כריתה כירורגית לסרטן בכליה

מתוך כלל חולי הסרטן, מעריכים כי בין 2 ל-4 אחוזים מאובחנים כבעלי סרטן כליה. מזה שנים, הטיפול המקובל הינו הסרת הגידולכריתה כירורגית לסרטן בכליה באמצעות כריתה. עם זאת, טכניקת הניתוח לא נותרה כפי שהיא, ללא שינוי. מספר המטופלים שעוברים כיום כריתה באמצעות לפרוסקופיה עולה בעוד שמספר המטופלים שעובר טיפול ניתוחי בשיטה הפתוחה יורד במקביל. בשולי הדברים, כדאי לציין כי אחוז מסוים של המטופלים נמצא מתאים לטיפולים חלופיים כאשר מאבחנים גידול בכליה. אם הנגעים לא גדולים, כ-3 או 3.5 ס"מ, אפשרית חלופה של הסרת הגידול באמצעות חימום, הקפאה או טיפול בגלי רדיו. ההחלטה על סוג הטיפול תיעשה בליווי של הרופא המטפל ונפרולוג (רופא כליות).

מדוע חולי סרטן הכליה עוברים תחת סכין המנתחים יותר מחולי סרטן אחרים?

הסטטיסטיקה הרפואית מגלה כי חלה עליה בשיעור הניתוחים המבוצעים בקרב חולים המאובחנים עם סרטן כליות או גידולים טרום סרטניים. ככל הנראה, העלייה בשיעור הניתוחים נובעת מכך שמצליחים לאבחן יותר חולים, גם בשלבים מוקדמים מאוד. שיטות ההדמיה המודרניות מצליחות לזהות גידולים בכליות, שבעבר היה הרבה יותר קשה לאתר. חשוב לציין כי גם אם מספר הניתוחים עולה, הרי ששיעור ההצלחות נשאר עדיין גבוה מאוד.

כאשר הגידול מזוהה במצב קטן, כלומר פחות מ-4 ס"מ, שיעור ההחלמה לאחר כריתה כירורגית עולה על 95 אחוזים. גם כאשר מתגלה הגידול במצב מאוחר יותר, כאשר גודלו יכול להגיע כמעט עד כפול מזה, שיעור ההחלמה על פני הזמן מתקרב ל-90 אחוזים. נדגיש כי ההחלמה שאליה אנו מתכוונים איננה אך ורק התאוששות מהניתוח ללא סיבוכים ראויים לציון. כאן מדובר על הסיכוי הנמוך להישנות המחלה בתוך 5 שנים או פחות מזה.

אילו התפתחויות חדשות חלו בכריתה כירורגית של סרטן הכליה?

כריתה כירורגית הייתה ונותרה ברירת המחדל לצורך טיפול בחולי סרטן בכליה. אך שיעור הניתוחים המבוצעים בשיטת לפרוסקופיה, בליווי מצלמה זעירה וביצוע חתכים זעירים, עלה באופן דרמטי. גם כאשר מבוצעת כריתה כירורגית בשיטה המסורתית, בדרך כלל תיעשה כריתה חלקית. המחקר מגלה כי כאשר הניתוח מתוכנן היטב ונעזרים באמצעי הבדיקה החדישים, אין הצדקה בדרך כלל לביצוע כריתה רחבת היקף. בצורה כזאת, מצליחים לשמור את סיכויי ההחלמה הטובים לאורך זמן וגם להשיג התאוששות מהירה יותר לצד שימור טוב של תפקוד הכליה. במילים אחרות, שיעור הסיבוכים לאחר כריתה נמוך יחסית ושיעור ההצלחה גבוה מאוד.

מה קורה לאחר הכריתה?

כריתה חלקית תהיה עדיפה מפני שכך אפשר לשמר חלק ניכר מתפקוד הכליות. כריתה כירורגית עשויה להיעשות באמצעות חתך באזור המותן, כאשר שיטה חדישה מבוצעת בליווי של רובוט רפואי. בלפרוסוקופיה, הכריתה נעשית על ידי כמה חתכים זעירים ושילוב של בלון וקטטר. בהנחה ובוצעה כריתה חלקית, לרוב לא צפוי שינוי ניכר באיכות חייו של החולה. אפילו אם הרופא ביצע כריתה של כליה שלמה, לרוב אין שינוי חריף בשגרת החיים (אלא אם קיימות מחלות רקע). המטופל יונחה כיצד לשמור על תזונה וסגנון חיים על מנת להימנע מהידרדרות במצב הכליה.

מתי אפשר לדחות כריתה כירורגית ומתי לא ניתן לדחות?

שיפורים בדימות וזיהוי הגידולים הצליחו לסייע באיסוף מידע תומך החלטה. מחקר עדכני מגלה כי במצבים מסוימים, ניתן לדחות את ביצועה של כריתה כירורגית וניתן להסתפק במעקב פעם או פעמיים בשנה. למשל, כאשר הגידול מוגדר היטב וגודלו קטן מאוד, לא יומלץ על ניתוח עבור חולה מבוגר. במידה ואותר גוש שגודלו קטן, קיים סיכוי גבוה שהוא שפיר. מעקב יוכל לזהות עליה אפשרית בקצב התרחבות הגידול ובהתאם החלטה על טיפול מתאים, בשיטה הכריתה הכירורגית.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://www.cancervic.org.au/cancer-information/types-of-cancer/kidney_cancer/treatment_for_kidney_cancer.html

 

 

>

לפרוסקופיה - ניתוח להסרת גידולים סרטניים בכליות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן