטן העור), סרטן בלוטת התריס פוליקולרי, סרטן הכבד (נגרם כתוצאה מהדבקה בנגיף הפטיטיס סי), סרטן המעי הגס, סרטן הריאות (בקרב מעשנים) וסרטן ראש וצוואר שנגרם על רקע הדבקה בנגיף הפפילומה. הכוונה בגורמים סביבתיים היא למשל לחשיפה לעשן סיגריות, חשיפה לקרינת השמש ועוד.

22 סוגים של גידולים סרטניים, המהווים סך הכול 65% ממקרי הסרטן נגרמים בשל מוטציות אקראיות שאין לנו כל שליטה עליהן. בין היתר מדובר בסרטן התריסריון, האגן, השחלות, הריאות (בקרב חולים שאינם מעשנים), סרטן הוושט, סרטן הלבלב, לוקמיה חריפה, לוקמיה כרונית ועוד.

כיצד הגיעו החוקרים למסקנות המרעישות?

החוקרים יצרו מודל מתמטי שבא לבחון את הקשר שבין השכיחות של גידולים סרטניים שונים באוכלוסייה לבין קצב החלוקה של התאים ברקמות בהן מתפתחים הגידולים. רק על מנת לסבר את האוזן, נציין כי לפי המודל שכיחות סרטן המעי הגס גבוהה יותר משכיחות גידולי המעי הדג משום שהתאים במעי הגס מתחלקים בקצב מהיר יותר באופן משמעותי (פי 2 ליתר דיוק) מהתאים במעי הדק.

לפי אחד מהחוקרים הראשיים שערכו את המחקר, האונקולוג ווגלסטיין ברט, ישנם שלושה פקטורים המשפיעים על הסיכוי לחלות בסרטן: תורשה, סביבה ומזל רע. המודל המתמטי שיצרו לטובת המחקר מאפשר לכמת בצורה טובה עד כמה כל אחד מהפקטורים האלו תורם לסיכוי שיתפתח גידול סרטני: "כאשר מאן דהו חולה בסרטן, הוא מעוניין להאמין כי ישנה סיבה לכך ובחלק ניכר מהמקרים הגורמים לא היו תלויים בו ולא נמצאו באחריותו. מדובר פשוט בחוסר מזל טהור, כמו להפסיד בהגרלה".

לפי ד"ר טומאסטי כריסטיאן שהיה שותף במחקר, הממצאים שהתגלו במחקר הנוכחי מיישרים קו עם מחקרים קודמים שנערכו על עכברים משובטים. במחקרים הקודמים נמצא כי ככול שמספר החלוקות של התאים היה נמוך יותר, כך הסיכוי להתפתחות של גידול סרטני היה נמוך יותר בהתאם. לדבריו, המוטציות המזיקות המגדילות את הסיכוי להתפתחות של גידול סרטני נוצרות ללא שום שליטה ומלבד אקראיות אין להן כל סיבה אחרת.

כבר בפתח המחקר ציינו החוקרים כי ישנן רקמות בעלות סיכוי הגבוה פי מיליונים לעבור את תהליך ההתמרה הסרטנית בהשוואה לרקמות אחרות. עובדה זו הייתה ידועה לדבריהם כבר יותר ממאה שנים, אך עד כה היא לא הוסברה במידה מספקת. במחקר הנוכחי בפעם הראשונה ישנו הסבר המניח את הדעת לכך שהסיכוי ללקות בסוגי סרטן מסוימים תואם למספר החלוקות של התאים באזורים ספציפיים המתרחשות באופן טבעי במסגרת התהליכים הנחוצים לשימור הרקמה.

מה הן ההשלכות היישומיות של המחקר?

סך הכול לפי ממצאי המחקר נראה כי רק שליש ממקרי הסרטן הם תוצאה של נטיות תורשתיות או גורמים סביבתיים. המסקנה הזו חשובה לא רק להבנת המחלה, אלא חשובה גם לצורך תכנון אסטרטגיה שתוכל להפחית בעתיד את היקף התמותה מסרטן. למעשה החוקרים מביעים תקווה כי ממצאי המחקר והמודל שפיתחו יובילו לשינוי בתפיסה הציבורית הנוגעת לגורמי הסיכון לחלות בסרטן.

בנוסף לכך, מביעים החוקרים תקווה כי הממצאים המרעישים יובילו לשינויים בכל מה שקשור למימון המחקרים שעוסקים בסרטן ולמימון תכניות התערבות. לפי טומאסטי, מאחר ונראה כי ההשפעה שלנו על הסיכוי לחלות בכל כך הרבה סוגים של גידולים סרטניים קטנה יחסית, הרי שיש למצוא דרכים חדשות ויעילות לאבחון מוקדם של גידולים סרטניים אלה.

עם זאת, חשוב לזכור שבמחקר לא נכללו כל סוגי הסרטן השכיחים. כך לדוגמה לא נכללו במחקר סרטן הערמונית או סרטן השד.

הביקורת על המחקר

במחקר חדש ועדכני יותר, שפורסם בחודש ינואר 2016 בכתב העת Nature, הועברה ביקורת על המחקר המפורסם. לפי החוקרים מאוניברסיטת Stony Brook בניו יורק שערכו את המחקר הנוכחי, גם כשלוקחים בחשבון את כמות התאים המתחלקים ברקמה ספציפית ואת קצב החלוקה שלהם, עדיין ישנם לא מעט סוגים של גידולים סרטניים שפשוט לא ניתן להסביר את השכיחות שלהם באוכלוסייה.

בניתוח שערכו החוקרים שערכו את המחקר העדכני נמצא כי אפילו בסוגי סרטן שכיחים יחסית, ניתן לייחס לחלוקה המהירה רק עשרה אחוז בלבד מהתרומה לסיכוי לסרטן. כך לדוגמה ציינו החוקרים כי סרטן המעי הגס נחשב לסוג נדיר במיוחד של סרטן ביפן. עם זאת, יפנים שהיגרו לארצות הברית וצאצאי מהגרים יפנים המתגוררים בארצות הברית נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לחלות בסרטן המעי הגס ואפילו גבוה יותר מהסיכוי של אמריקאים ממוצא אירופאי לחלות בסוג זה של סרטן.

אי לכך, לא ניתן להסביר את שכיחות הגידול הסרטני רק על סמך קצב החלוקה של הרקמה. לפי מסקנת החוקרים, אמנם הגורל אכן משחק תפקיד מסוים בכל הקשור לסיכוי של אדם מן השורה לחלות בסרטן, אך אורח החיים, גורמים סביבתיים וגורמים גנטיים משפיעים על הסיכויים בצורה משמעותית ביותר. נראה שהקונפליקט בנושא זה עוד רחוק מלהסתיים, כך שמומלץ להמשיך ולהתעדכן.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן