ירידה מעודדת במספר מקרי סרטן העור בישראל

חשיפה נכונה לשמשישראל כידוע היא מדינה מזרח תיכונית טיפוסית- נושקת לשפת הים, נוטפת חלב ודבש ואיך לא- שטופת שמש. השמש הישראלית מביאה לארצנו אלפי תיירים מידי שנה שבוחרים להגיע לישראל, בין היתר, בכדי ליהנות ממזג האוויר הקיצי ו"לתפוס צבע" באחד מחופי הארץ.

החשיפה לשמש אמנם גורמת לגוון עורנו לקבל צבע שזוף ויפה, אולם הסכנות שמלוות אותה לא תמיד שוות את הנזק שיכול להיגרם לנו. הקשר בין חשיפה מוגברת לשמש לבין תחלואה בסרטן העור הוכח כבר מזמן, ונראה כי הנזקים שעשויים להיגרם בחשיפה מוגברת לשמש מתחילים לחלחל לתודעה של הישראלים.

ישנם מצבים בהם עדיף להישאר הרחק מאחור בסטטיסטיקה ונראה שישראל נכנסת לקטגוריה הזו. מנתונים שפורסמו על ידי ארגון הבריאות העולמי ישראל ירדה השנה מהמקום השלישי בתחלואה העולמית בסרטן העור, למקום ה-18 בלבד בעולם.

האגודה למלחמה בסרטן מוסיפה כי הירידה המשמעותית ביותר בתחלואה בסרטן העור היא בקרב הנשים היהודיות ומדובר בירידה של כ-30% בתחלואה.

מהו סרטן העור?

קיימים שלושה סוגים של סרטן עור כאשר רק אחד מהם נחשב לסרטן ממאיר. שלושת הסוגים הם: סרטן של תאי קשקש, סרטן של תאי בסיס וסרטן מסוג מלנומה שהוא הסרטן הממאיר.

הסיבה העיקרית לתחלואה בסרטן עור היא חשיפה בלתי מבוקרת וחסרת אמצעי הגנה לקרינת השמש.

קרינת השמש, ובייחוד הקרינה האולטרא סגולה (קרינת UV) נחשבת לקרינה מייננת שיכולה לחדור אל תוך החומר הגנטי שבתאי העור ולגרום שם לשינויים שיובילו להתפתחות גידול סרטני.

הדרך לצמצם את הסיכוי לחלות בסרטן עור היא פשוטה ביותר- יש להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש, לדאוג לחבוש כובע רחב שוליים ובגדים ארוכים, להימרח בקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה ולא להיות בחוץ בשעות בהן השמש חזקה.

הממצאים בנוגע לסרטן העור בישראל

מסקירה של ארגון הבריאות העולמי בנוגע לתחלואה הנוכחית בסרטן מסוג מלנומה בישראל עולה כי התחלואה נמצאת במגמת ירידה משמעותית. גם האבחון המוקדם של המחלה נמצא בעלייה והתמותה ממלנומה נמצאת במגמת ירידה.

מאז שנת 1992 חלה ירידה של 43% בתחלואה הכללית במלנומה, ובעשור האחרון בלבד חלה ירידה של 10% בתחלואה בקרב הנשים היהודיות בארץ.

בקרב הגברים הישראלים לעומת זאת נשמרת מגמה של יציבות. אין עלייה בתחלואה אך גם לא ניתן להצביע על ירידה. ההבדל בין גברים לשנים נובע, ככל הנראה, מההבדל במודעות לטיפוח העור. בעוד שנשים נוטות לדאוג יותר למראה החיצוני שלהן, גברים דואגים מכך פחות. כתוצאה מכך נשים מקפידות יותר להימרח במסנני קרינה כדי להפחית את הקמטים שנוצרים בעור בעקבות החשיפה לשמש.

בקרב האוכלוסייה הערבית, שיעור המלנומה היה נמוך באופן יחסי מאז ומעולם. הסיבות לכך הן מגוונות ונעות החל מצבע עורם הכהה יחסית שמספק הגנה טובה יותר מפני קרינת השמש, ועד לאפשרות שהלבוש הצנוע המסורתי בקרב קהילות ערביות מסוימות בארץ, הוא זה שמגן עליהן בפני קרינת השמש.

התודעה בקרב הציבור בנוגע לביקור שנתי אצל רופא עור עלתה גם היא. מדובר בעובדה מעודדת שכן ביקורים קבועים אצל רופא עור לצורך בדיקת שומות ונקודות חן יכולה לסייע באיתור מוקדם של סרטן העור.

חשוב להבהיר כי הביקורים אצל רופא העור אינם תורמים להגנה בפני סרטן העור. קיימת תפיסה מוטעית בקרב חלק לא מבוטל מהציבור כי שיזוף עד לרמה מסוימת הוא בריא. אין אמת בסברה הזו.

חשיפה של 15 דקות ביום של הזרועות לשמש היא מספקת בהחלט לצורך קבלת מה שאנחנו זקוקים ממנה- יצירה של ויטמין D פעיל. את החשיפה הזו אנו מקבלים גם בלי חשיפה מכוונת לשמש, רק מעצם ההליכה ברחוב באמצע היום.

אז איך אפשר לשפר את המצב?

הנתונים הם אמנם מעודדים אך יש להקפיד ולשמור על כללי הזהירות בשמש כדי להגן על עצמנו. חשוב להקפיד להימרח בקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוהה, להימנע משהייה ממושכת בשמש ובטח שלא לצורך שיזוף.

>

חשיפה נכונה לשמש

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן