מחקר מצא: בוטוקס יעיל במניעה של סרטן הקיבה

מחקראת טיפולי הבוטוקס אנחנו מכירים בעיקר מתחום הרפואה הקוסמטית והאסתטית, שכן כיום עיקר השימוש בבוטוקס נעשה לצורך טשטוש קמטים. במחקר חדש שנערך בשיתוף פעולה בין חוקרים מנורבגיה וחוקרים מארצות הברית, נמצא כי טיפולי הבוטוקס יעילים גם במניעה של סרטן הקיבה ובטיפול בגידולים סרטניים בקיבה.

במחקר החשוב ופורץ הדרך שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Science translational Medicine, נמצא כי לגידולים הסרטניים שמתפתחים בקיבה, ישנו מרכיב עצבי מסוים שעל ידי פגיעה בו ניתן להביא לירידה בגודלו של הגידול. מעבר לכך, נמצא במחקר החדש כי על ידי הזרקת בוטוקס לקיבה, ניתן למנוע כליל את הופעת הגידול באזור ההזרקה.

ההשפעה הפיזיולוגית של הבוטוקס

הבוטוקס הוא למעשה רעלן טבעי הנקרא בוטולוניום טוקסין. מדובר על רעלן שבמינונים גבוהים עלול להיות קטלני שכן הוא גורם לעיכוב הנוירוטרנסמיטר אצטילכולין וכך מביא לפגיעה עצבית. עם זאת, במינונים נמוכים הוא מביא לשיתוק מקומי הגורם להרפיית שרירים. זוהי הסיבה לכך שבעקבות הזרקה של בוטוקס באזור הפנים, השרירים נרפים והקמטים נעלמים.

בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים שחלקם הוכתרו בהצלחה להשתמש בבוטוקס על מנת לטפל במגוון רחב של בעיות רפואיות ומחלות הקשורות לשרירים מכווצים. בין היתר מדובר על טיפול במיגרנות וכאבי ראש, רעד בלתי נשלט, היצרות של הוושט ועוד.

הטיפול באמצעות בוטוקס נמצא יעיל לטיפול במגוון מצבים רפואיים אם כי יש לציין כי הטיפול יעיל רק למשך חודשים מספר וכי יש לחדש את הטיפול לאחר שהשפעת החומר מתפוגגת.

עוד יש לציין כי למרות שמדובר על טיפול שלעתים נדירות בלבד גורם תופעות לוואי שליליות, הרי ששימוש לא נכון בבוטוקס, עלול לגרום להרעלה מערכתית.

ההשפעה של הבוטוקס על סרטן הקיבה

החוקרים שערכו את המחקר גילו כי בסביבת הגידולים שמתפתחים באזור הקיבה מתפתחת רשת מורכבת של עצבים. החוקרים הסיקו כי הצפיפות של העצבים באזור הגידול משפיעה על יכולת ההישרדות של הגידול וכי ישנו קשר בין צפיפות המערכת העצבית לבין ההתנהגות של הגידול. לאור זאת, הניחו החוקרים כי פגיעה במערכת העצבית תגרום לפגיעה ביכולת הגידול לשגשג ולהתפשט.

יש לציין כי זוהי לא הפעם הראשונה שבה זוהה מנגנון הישרדותי שכזה בגידולים סרטניים. בעבר כבר תיארו חוקרי סרטן מנגנוני הישרדות המושתתים על רשתות סבוכות של כלי דם ובעקבות הממצאים פותחו תרופות שונות שמיועדות לפגוע בכלי הדם שמייצר הגידול.

אודות המחקר

החוקרים שערכו את המחקר עשו תחילה שימוש בעכברי מעבדה. החוקרים כרתו את עצב הוואגוס, האחראי לעצבוב הקיבה והראו כי כריתה מלאה של העצב, מנטרלת את הסיכוי להתפתחות של עצב הקיבה. כמו כן הוכיחו החוקרים כי כריתה של העצב בצד אחד בלבד, מנטרלת את הסיכוי להתפתחות גידול בצד שבו בוצעה הכריתה.

יש לציין כי בעבר כריתה של עצב הוואגוס היוותה טיפול נפוץ מאוד לאנשים שסבלו מכיבי קיבה עקשניים שלא הגיבו לטיפולים השמרניים. כיום אמנם מדובר על טיפול המיועד רק עבור מקרים חריגים וחמורים במיוחד, אך עדיין מדובר על טיפול לגיטימי. לאחר שהוכיחו החוקרים כי כריתה של עצב הוואגוס משפיעה על הסיכוי לפתח גידול סרטני בקיבה, החליטו ליישם את מסקנותיהם על בני אדם.

עם זאת, ניתוח לכריתת עצב הוואגוס הוא ניתוח לכול דבר ולפיכך יש לו לא מעט תופעות לוואי וביצועו כרוך בנטילת סיכון מסוים. לפיכך, חיפשו החוקרים דרך אלטרנטיבית ושמרנית יותר ובסופו של דבר החליטו לעשות שימוש בבוטוקס.

תוצאות המחקר

תוצאות המחקר הראו כי כאשר מזריקים לחולי סרטן הקיבה בוטוקס לעצב הוואגוס, מביאים לפגיעה בהתפתחות של הגידול. אפקט זה נמצא זהה לאפקט שהושג על ידי כריתת עצב הוואגוס. בנוסף לכך נמצא כי השימוש בבוטוקס במקביל לטיפול כימותרפי הינו בעל אפקט סינרגטי וכן נמצא כי הזרקת בוטוקס לעצב הוואגוס בחולים שנמצאים בסיכון גבוה לחלות בסרטן הקיבה, הביאה להפחתה משמעותית בסיכון לחלות במחלה הקשה.

אודות הטיפול

ההזרקה של הבוטוקס מבוצעת באופן אנדוסקופי. החולה עובר טשטוש על מנת שלא ירגיש את ההזרקה ולאחר כמה שעות הוא יכול לשוב לביתו. מדובר על טיפול שכרוך בנטילה של סיכון נמוך יותר ובתופעות לוואי נדירות וקלות מאוד בהשוואה לניתוח לכריתת עצב הוואגוס.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן