מחקר חדש מצא את המאכלים שמונעים סרטן

מאכלים שימעו את המחלת הסרטןכמעט כל אדם יודע שברוקולי טוב לבריאות, ושגבינה מותכת אינה מומלצת. השאלה היא עד כמה טובים המאכלים המומלצים לבריאות, ולעצם העניין, האם מזונות בריאים יכולים לסייע במניעת מחלות כגון סרטן?

התשובה היא כן. מזונות מסוימים יעילים ללחימה בסרטן, גם אם אף מומחה עדיין אינו מסוגל לקבוע אלו מזונות בדיוק יכולים לעצור סרטן. ועדיין, גוף חדש של מחקרים מראים שתזונה בריאה, הכוללת שפע פירות וירקות צבעוניים, היא המפתח ללחימה במחלות לב, סוכרת וסרטן.

לא לבשרים וכן לירקות

למעשה, מדענים יודעים יותר נתונים לגבי מה לא לאכול, למשל בשרים מעובדים, מזונות מלוחים, משקאות ממותקים, מנות גדולות של בשר אדום, וממליצים להערים על הצלחת יותר ירקות ופירות. אך הם אינם יודעים כיצד מזונות אלו משפיעים על הבריאות.

סקירה מקיפה של אלף מחקרים על דיאטה, פעילות גופנית ומשקל, שנערכו עבור הקרן העולמית לחקר הסרטן, והמכון האמריקאי לחקר הסרטן, מצביעה על יתרונות תזונה המבוססת בעיקר על אכילת מזונות ממקור צמחי, הנקשרים באופן משמעותי ביותר למניעת סרטן. מזונות אלו דלים בקלוריות ושומן, וגדושים בפיטוכימיקלים ונוגדי חמצון המסייעים להפחתת סיכויי התרחשות סרטן.

נוגדי חמצון, פיטוכימיקלים וסרטן

אנשים רבים שמעו על נוגדי חמצון, כגון ויטמין C, ליקופן ובטא קרוטן הנמצאים בפירות וירקות רבים. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מראה שאנשים שאוכלים ארוחות שאינן עשירות בירקות ופירות, נמצאים בסיכון נמוך יותר לסרטן. מגוון כימיקלים מקבוצה המכונה פיטוכימיקלים, מגנים על התאים מפני תרכובות מזיקות במזון ובסביבה, כמו גם מונעים נזק הנגרם לתאים.

מומחים למדעי ההתנהגות באוניברסיטת מרכז טקסס ביוסטון מסבירים שתזונה שיכולה להדוף סרטן אינה נראית שונה בהרבה ממזונות בריאים אותם יש לאכול בכל מקרה. כלומר, שפע פירות וירקות, כמו גם דגנים מלאים, בשרים רזים או דגים.

והמשקל חשוב ביותר. שמירה על משקל בריא והשלת קילוגרמים עודפים במידת הצורך, מונעים את הסיכון למחלות לב וסוכרת. היום זה ברור שגורם הסיכון העיקרי לסרטן השד, סרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס, קשורים למשקל עודף והשמנה.

ברוקולי: תחנת כוח פיטוכימיקלית

אימא תמיד הטיפה לאכול את הברוקולי, ובצדק. ברוקולי וירקות אחרים ממשפחת המצליבים, כגון כרוב וכרובית, מכילים פיטוכימיקלים המייצרים אנזימים מגנים המשתחררים בעת אכילת הירקות בצורתם הטרייה, כך שהם מגנים על קירות התאים. הגוף מייצר אנזימים אלו גם במעיים, ואכילת ברוקולי טרי או מבושל קלות, מובילה לאחר העיכול להפעלת אנזימים.

ההשפעה המגנה ביותר של אנזימים אלו היא סולפורפאן. ברוקולי הוא המקור הטוב ביותר לתרכובת מסוימת זו.

מדענים חוקרים כיצד רכיב זה עשוי להפחית את הסיכון לסרטן, כשהוא פועל בגוף כסוכן מיקרוביאלי באמצעות התקפה על פלורת החיידקים.

סקירת מאה מחקרים קליניים שנערכו עבור הקרן העולמית לחקר הסרטן והמכון האמריקאי לחקר הסרטן מראה שברוקולי מגן באופן משמעותי פני סרטן הפה, הוושט, והקיבה.

עגבניות: נשק פוטנציאלי לסרטן הערמונית

הגוון האדום בעגבניות העסיסיות הוא הנשק המשמש נגד סרטן הערמונית. הגוון האדום נובע מליקופן, נוגד חמצון רב עוצמה, המרוכז באופן משמעותי בעגבניות. מספר מחקרים מראים שתזונת ליקופן עשירה מחוברת להפחתה בסיכון לסרטן הערמונית.

בבדיקות מעבדה, ליקופן עצר גדילת סוגי תאים סרטניים אחרים, כולל סרטן השד, הריאות ורירית הרחם. החוקרים משערים כי ליקופן מגן על התאים מפני נזקים העלולים לגרום לסרטן בכך שהוא מגביר את תפקוד המערכת החיסונית.

תותים: עשירים בחומרים נוגדי חמצון

מחקר מצביע על הגנה אפשרית מפני מחלות לב, ירידה בזיכרון וסרטן. במחקר שנערך לאחרונה, תמציות תותים האטו צמיחת תאים סרטניים, והשפיעו באופן משמעותי על עצירת התפתחות תאי סרטן המעי הגס.

תותים עשירים בחומרים נוגדי חמצון כגון ויטמין C וחומצה אלגית. בבדיקות מעבדה, חומצה אלגית נראתה כבעלת תכונות נוגדות סרטן המתניעות את האנזים, ובכך הורסות חומרים מסרטנים ומאטות את צמיחת הגידולים. הם מכילים אף פלבנואידים, המדכאים נזקי אנזים ב-DNA בהקשר של סרטן ריאות.

גזר

מכיל בטא קרוטן ונוגדי חמצון ומדענים מאמינים שהוא עשוי להגן על קרום התא מפני נזק רעלנים ומאט צמיחת תאים סרטניים. גזר מספק ויטמינים ופיטוכימיקלים אחרים העשויים להגן מפני סרטן הפה, הוושט והקיבה.

חלק מהמחקרים מראים שגזר מגן מפני סרטן צוואר הרחם, בשל אספקת נוגדי החמצון המתקרבים לנגיף הפפילומה האנושי, שהוא הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם. בנוסף, גזר מכיל חומרי הדברה טבעיים.

תרד: מקור מצוין לקרוטנואידים

תרד עשיר בלוטאין וזאקסנטין, קרוטנואידים המסירים מולקולות בלתי יציבות הנקראות רדיקלים חופשיים מהגוף, לפני שהם גורמים לנזק. הם נמצאים בתרד וירקות בעלי עלים ירוקים כהים אחרים, ומספר מחקרים מראים שהם עשויים להגן מפני סרטן הפה, הוושט והבטן.

חלק מהמחקרים מצביעים על העובדה לפיה קרוטנואידים בתרד ומזונות בעלי עלים ירוקים אחרים מפחיתים את הסיכון לסרטן השחלות, סרטן רירית הרחם, סרטן הריאות, וסרטן המעי הגס.

תרד מכיל חומצה פולית וסיבים תזונתיים, והחוקרים סבורים שרכיבים אלו מפחיתים את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. חומצה פולית מסייעת לגוף לייצר תאים חדשים ולתקן DNA, והיא חשובה במיוחד לנשים בגיל הפוריות, היות והיא מונעת מומים בהתפתחות העובר.

שום: מסריח, אבל מאוד בריא. אף אחד אינו מאמין שנשימת שום היא דבר טוב, אך התרכובת הגופרית שגורמת לריח השום, עשויה אף למנוע מחומרים מסרטנים להתרחש בגוף, לתקן במהירות DNA, ולהרוג תאים סרטניים. כששום נמצא בקרבת חיידקים, כולל החיידקים המחוברים למספר כיבים וסרטן הקיבה, הוא מפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

מחקר חדש מראה שבעוד ששום נחשב לתחנת הכוח המשפחתית של חסינות מסרטן, גם בצל, כרישה, עירית ובצל ירוק מגנים מפני סרטן הקיבה.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן